• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Ellie skrev 2015-10-11 23:01:36 följande:
    Ditt barn var moget vid 1år och 4 mån,
    Jag menar att hon var mogen vid 1år4mån just DÄRFÖR ATT vi körde så mycket blöjfritt innan:

jag ec-ade inte henne, men vädrade utan blöja flera ggr/veckan sedan hon var en vecka gammal, minst en timme åt gången, ofta 3.4 timmar. Så hon hade lite koll på vad som händer  och hur det känns redan under bebistiden, så hon förträngde inte det helt.

önskar att jag hade provat ec då istället (när dottern var nyfödd)! det är mycket enklare och smidigare än att "vädra rumpan mellan blöjbyten" vilket var rekommenderat av bvc.

sedan ser jag (läser på fl bland annat) att väldigt många föräldrar skulle inte ens PROVA ta av blöjan och använda potta vid 1år4m. Jag är extremt säker att om jag hade väntat tills hon var 2 -2,5år, då skulle jag missat tiden, dottern skulle ha vant sig att använda blöja, hon skulle börjat gilla det på ett nytt sätt: medvetet. Plus trotsåldern, plus större vana osv.
    Ellie skrev 2015-10-11 23:01:36 följande:
     Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
    det var väl ungefär det som jag hade förväntat mig när vi tog av blöjan. Därför gjorde vi det i april, och inte tidigare, då dottern hade bara två vinteroveraller.

visst gick inte hon på dagis då, det underlättade för oss. Hon behövde inte blöja när hon började på dagis i augusti, men fick ha den ändå ett tag.

om hon skulle kissat och bajsat i trosorna lite när som helst - skulle jag försöka fånga upp det i potta/toa t.ex. efter sömnen, efter maten, före promenaden. Om hon skulle ha total pott och toaskräck, skulle vi provat kissa i duschen i början, köpt en ny annorlunda potta eller något annat i den stilen.

• Dasha
    Sous skrev 2015-10-10 21:42:52 följande:
    Att det inte på något sätt är samma sak som att småbarn inte skulle äta något kan alla med barn som haft sond eller knapp vittna om, så akta dig lite med dina jämförelser.
    Alltså akta dig med dina jämförelser med min underbara bekväma fullt absorberande och torra fantastiska mat-manicken!

Min mat-manick är jättebekväm! det senaste inom teknologi!!!
    med silkeslen insida! Mat-manicken är skapad i unika och skonsamma material som ger ditt barn den allra bekvämaste upplevelsen dygnet runt. Midjan och öppningarna för benen har en överlägsen flexibilitet som mjukt och lyhört följer ditt barns rörelser och sitter lika skönt mot den lilla kroppen som tunna underkläder. Den mjuka rörelsefriheten är extra viktig för ditt barn då det börjar gå, springa omkring och utforska världen.
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 10:20:17 följande:
    Du verkar bara ha ett barn, det är inte alls ovanligt att det första barnet så kan man lägga den tiden man behöver, inga konkurrerande syskon, all fokus på det enda barnet.
    Hur skulle du löst det med tvillingar, barnen tätt, två blöjbarn, barn i trotsåldern etc etc
    Jag har två, sonen är 13 månader och ec-ad sedan han var en månad. Jag var helt chockad så enkelt det gick.

Jag vet att inte alla bebisar är så tydliga med sina signaler. Men jag tycker synd om de som ÄR lika tydliga och enkla  att ec-a ssom min son, men ignoreras
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 10:37:24 följande:
    Aha, jag förstod det. Du är en som gillar EC, fine, det är nästan som en ideologi, man får nästan lite sektkänsla när man läser om detta och nu ska du frälsa världen.
    skulle det inte vara konstigare om jag tipsade om ec utan att ha använt den själv???
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 11:10:41 följande:
    Och en fråga, som jag ännu inte fått svar på.
    Vad är det som stör dig med att folk använder blöjor lite längre än vad du tycker är rätt tid?
    Det stör mig inte att folk använder blöjor på sina barn efter 3 år.

det som stör mig är att de vill (enligt alla trådstartar) att deras barn ska sluta med blöja, men samtidigt gör inget åt det och resonerar så konstigt (enligt mig iaf, jag ser ingen logik här):

typ:

Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

De liksom skriker om hjälp och lider, och samtidigt fattar inte vilka handlingar som för vilken konsekvens. Det stör mig lite att läsa sånt.

Ett annat exempel av det är strör mig på är trådar av typen "mjölken sinat" (trots att bebisen går upp i vikt som han ska) och "få bebisen att sova ensam" (trots att bebisen skriker och gråter ensam nätterna igenom, men somnar perfekt på en sekund vid mammas bröst).

Det ä faktiskt synd om dessa bebisar.

Jag läser då och då i tidningar och facebook, att folk anmäler personalen på ålderdomshem, när personalen inte orkar att leda gamlingar till toaletten och tar på dem blöja istället. Gamlingarna håller sig då i flera dagar, bara för att slippa bajsa i blöja.

Då blir ju alla läsare rasande! Det är grov misskötsel! Anmäla och avskeda! Mera pengar till äldreboende, anställa fler personal!det är OMÄNSKLIGT att gamlingarna måste kissa och bajsa på sig när de klarar av att göra det på toaletten, bara om någon bär/kör/leder dem till toaletten.

Däremot när det gäller bebisar så är allt som det ska vara. De är inte mogna än att gå på toa.

Men ingen säger att de äldre inte är mogna längre att gå på toa.

Folk, var är er kritiska tänkande?

Sedan måste erkänna att det är också en tidsförsdriv för mig, såklart. Jag är ju mitt inne i det nu: bebisar, potta, toa, matträning. Så varför inte ventilera dett med andra?

• Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 15:34:39 följande:
    Det var så vår son blev torr, en dag så sa han att han ville prova och vara utan blöja. Vet fler som hoppat potträning och fixat det direkt. Sedan har det varierat från dryfa ett till dryga tre.
    nu säger DU det här.

Tänk att någon läser dig och förstår dig BOKSTAVLIGEN?

du glömmer VÄLDIGT VIKTIGA detaljer i din solskenshistoria:
    sextiotalist skrev 2015-10-12 10:18:03 följande:
    Min grabb var ofta blöjfri, speciellt under sommaren, så länge det gick.

när han blev omkring två. Han fick ha kalsonger på sig

så din son gick väldigt länge både naken och i kalsonger.

tycker du inte att det helt annat än
    Dasha skrev 2015-10-12 15:27:07 följande:
    Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

• Dasha
    suziz skrev 2015-11-09 10:27:02 följande:

Ok, jag hade min son naken ofta från dag 1, försökte se signaler och la mycket energi på den delen. Såg aldrig minsta lilla signal på att kiss var på väg, aldrig. Han hade inga tydliga rutiner när han kissade heller så det var ju extra knepigt.

När han var 6 månader så satt han regelbundet på potta, det blev dock aldrig (eller väldigt sällen) något i pottan, vi satt och läste där och hade en mysig stund men nix.

Testade förstås med att vara utan blöja vid lämpliga tillfällen, han sa aldrig till att han var kissnödig, han sa inte till när han hade kissat, och det var inte små pölar som kom när han kissade. 

Han var precis tre år fyllda när det plötsligt fungerade på dagtid, hux flux. Fungerade dock lite sisådär, kissiga kläder från förskolan var det flera gånger i veckan. Det var alltid panik till toan, alltid i sista sekund och ofta lite, lite försent. Man frågade om han var kissnödig och nej det var han absolut inte men någon minut efter kom han rusande till toan.

Lillasyster lät jag det bara vara, hon var snabbt torr, nattetid vid 1 år och dagtid innan hon fyllt 2...

Däremot, med maten så gick det bättre med sonen, han åt i princip allt med god aptit, började med smakportioner vid 4 månader. Aldrig några problem det maten medan lillasyster var extremt kräsen, och vi har fortfarande problem med att få henne att äta varierat. Med henne så följde vi de nya rekommendationerna att börja ge smakportioner från 6 månader...

mycket intressent erfarenhet!

du säger att du "lät det vara" med lillasyster.

hur blev hon torr nattetid? ni hade blöja jämnt och ständigt dag och natt, pottade henne aldrig, och vid 1 år plötsligt slutade hon kissa på natten?

tog ni av blöjan då?

eller fortsatte ni ha blöjan på dag och natt jämnt och ständigt, och vid 2 år började hon säga till innan hon ville kissa?
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-14 01:20:39 följande:

Ts! Du är välkommen hem till mig och lära min treåring gå på toa. Både jag och hon vill inget hellre. Tyvärr förstår hon inte hur hon ska släppa på kisset och bajset när hon sitter på toa och är jätteledsen för det. Hur lär du henne det? Kom igen, berätta! Förhär har det suttits på toa i timtal utan resultat.

du borde ha bjudit mig hem till dig när din son var nyfödd. Men du kanske ska få ett syskon till sonen? Då kan jag gärna komma.{#emotions_dlg.flower}

jag själv vet inte hur man bäst gör när man börjat så sent.

det var ju det som var poängen med trådstarten. Att inte vänta för länge.
  • Dasha
    suziz skrev 2015-11-11 21:49:52 följande:
    Tja, hon kissade helt enkelt inte på natten längre, blöjan var alltid torr på morgonen. Men jag har för mig att hon hade blöja tills hon var torr även på dagtid.

Vi tog bort blöjan på sommaren när hon fyllt två är för då behövdes den inte mer.
    vänta nu lite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

har hon slutat kissa och bajsa helt och hållet vid 2 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????

varför sprang ni inte till läkaren direkt!!!???? visste inte att barn kan överleva utan att kissa och  bajsa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

förlåt att jag larvar mig lite.

jag ser ju bara, att du har antagligen pottat henne, eller satte henne på toa flera gånger om dagen? hur annars skulle blöjan vara TORR DYGNET RUNT i flera månader???

det är det jag menar med hela tråden: du gjorde väl en del? du kanske hade inte henne utan blöja längre stunden, men du i alla fall satte henne på pottan flera gånger om dagen?  hur menar du annars, att hon hade blöja tills hon blivit torr både dagtid och nattid?

alltså, om man går tillbaka till min parallel med mat-manicken:

du brukade inte ta av mat-manicken från din dotter,

men hon fick sitta vid matbordet med familjen, och blev serverad passande mat vid regelbundna tider.

Så du väntade tills hon började äta själv tillräckligt mycket varje gång,

sedan tog du av mat-manicken.

Det är inte samma sak som att ha mat-manicken på i 2 år, barnet aldrig äter själv, knappt ens fått sitta vid matbordet, och vid 2 år plötsligt kommer sätter sig vid matbordet, äter frukost, sedan mellis. sedan lunch, sedan mellis, sedan middag, och då fattar mamman att det är nog dags att ta av mat-manicken. Sånt ha jag svårt att tro på!
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-14 01:20:39 följande:

Förhär har det suttits på toa i timtal utan resultat.

Ellie skrev 2015-11-14 09:52:47 följande:
     Min 3-åring klarar inte heller att släppa ut något när hon sitter på toa, trots att hon sitter där långa stunder.

jag blir faktiskt orolig. det är inte nyttigt att sitta på toa längre stunder. Instraabdominella trycket ökar när man sitter på toaletten, detta ökar blodflödet till området kring analöpningen, och långvarig ökning kan leda till hemorrojdutveckling. Ännu värre om barnen krystar på toa, längre stunder, utan resultat.
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.