Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
jag ec-ade inte henne, men vädrade utan blöja flera ggr/veckan sedan hon var en vecka gammal, minst en timme åt gången, ofta 3.4 timmar. Så hon hade lite koll på vad som händer och hur det känns redan under bebistiden, så hon förträngde inte det helt.
önskar att jag hade provat ec då istället (när dottern var nyfödd)! det är mycket enklare och smidigare än att "vädra rumpan mellan blöjbyten" vilket var rekommenderat av bvc.
sedan ser jag (läser på fl bland annat) att väldigt många föräldrar skulle inte ens PROVA ta av blöjan och använda potta vid 1år4m. Jag är extremt säker att om jag hade väntat tills hon var 2 -2,5år, då skulle jag missat tiden, dottern skulle ha vant sig att använda blöja, hon skulle börjat gilla det på ett nytt sätt: medvetet. Plus trotsåldern, plus större vana osv.
visst gick inte hon på dagis då, det underlättade för oss. Hon behövde inte blöja när hon började på dagis i augusti, men fick ha den ändå ett tag.
om hon skulle kissat och bajsat i trosorna lite när som helst - skulle jag försöka fånga upp det i potta/toa t.ex. efter sömnen, efter maten, före promenaden. Om hon skulle ha total pott och toaskräck, skulle vi provat kissa i duschen i början, köpt en ny annorlunda potta eller något annat i den stilen.