• HJohannesson

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!
    Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

Du har inte gjort utredning ännu? Då är ivf långt borta :)

Jag hade ont som fasen när jag gjorde spolning, men jag har förstått att det är ovanligt!

Vi betalar inget för ivf, förutom för läkarbesöket (100kr?) och medicinerna (Max 2000kr)
    I vårt landsting har man rätt till 3 betalade försök!
  • HJohannesson
    JCW81 skrev 2015-10-17 19:22:21 följande:

Vi gjorde en utredning på RMC i Malmö 2014, och de journalkopiorna hade vi med oss på mötet igår. Samt att jag lämnat blodprov innan till kliniken där man såg att jag har ägg och att de gjorde ett vul på mig. Så tror inte att IVF ligger så långt bort ändå om vi bestämmer oss för att göra det. 

Jaha förstod det först som att ni inte gjort en utredning :) vart går ni nu någonstans ?
  • HJohannesson
    lilsis skrev 2015-10-17 19:58:45 följande:

Spolade livmodern och då även den kvarvarande äggledaren. Kändes inget.

Om en timme är det dags för Pregnyl.

Har lite dålig koll, vad är pregnyl? :)
  • HJohannesson
    oliphant skrev 2015-10-18 10:34:00 följande:

Det jag just nu är mest rädd för är vilka dagar vi kommer behöva göra besök på linne. Jag jobbar inom vården och kan inte gå ifrån mitt jobb om jag har ett pass och just nu har vi inga vikarier men jag hoppas på det bästa. Med lite tur kanske något besök är på en ledig dag.

Har du pratat med din chef? Du har ju rätt att göra läkarbesök.
    Jag har egentligen också ganska svårt att komma ifrån men jag pratade med min chef och sa att det kan komma dagar då jag måste åka med kort varsel.

Har ni långt att åka ?
  • HJohannesson
    oliphant skrev 2015-10-18 14:15:53 följande:
    Problemet är att vi jobbar ensamma och därför kan jag inte vara borta om ingen annan kan ta mitt pass men på något sätt måste jag såklart få det att fungera. Jag har valt att berätta för min brukares föräldrar (jobbar med ett litet barn) men inte för chefen då hon ändå inte kan göra något.
    Jaha okej :/ men om du förklara läget för din klinik så hjälper de säkert dig genom att vara flexibla med tiderna :)
  • HJohannesson
    reginaw skrev 2015-10-18 20:28:59 följande:

Hej.

Hoppar in här jag med och ska försöka komma ihåg att vara lite mer aktiv än tidigare.
    Jag och min man har försökt i strax över 2,5 år att bli gravida. Var på vårat möte inför IVF i april men dom såg då att jag hade en polyp i min livmoder som jag behövde operera bort innan vi kunde påbörja någon behandling.
    Polypen opererade jag bort i mitten av maj men efter det har varit saker som kommit i vägen och vi har känt att det är bättre att vänta till hösten.
    Nu ett halvår senare så kommer vi äntligen igång med vårat första försök och jag ska ta min första spruta Gonal-F ikväll, riktigt nervöst!!
    Någon annan som precis har börjat eller ska börja om någon/några dagar!?

Välkommen :) spännande med sprutor !!
    Jag nedregleras just nu men jag hoppas på att få ta sprutor snart! Vilken dos fick du?
  • HJohannesson
    reginaw skrev 2015-10-18 20:38:49 följande:

Tack! Spännande vet jag inte riktigt om jag kan påstå att det är haha.
    Är ganska nålrädd, har jättesvårt för blodprover så ska bli spännande och se hur jag klarar av att göra det.
    I jobbet har jag inga problem att ta blodprover på andra men det är värre när det kommer till mig själv.

Jag kommer att börja med Gonal-F, dos 150, idag som jag ska ta i ca 14 dagar, sen om 6 dagar så ska jag lägga till Orgalutran en gång om dagen fram tills ägguthämtningen.

Haha ja okej, kanske bara jag som tycker det är spännande. Men jag är inte rädd för att ta sprutor heller :)

Varför får du ta extra sprutor? Eller tar de flesta orgalutran?
  • HJohannesson
    lilsis skrev 2015-10-19 10:03:51 följande:
    Ägglossningsspruta :) Finns några olika.
    Ja :) då är det äggplock nu?
  • HJohannesson
    lilsis skrev 2015-10-19 17:21:13 följande:

Orgalutran tar man för att kroppen inte ska ägglossa spontant. Så den får alla.

Äp idag. 4 ägg innan de räknat färdigt, vet inte slutresultatet.

Gjorde ont men inte outhärdligt. Mest ont på vänster ner de tryckte undan myomet.

Vad skönt att det var uthärdligt! Det är ju ganska oroande det där med äp... Men de första verkar tycka att det ändå är ok!
    Tog det lång tid att genomföra?

4 ägg! Hade du lika många äggblåsor eller fler? Hoppas att alla blir befruktade!

Vilken spruta tar man för att äggen ska mogna? Vilken dålig koll jag har. Borde inte få göra ivf haha!
  • HJohannesson
    ina skrev 2015-10-19 21:46:43 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här! Är igång med vår första IVF på sprutdag 3 (kör korta protokollet) och har vul på torsdag. Spännande och nervöst! Vi har en liten kille på drygt 1,5 år som blev till genom insemination (5e försöket) men nu gör vi privat finansierad IVF för att slippa hålla på och försöka lika länge. Bor i Nyköping men kommer göra äggplock och återföring på linnékliniken.

Hur tänker ni ang sjukskrivning dagarna efter äggplock och återföring? Man ska ju kunna "leva som vanligt" vad jag förstått men hur mår man egentligen? Orkar man göra ett bra jobb? (Jobbar inom vården)

Känns bra att vi är flera som kan följa och stötta varandra! Jag hade stor glädje av familjeliv när vi kämpade med sonen också ????

Hej och välkommen :) äggplock måste man ju vara sjukskriven men jag har tänk att jobba återföringsdagen om jag har arbetsdag då :)

Sen kan man ju ha ont dagen efter äp. Men det får man ta som det kommer tänker jag! När har du äp?
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november