• Susodus

IVFare i Stockholm?

Iskristall skrev 2016-02-28 12:23:09 följande:
    Håller tummarna!

Jag har väldigt få symptom och nojar över det. Får för mig att hcg nivåerna faller. Och har fått för mig att gå och köpa ett clearblue test med veckoindikator för att försäkra mig om att hcg nivåerna går uppåt. Men samtidigt är jag livrädd att få ett resultat jag inte vill ha. Typ ej gravid eller gravid 1-2 veckor trots jag går in i v.6 i morgon, 5+0.

Borde jag låta bli och köpa ett test? Ni tjejer som är gravida sen ett tag nu hur har ni gjort/tänkt?
    Jag är ju något en testexpert vid det här laget. Jag hade testat. Jag började ju testa redan rd 8 och eftersom det var så svagt så hände det att jag testade flera gånger per dag (20st testlagret för 129 kr är ju överkomligt). Sedan testade jag nu när det var 3+ på cb och det var superstarkt, kom upp direkt och var till och med starkare än kontrollstrecket.

Cb visar:
    1-2 v vid hcg 25 mg/ml
    2-3 vid 200
    3+ vid 2000

Sedan ska ju hcg dubblas varannan dag, men det kan verkligen skilja från dag till dag, så om du ligger på gränsen t.e.x 190 så visar det ju 1-2 v och dagen efter har du kanske 250, så man ska inte ta ut någonting negativt i förskott dessutom är det då dumt att slösa ett test för tidigt, det är ju ganska dyrt. Men man kan ju också lyssna på kliniken som säger, ett plus är ett plus och släppa all oro och dessutom spara pengar. Du är helt enkelt gravid! Det är vi ivf-are som ju har en så vetenskaplig och strategisk metod för detta, så det är ju lite extra speciellt. Jag har kompisar som är helt oförstående och inte fattar varför man ska göra ul så tidigt, de går sina veckor och ser inget förrän vid eventuellt kub-test.

Men jag kan varna för att om du inte för ditt förväntade resultat så kommer du bli besviken kanske helt i onödan. Det är bara roligt att testa när det stämmer. En annan sak med cb är att jag testade förra gången ytterligare en vecka senare och fick då helt fel resultat (det står även i beskrivningen att det är så) så efter du sett 3+ så ska du inte testa mer för då visar de fel. Förra gången hade jag dessutom kromosomfel och allt låg en vecka efter. Även vid första ul så var storleken på fostret ca 1 v för litet och det hängde kvar graviditeten ut, det är också därför jag kollar för att för mig känns det som att det är en frisk graviditet denna gång eftersom jag inte har samma problem som sist (gjorde då även blodprov som hade för låga värden). Men jag vill inte påstå att det behöver vara fel för någon för det, det är helt ovetenskapligt och mer min egen efteranalys, man söker ju förklaringar när något går fel. Men jag anser också att är du orolig, ta din oro på allvar, det kan ju vara värt ett test om du efter det känner dig lugnare. "Testterapi". :) 
  • Susodus

...en annan sak, inga eller minskade symptom har alltid varit ett gott tecken för mig, det har jag också hört från många andra så det ska man inte oroa sig för! När har du vol? Jag har på onsdag, du ligger väl exakt en vecka efter mig eller hur? (Iskristall)

• Susodus
    Iskristall skrev 2016-02-28 18:03:28 följande:

Jag förstår clearblue nu. I morgon är jag precis i början på v.3 från befruktningen. Så testat kan ju helt klart visa 2-3 utan problem. Clearblue räknar från befruktning och inte ifrån 2 veckor innan äl som bm räknar.

Precis! Jag testade 3+ i torsdags vilket jag tyckte var tidigt. Jag är 5+6 och har vul den 2:e vilket borde vara 6+2.
  • Susodus
    Iskristall skrev 2016-02-29 17:22:19 följande:

Läskigt att sluta med Lutinuset! Nu får man lita på att kroppen tagit upp tillverkningen av progesteron själv då och klarat det utan stöd...

Ok, har du fått info om det? Jag fortsätter till ul, men jag har hört att det inte ska behövas, det är mer hängslen och livrem, skönt! Jag har två dagar kvar, sedan slipper jag det mecket, hatar att känna det där varma plasket helt plötsligt, man får ju nojjan att det ska vara blod.
  • Susodus
    Iskristall skrev 2016-02-29 18:53:38 följande:

Ja jag pratade med kliniken idag. I fredags då jag skulle rapportera plusset då glömde jag fråga om lutinuset. Idag sa hon att jag hade kunnat sluta i fredags egentligen och nu behövde jag inte fortsätta med de jag har kvar. Men jag väljer att ta de sista ändå. Fick bara lutinus för 3v utskrivet så i kväll är det den sista jag har.

Ok, jag fick 6 förpackningar utskrivna, (2 recept) men som sagt från det att man är gravid ska det ju klara sig själv egentligen. Jag har i alla fall tyckt att det känts bra med Lutinus att man tar det tre ggr per dag, innan hade jag cronone en ggr per dag men tjatade mig till 2 ggr per dag och då fäste det, kändes som jag behövde mer progesteron, men i ärlighetens namn hade jag nog föredragit att ta sprutor.
  • Susodus
    Hoppsan2016 skrev 2016-03-01 16:17:00 följande:

Först skulle södra BB stänga, sen den 16 augusti även BB Sophia . Men nu har BB Sophia meddelat på Facebook att deras förlossning stänger redan 16 maj!!!!! Tack för den. Känns så jävla bajs nu!!!!!

Trist, men kan du få BB Stockholm Danderyd? Jag valde Södra BB med första men det var fullt och jag hamnade på vanliga förlossningen, det var bra och vi fick eget rum efteråt, andra barnet BB Stockholm, också bra. En vän till mig som fick ett barn med komplikationer rekommenderade Karolinska eftersom det är dit man skickas om det händer något, hon tyckte det var bra.
  • Susodus
    Hoppsan2016 skrev 2016-03-01 16:17:00 följande:

Först skulle södra BB stänga, sen den 16 augusti även BB Sophia . Men nu har BB Sophia meddelat på Facebook att deras förlossning stänger redan 16 maj!!!!! Tack för den. Känns så jävla bajs nu!!!!!

En sak kan jag säga: man måste verkligen vara om sig och kring sig, stå på sig.
  • Susodus
    Hey.orange skrev 2016-03-02 16:54:38 följande:
    Har du varit på vul?? Va fint! <3
    Ja precis och det var "bara" en, och det är nog lika bra det ????
  • Susodus
    TwinkyIVF skrev 2016-03-02 17:22:47 följande:
    Ja men precis! Frågade min svägerska idag kom på att hon fött båda sina på KS och hon var jättenöjd. Ja du denna djungel!
    Jag tror att så länge man har en positiv upplevelse av förlossningen så kommer man tycka det sjukhuset är bra, det är egentligen när det går dåligt som man får annan uppfattning, så det är nog svårt att säga vilket som är bäst. Jag tyckte inte det var jättestor skillnad på vanliga Sös och BB Stockholm.
Svar på tråden IVFare i Stockholm?