IVFare i Stockholm?
Jag har väldigt få symptom och nojar över det. Får för mig att hcg nivåerna faller. Och har fått för mig att gå och köpa ett clearblue test med veckoindikator för att försäkra mig om att hcg nivåerna går uppåt. Men samtidigt är jag livrädd att få ett resultat jag inte vill ha. Typ ej gravid eller gravid 1-2 veckor trots jag går in i v.6 i morgon, 5+0.
Borde jag låta bli och köpa ett test? Ni tjejer som är gravida sen ett tag nu hur har ni gjort/tänkt?
Cb visar:
1-2 v vid hcg 25 mg/ml
2-3 vid 200
3+ vid 2000
Sedan ska ju hcg dubblas varannan dag, men det kan verkligen skilja från dag till dag, så om du ligger på gränsen t.e.x 190 så visar det ju 1-2 v och dagen efter har du kanske 250, så man ska inte ta ut någonting negativt i förskott dessutom är det då dumt att slösa ett test för tidigt, det är ju ganska dyrt. Men man kan ju också lyssna på kliniken som säger, ett plus är ett plus och släppa all oro och dessutom spara pengar. Du är helt enkelt gravid! Det är vi ivf-are som ju har en så vetenskaplig och strategisk metod för detta, så det är ju lite extra speciellt. Jag har kompisar som är helt oförstående och inte fattar varför man ska göra ul så tidigt, de går sina veckor och ser inget förrän vid eventuellt kub-test.
Men jag kan varna för att om du inte för ditt förväntade resultat så kommer du bli besviken kanske helt i onödan. Det är bara roligt att testa när det stämmer. En annan sak med cb är att jag testade förra gången ytterligare en vecka senare och fick då helt fel resultat (det står även i beskrivningen att det är så) så efter du sett 3+ så ska du inte testa mer för då visar de fel. Förra gången hade jag dessutom kromosomfel och allt låg en vecka efter. Även vid första ul så var storleken på fostret ca 1 v för litet och det hängde kvar graviditeten ut, det är också därför jag kollar för att för mig känns det som att det är en frisk graviditet denna gång eftersom jag inte har samma problem som sist (gjorde då även blodprov som hade för låga värden). Men jag vill inte påstå att det behöver vara fel för någon för det, det är helt ovetenskapligt och mer min egen efteranalys, man söker ju förklaringar när något går fel. Men jag anser också att är du orolig, ta din oro på allvar, det kan ju vara värt ett test om du efter det känner dig lugnare. "Testterapi". :)