• oliphant

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Hej! Även jag är gärna med i gruppen. För oss har resan från remiss till sprutstart gått otroligt fort. Vi bor i Stockholm så här är kötiden lång för ivf och vi var inställda på att vänta länge men jag ringde vårdgarantikansliet en vecka efter att vår remiss skickades och fick svar från dem redan två dagar senare att vi fått plats i uppsala som vi önskat. Jag avslutar min första kur provera idag och så fort mensen kommer börjar jag med sprutorna. Vi har planerat äggplock v45.

• oliphant

Vart i Uppsala går ni? Vi går på Linnekliniken. Allt har gått mkt snabbt och smidigt för oss????[/quote]

Vi går också på linne, påbörjade en utredning på mama mia men tyckte inte att de var bra och bytte därför till linne. I och med att vi gjort utredningen där och ett antal försök med letrozole valde vi att fortsätta där även med ivf. Är även du från Stockholm?

• oliphant

Det jag just nu är mest rädd för är vilka dagar vi kommer behöva göra besök på linne. Jag jobbar inom vården och kan inte gå ifrån mitt jobb om jag har ett pass och just nu har vi inga vikarier men jag hoppas på det bästa. Med lite tur kanske något besök är på en ledig dag.

• oliphant
    HJohannesson skrev 2015-10-18 11:57:31 följande:

Har du pratat med din chef? Du har ju rätt att göra läkarbesök.

Jag har egentligen också ganska svårt att komma ifrån men jag pratade med min chef och sa att det kan komma dagar då jag måste åka med kort varsel.

Har ni långt att åka ?

Problemet är att vi jobbar ensamma och därför kan jag inte vara borta om ingen annan kan ta mitt pass men på något sätt måste jag såklart få det att fungera. Jag har valt att berätta för min brukares föräldrar (jobbar med ett litet barn) men inte för chefen då hon ändå inte kan göra något.
  • oliphant
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!

Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

Jag behövde inte göra någon spolning men håller tummarna för dig. Vi funderade först på att betala privat men det blev tillslut genom landstinget så vi betalar enbart vanlig patientavgift
  • oliphant
    lilsis skrev 2015-10-20 06:47:06 följande:

Runt 10 blåsor bör det ha varit. Det var 2 + 7 i onsdags och de tömde tre på den som hade fyra i onsdags. Men Ackis är överlag dåliga på att informera...

Själva "ingreppet" tar typ tio minuter, man får lugnande innan (kände inte så mkt av det) och lokalbedövning i livmodern, känns ungefär som hos tandis och sen smärtstillande genom infart och gör det ont säger man till så får man mer i infarten.

De två sticken i livmodern när de plockade kändes men inte alls mycket.

Pregnyl, ovitrelle och suprefact är olika ägglossningssprutor.

Vad skönt att ha äp avklarad. Jag längtar tills vi är där. Nu är det väntan på mensen för oss så vilket borde vara vilken dag som helst sedan börjar vi med sprutorna på troligtvis den andra dagen.

Tråkigt att ackis är dåliga på att informera, man vill ju vara uppdaterad om vad som händer.
  • oliphant
    hoppas72 skrev 2015-10-20 17:33:15 följande:

Hej alla! Jag hoppar in som ny här och hoppas det är ok.

Jag gjorde en IVF 2003 som lyckades på första försöket och jag har nu en underbar son som snart fyller 12. Jag har nu en ny partner och vi skulle så gärna vilja ha ett gemensamt barn. Jag fyller 43 år om några månader så det känns lite som det brinner i knutarna. Därför har allt satts igång väldigt fort och snart sätter vi igång vår behandling.

Vi skall köra det korta protokollet och idag kom min mens. Imorgon skall jag in på VUL för att se när jag kan börja med sprutorna.

Välkommen hit! Då är ni några med erfarenhet här, det känns tryggt för en nybörjare som jag.

Hur gick det för dig? Börjar du med sprutorna nu på en gång?
  • oliphant
    lilsis skrev 2015-10-22 14:04:04 följande:

4 ägg, 3 befruktade, 1 tillbaka och två odlas till lördag och fryses om de ser bra ut.

Skönt att nästan alla blev befruktade.

Jag får börja med mina sprutor imorgon, känns både spännande och jobbigt på samma gång. Jag verkligen hatar sprutor men bara att bita ihop. Jag har första kontrollen på torsdag nästa vecka. Blev att passa perfekt med min lediga dag så det känns skönt i alla fall.
  • oliphant
    HJohannesson skrev 2015-10-22 15:20:52 följande:

Är det ngn som vet när man börjar med sprutorna när man kör långa protokollet?

Jag här fått min blödning och ska på vul på lördag! Får man börja med sprutorna med en gång då?

Har du börjat med nässprayen? Trodde inte att man fick någon blödning när man var nedreglerad.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november