Anonym (Allahskamed) skrev 2015-10-08 15:52:45 följande:
Ehh varför länkar du till en muslimsk propagandasida? Jag har läst själva koranen(liite mer pålitlig källa) och det står tydliga skillnader i regler och rättigheter för män och kvinnor. Nu försöker du låtsas som att jämställdhet är någon diffus grej som du inte vet vad det betyder? Löjligt att försvara något in i absurdum så att man låtsas oveta saker.
"Jämställdhet handlar om jämlikhet mellan kvinnor och män som ska ha samma möjlighet att forma samhället och sina egna liv. Området omfattar bland annat frågor som makt, inflytande, ekonomi, utbildning, arbete och fysisk integritet."
"jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet."
Något som alltså inte finns i koranen. Att säga att det bara handlar om olika roller är så oerhört ignorant. Då var det väl inte ojämställt när kvinnor i sverige inte fick vissa arbeten eller rösträtt, det handlade bara om att de hade en annan roll antar jag..
Hur menar du att det är en propagandasida? Bemöt det som står där ist, och uttala vad du menar är fel, om du nu läst Koranen.
"troende med den bästa tron är de som har bäst karaktär och de bästa av er är de som behandlar sina fruar bäst." - Mohammed"
Jag upprepar det jag skrev tidigare igen, för tredje gången nu; Koranen förespråkar varken att ett kön är överlägset det andra, eller att mannen på något sätt får förtrycka sin fru"
Jämnställdhet var det du som förde på tal, inte jag. Här är en del text från en av läknkarna jag delade innan; "Diskuterar vi islam och kvinnosyn samt kvinnans roll inom islam måste vi först skilja mellan vad muslimer gör och vad islam lär. Även om det i dag finns kulturer i vilka det förekommer kvinnoförtryck återspeglar detta endast lokala seder ? inte islams egentliga kvinnosyn. Islam förväntar sig att dess bekännare skall bejaka kvinnors rättigheter, värna om deras status och på alla sätt motverka att de behandlas illa.
Män och kvinnor har olika ansvar men också olika rättigheter; de samarbetar och kompletterar varandra. Även om kvinnans förpliktelser i vissa avseenden kan skilja sig från mannens, baserat på män och kvinnors olikheter, är varje individ lika ansvarig för sitt särskilda ansvarsområde. Att bortse från dessa skillnader är inte realistiskt men det finns ändå ingen anledning till att förmoda att islam har en nedvärderande kvinnosyn."
Här har du en till länk med bra information:
www.islamguiden.com/kvinnan-islam.shtml