Inlägg från: Anonym (I's mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I's mamma)

Varför suger alla föräldrar?

Jag har tyvärr samma erfarenhet. Och det värsta tycker jag är när det brister så kapitalt i skolan. De barn som har koll på läget och vet hur man uppför sig får ingen backning eftersom lärare/personal inte säger till dem som missköter sig på skarpen. Och de barn som inte uppför sig får ingen tillsägelse > lär sig aldrig vad som är rätt och fel.

Min son är väldigt mån om att saker och ting ska gå rätt till, att det ska vara rättvist exempelvis och vad man får och inte får säga till varandra. När så saker sker på raster tex. så har vi tutat i honom sen han var liten att om det blir en jobbig situation som ni inte kan lösa själva så var inte rädda för att säga till en vuxen. För det stödet måste vi vuxna stå för, att reda ut vad som hänt osv.
    Men då jobbar skolan utifrån teorin att barnen själva ska lösa sina konflikter. Där blir det krock. För jag kan tänka mig att de löser det mesta alldeles utmärkt på egen hand. Men NÄR ett barn faktiskt kommer med ett problem och vill ha backning så får man banne mig ta och följa med och se efter vad det är som har hänt.

Just nu är vi i processen att byta skola för vi tycker inte det håller längre. Skolan säger att de jobbar för respekt, lika värde osv men det upprätthålls tyvärr inte och det går ut över de barn som "sköter sig" så att säga och som inte vill annat än att få gå i skolan och lära sig saker och vill ha arbetsro.

• Anonym (I's mamma)

Bra tips, vet inte om det finns nästgårds men vi ska jobba hårt för att hitta en skola där allmän hyfs och respekt är högprioriterat!

Svar på tråden Varför suger alla föräldrar?