• lilsis

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

HJohannesson skrev 2015-10-19 21:50:42 följande:

Vad skönt att det var uthärdligt! Det är ju ganska oroande det där med äp... Men de första verkar tycka att det ändå är ok!

Tog det lång tid att genomföra?

4 ägg! Hade du lika många äggblåsor eller fler? Hoppas att alla blir befruktade!

Vilken spruta tar man för att äggen ska mogna? Vilken dålig koll jag har. Borde inte få göra ivf haha!

Runt 10 blåsor bör det ha varit. Det var 2 + 7 i onsdags och de tömde tre på den som hade fyra i onsdags. Men Ackis är överlag dåliga på att informera...

Själva "ingreppet" tar typ tio minuter, man får lugnande innan (kände inte så mkt av det) och lokalbedövning i livmodern, känns ungefär som hos tandis och sen smärtstillande genom infart och gör det ont säger man till så får man mer i infarten.

De två sticken i livmodern när de plockade kändes men inte alls mycket.

Pregnyl, ovitrelle och suprefact är olika ägglossningssprutor.
  • lilsis

4 ägg, 3 befruktade, 1 tillbaka och två odlas till lördag och fryses om de ser bra ut.

• lilsis

Jag körde korta trots ingen egen ägglossning och misstänkt svårstimulerad. Men å andra sidan fanns det ju ingenting att reglera ned ;)

• lilsis

Man behöver mens för korta protokollet också, så på det viset är det ingen skillnad. Kommer den inte spontant kan man ju få hjälp med piller. Det var det tal om för mig men min kropp var snäll nog att börja menstruera på dag två efter att jag fått grönt ljus!

Har läst min journal och de två embryon de odlade vidare har klarat sig fint och ligger nu i frysen.

Det ger 4 mogna oocyter av fyra plockade (10-11 blåsor). 3 av de blev befruktade och alla de har utvecklats fint.

Känns skönt! Då lär vi hinna med en eskimå innan årsskiftet om den jag har i livmodern inte har fattat vad den ska göra.

• lilsis
    Nmg skrev 2015-10-28 20:53:08 följande:

Är det någon som har Haft menopursprutorna? (Kort metod) vad hade ni för biverkningar? Jag är väldigt nervös över att jag kommer reagera på dem. Har tex aldrig ätit p piller i hela mitt liv. Bara provat 2 sorter och jag spydde av de så jag la av. Verkar vara hormonkänslig.

Ja, 300ie och inga biverkningar.
  • lilsis
    oliphant skrev 2015-10-29 10:36:26 följande:

Jag har nu varit på första kontrollen och det gick inte riktigt som det var tänkt. Jag hade en blåsa som var väldigt stor och blir tvungen att avbryta första försöket. Istället blir det att ta ovitrelle nu och försöka själva, men det har jag inte så stora förhoppningar på att det ska fungera. Nästa gång blir det även långa protokollet för mig. Nu funderar jag bara på när vi ska börja, vi får börja i januari om vi vill men funderar på om det är bättre att vänta till mars? Jag pluggar också vid sidan om jobbet och i november nästa år ska vi ut på vfu och jag skulle gärna hinna med den innan jag går på ledighet. Samtidigt så kanske det inte tar sig på första försöket och då hinner vi knappt med något mer försök på våren. Hur hade ni tänkt?

Hur stor?

Jag väntar inte utan kör på. Har väntat nog.
  • lilsis
    oliphant skrev 2015-10-29 13:39:24 följande:

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.
    FruGrävling skrev 2015-10-29 13:01:14 följande:

Vi råkade ut för exakt samma scenario vid vårt första försök i maj. Sen fick vi vänta till augusti pga sommarstängt på kliniken, och slutligen blev det september pga när min mens kom.

Jag fick göra ytterligare ettförsök med korta protokollet men med högre dos och blev då istället överstimulerad så någon återföring blev det aldrig då heller. Förhoppningsvis ska vi kunna göra vår första frysåterföring nu i mitten av november dvs 6 mån efter vårt första avbrutna försök.

Med det vill jag säga att man vet aldrig vad som händer när man gör ivf och det är lätt att bli fördröjd av olika (ofta ofrivilliga) skäl. Alla får ju naturligtvis själv bestämma vad som är rätt för dem men jag skulle inte frivilligt skjuta på ett försök.

Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?
    Det enda gränsen jag har läst om är åldergränsen för IVF alls över huvud taget.
  • lilsis
    oliphant skrev 2015-10-29 13:39:24 följande:

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?

Intressant.

Jag hade en på 28mm men man fortsatte med menopur då de andra inte var klara. De ägg som blev kom från den "långsammare" äggstocken.
  • lilsis
    Iskristall skrev 2015-10-30 23:12:10 följande:

Tjejer ni som gjort äggplock, gick ni och jobbade efter eller ska man räkna med att vara "ledig" den dagen efter plocket?

Försöker förbereda mig mentalt, om ca 10 dagar ska jag på första läkarbesöket inför ivf

Den dagen ska du ligga på soffan och äta choklad.
  • lilsis
    Iskristall skrev 2015-10-31 09:20:52 följande:

Hehe men så härligt det låter!

Jag hade rejält ont men det är nog vanligare med typ lättare mensvärk.

Har ett myom som döljer ena äggstocken så det krävdes rejäl handpåläggning för att komma åt den, det gjorde rejält ont. Men före det var det inte så farligt
  • lilsis

Jo det finns progesterontabletter man sväljer. Ska leta reda på namnet.

• lilsis
    lilsis skrev 2015-11-01 15:13:42 följande:

Jo det finns progesterontabletter man sväljer. Ska leta reda på namnet.

Verkar vara i Finland...
  • lilsis

Man tvättar händerna innan man för in tabletten, jag använder inte applikatorn, tycker det är lättare utan.

• lilsis
    reginaw skrev 2015-11-01 22:15:15 följande:

Får man veta vid besöket hur många ägg dom "får fram"?

Har ÄP imorgonbitti och börjar bli väldigt nervös. Känns som att jag kommer få lite sömn inatt :(

Ja man brukar få veta antalet ägg innan man går hem.

De flesta kliniker berättar även fortlöpande hur många som befruktats etc.
  • lilsis

Om jag ägglossar spontant blir det FET inom två veckor. Vi får se...

• lilsis
    Lotten skrev 2015-11-11 15:03:48 följande:

Vad står amh-värde för? :)

AMH är ett mått på äggreserven

Det är inte en absolut sanning men en bra fingervisning.

Mitt är lågt (för min ålder) och indikerar vikande äggreserv och lite svårare att stimulera. Fick 10 blåsor och 4 mogna ägg vilket är mer än förväntat för mig men lägre än normalt.
  • lilsis
    Iskristall skrev 2015-12-08 11:38:59 följande:

Fixat! Varför trött på dem?

De lyssnar inte på vad man säger och antecknar inte i journalen så man måste dra sin livshistoria vid varje kontakt.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november