• Clothilde

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Nmg skrev 2015-11-01 12:42:28 följande:

Frugrävling Reginaw, tack för svar förstår jag mer förresten är det i denna grupp som

Använt lutinus eller vad det heter? De vaginaöa tabletterna man ska ta efter ÄP? Vad är er erfarenhet av det? Finns det nåt annat man kan ta istället? Tycker att det verkar hemskt krångligt med 3 ggr om dagen. Då måste jag ta en på jobbet och drt Könns inte speciellt hygieniskt. Jobbar visserligen på kontor men det är ganska dammigt mm pga den produktionen som vi har. Könns omständigt. sen så har jag problem med att använda tamponger, så jag vet inte hur jag ska kunna använda det här 3 ggr om dagen. Känns den när den är på plats? Svider det? Undra om det inte finns tabletter man kan svälja istället?

Hade lika som du lite issues med Lutinus. Dels för att det skulle ske 3ggr om dagen, dels för att den skulle upp där och hamna rätt! Men också (ursäkta uttrycket) kladdet. Allt annat än härligt! Så, Jag tar nu istället Crinone denna vändan. En en-dos gel som man tar på morgonen. Sprutas upp med en liten engångs-förpackad dos i en plast pippett. Man skakar ner gelén in den smala delen (håller man den mot ljust ser man att gelén ligger rätt) och trycker till. Gelén på plats. Sen ska man gärna röra sig så det blandas runt där inne. Ok, lite "rester" är det. It's a one way road så att säga. Men myyyycket bättre än lutinus-gruset. (Spm var som en mald skolkrita / blött gips ;p ). Och En gång om dagen på morgonen. Man har ju liksom ärenden i dem krokarna då ändå. Lätt att applicera in i rutinen. :)

Nu är det bara den lååååånga väntan kvar.... Den hade jag gärna bytt ut mot både skolkritor och blött gips....

Lycka till! När har du test datum enligt kliniken? Vart i processen är du?
  • Clothilde

Och nej... Tror tyvärr inte det finns oral-progesteron ! (Alltså tabletter att svälja)

Då är det sprutor. Men tror bara detta är lämpligt om en större del behövs. Dvs ex om ens kropp inte producerar någon progesteron alls!

• Clothilde
    Nmg skrev 2015-11-01 15:28:54 följande:

Clothilde när har du testdag?

Tror inte du kan byta från lutinus till Crinone! Men nästa gång!

Håll ut m lutinus nu och Förhoppningsvis blir det ingen mer gång. Eller är denna gången redan klar? Och redan plan på nästa?

Gelén ska liksom bara in. Så nej inte så svår att få på plats. Och inte så långt upp som lutinus.

Jag är på min 3:e IVF och har planerad insättning av färskt ägg från plocket.

Är nervös och orolig över utfallet. Vår första IVF slutade i 0 ägg att återföra. Tyg besvikelse. Medans förra blev mkt bättre ( efter att vi bytt hormon) och hoppas nu innerligt på en fin trend i bra äggkvalitet.

Så borde bli om ca 17-18 dagar. Sist plussade jag på dag 14. Men det släppte tyvärr. :(

Är det din första vända IVF?
  • Clothilde

Kass, sorry, Har du inte börjat så kan du absolut be om att få byta preparat! Bara be om ett nytt recept! :)

Jag tänkte mer att man nog inte kunde byta mitt i behandling. Ansluta lutinus och ta gelén istället. Sorry!

Med Planerad insättning menade jag återförandet av en av äggen som förhoppningvis är redo i morgon. :)

Man gör ju utplock av äggen, befruktat dem på utsidan och återför dem sedan befruktade i hopp om att dem ska fästa och fortsätta växa där inne. Hela processen med peogesteron är ju för att förbereda kroppen på att ta emot och påbörja graviditet!

Vi har varit med om en del bakslag och gått igenom: 3 st stimulerad inseminering med Gonal-F resultatraden = ingen graviditet

Sedan Totalt 3 IVF med äggplock;

1 IVF med Gonal-F | 6 ägg 0 återförda

1IVF med Menopur | 5 ägg varav 5 befruktade, blev 1 åter 1 frys - resultat "gravid v 5" men släppte.

1 FET (frozen embryo transfer) - blev inställt samma dag då vårt lilla 5 dagars embryo inte klarade upptining

Nu: IVF med menopur | 13 ägg > status i morgon

Du får väldigt gärna fråga om du vill.. . Eller bara dela erfarenheter. Jag svara eller ger råd om jag kan! :)

Det blir lätt en lite svängig resa då man mår högt och lågt i processen. Speciellt om den blir lite mer utdragen. Och det enda man vet är att man liksom inte kan ge upp. Och jag upplevde verkligen att det uppstår frågor emellan åt, då vården i bland är ganska rutinmässig. Samt emellanåt också ett stort behov av att ventilera med någon/några som genomgått/går samma sak. Man känner sig annars lätt väldigt ensam.

Då man, hur förstående och underbar partner man än har, som kvinna ÄR ensam om den kroppsliga delen, även i sitt förhållande. Har en underbar och enormt stöttande, förstående och öm partner. Man ibland kan man känns att maktlöshet och hopplösheten tar över. Då har jag känt att det varit skönt att dela det med någon som varit med om ungefär samma utmaning. Utomstående HAR svårt att förstå sorgen, oron, svängningarna, rädslan, hoppet, styrkan, drivet och den ev tomheten och besvikelserna. Framför allt bär man inte alltid är sig själv och helt rationell pågrund av det delikata läget, ämnet och hormonerna man tar.

Det kommer att gå prima din första gång, allt är värt det och drivet inuti en är en jäkel till motor och ett skydd starkare än något. Man kommer in i det och accepterar det!

Men jag har insett att man måste våga acceptera att det är svårt stt greppa hela den här karusellen och det man faktiskt, till viss dem "mot sin vilja", tvingas utsätta sig för. För hade man fått välja hade man dyrt köpt en plus-sticka på närmaste ställe!

Hur som! Det är mycket nytt. Man ska våga fråga om man vill veta. Att förstå varför och vad som sker har hjälpt mig! :)

• Clothilde

[quote=75948491][quote-nick]reginaw skrev 2015-11-01 22:15:15 följande:[/quote-nick]

Får man veta vid besöket hur många ägg dom "får fram"?

Har ÄP imorgonbitti och börjar bli väldigt nervös. Känns som att jag kommer få lite sömn inatt :(

[/

Hej!

Ja , efter plocket får du veta hur många ägg dem fick ut.

Sen ska dem befruktas och odlas. Då väntar man på celldelning. Hellst 8celligt. Så först på återsättningsdagen vet man hur många som går att använda till återföring och ev odla vidare till frysen.

Men var lugn. Det kommer vara lite jobbigt, men det kommer alldeles säkert att gå bra!

Och är det ditt första IVF har du många blommande chanser framför dig. Men vi hoppas på att ni har turen med er och att det tar sig direkt.

Lycka till nu!!

• Clothilde

[quote=75954488][quote-nick]reginaw skrev 2015-11-03 12:08:34 följande:[/quote-nick]

Det blev 6 av 11 ägg befruktade och på lördag ska vi dit för insättningen :D Just nu känns allt ganska spännande och jag hoppas verkligen att det är våran tur nu!

[/

Men åh! Det är ju jättebra. Då hoppas vi många av dem blir fina 8 el 16 cells för återföring. Då är det fina chanser:

Vi fick ut 13, 9 befruktade. Väntar på svar hur många som blev frysfärdiga. Ett 8 celligt ligger och glittrar i min mage nu sen 2 dagar.

Hur mår du efter ingreppet?

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november