• cate

Är det någon mer än jag som just nu ska genomgå hormonbehandling med sprutor och sedan en insemination

Är det någon mer än jag som just nu ska genomgå hormonbehandling med sprutor och sedan en insemination. Detta är mitt andra försök är snart på väg att ge upp när man ser alla runt sig som får barn. Någon som känner så? Det är drygt ett år sedan jag och min sambo sökte hjälp på en ivfklinik. Är så ledsen över att det ska ta sån tid för mig att bli gravid och få njuta som andra av att magen växer och att få bli mamma

• Svar på tråden Är det någon mer än jag som just nu ska genomgå hormonbehandling med sprutor och sedan en insemination
  • Matillin

Hej
    Jag gör insemination med pergotime.
    Får jag fråga varför man tar sprutor innan insem, har inte hört talas om det?
    Är dom starkare än pergotime?
    Kram

• 08 i Skåne

Jag ska ta Purgeon-sprutor i nästa cykel och därefter ägglossningsspruta men ingen insemination, vi ska själva få till det Enligt min läkare var det mer effektivt med Purgeon sprutor än Pergo när man har en fungerande ägglossning. Jag är också väldigt less på denna eviga väntan men någon gång ska det väl lyckas.

• Maxie

Hej cate,
    Jag ska också ta sprutor (puregon) inför vårt andra inseminationsförsök. Sprutorna har i vårt fall varit mycket bättre än Pergotime som inte var så verksamt. Sen fick jag totalt 3 ägglossningssprutor (en ordinarie och två för att stärka lutealfasen).
    Förra inseminationen lyckades faktiskt även om det sen blev ma. Så för oss har det varit en bra metod. Vi har gått igenom två ivf-försök tidigare, de lyckades inte. Sex år har vi hållit på med försöken att bli flera, det känns tröstlöst ibland. Särskilt när "alla" i ens omgivning går med magarna i vädret. Men för sjutton, det SKA bli vår tur när som helst.
    Vart går ni nånstans?

• Pico

Jag tog sprutor (Gonal F o Ovitrelle) inför vår 2:a och 3:e insemination. Men tyvärr gav inte det något resultat för oss. Hoppas att ni har större tur!

• Kellan

Hej Cate!
    Jag ska snart börja spraya Suprecur, och sen runt 22/3 börja med sprutor Puregon, och sen beräknad insemination runt påsk! Egentligen skulle jag kunna göra det tidigare, men på SU i Gtb fanns det ingen plats veckorna innan. Käns trist, för man vill ju så fort som möjligt. Har du sprayat?
    Jag känner lika dant att ibland är man så ledsen att man inte vet hur man ska orka. Speciellt efter att ha umgåtts med alla kompisar som fått både 1a och 2a hur lätt som helst. Jag träffar dom inte alls så ofta som förut. Man orkar liksom inte det!!
    Vi är på första inseminationsförsöket, men har nu läst att många får göra flera försök, så jag ska vara berädd. Vi får 3försök på oss. Ni? Har hört att det är olika från län till län.
    Hoppas såå att det går vägen för er denna gång,
    kram

• IWALL

Ja tog sprutorna Puregon och Luveris och gjorde insem i fredags förra veckan. Eftersom jag inte reagerar på pergotime, varken enkel eller dubbel kur, är sprutor det enda som får mig att ägglossa. Just nu väntar jag för att se om det blev något resultat!

Lycka till för Er alla!

• Agronom

Kellan: Eftersom du ska spraya (försätter dig tillfälligt i klimakteriet) så ska du inte genomgå en insemination utan en IVF (provrörsbefruktning). När man gör insemination får man sprutor eller Pergo under en vanlig cykel för att förstärka och säkerställa att en ägglossning sker. Mognar 1-2 ägg så tar man en ägglossningsspruta och inom 40 timmar genomförs inseminationen (spermier sprutas in genom en kateter in i livmodern), utvecklas 3 ägg så genomförs inseminationen då man inte vill riskera trilling-graviditet. Vid en IVF vill man ha fler ägg då man plockar ut äggen och befruktingen sker utanför kroppen. Sedan sätts bara ett (max 2 ägg) tillbaka igen efter några dagar.

Kan ju trösta dig med att du har ett mer landstings-försök än de som bor i SThlm, här har vi bara 2 finansierade IVF-försök.

Lycka till med era försök!

• cate

Tack för alla svar i morgon börjar jag med sprutorna puregon för att sedan bli inseminerad. Vi gjorde vårt första försök med pergotime och då hände absolut ingenting när jag sedan fick sprutor första gången fick jag två mycket fina ägg. Jag hoppsa så att det ska funka. Det känns bra med ert stöd. Hoppas att vi som är i samma sits kan stödja varandra.

• 08 i Skåne

Hur har det gått med sprutorna Cate? Var det läskigt att sticka sig själv?

Jag går och väntar på mens, så om allt går som det ska så ska jag börja med Purgeon sprutorna i nästa vecka.

• Lucea

Hej,
    Skall oxå börja behandling nr 2 med sprutor, samma som du och i samma ålder. Visst har man varit ledsen över att det aldrig blir ens tur snart att känna sig att man är faktiskt gravid och se magen växa. Men vår tid kommer när det är meningen att den skall komma. Varken förr eller senare. Kroppen är en otrolig individ som tillåter en gravditet precis när det är menat att den skall ske. Så försök att se alla små positiva saker som finns kring oss och fortsätt ha längtan till barn - se alla positiva saker som gnistret från snön när solen lyser, den vackra kvällshimlen, den vänliga busschauffören osv. Det hjälper mig på min väg. Jag lever för min skull, utan att försöka deppa ner mig över det jag inte har idag. Frågar jag min kropp så vår jag svaret att jag kommer att bli gravid, det svåra är ju att veta när... men det är som sagt inget man kan styra. Hoppas att mina ord kan hjälpa dig på din väg.

• Mysgos

jag är mitt inne i den!
    Jag sprayade med nässpray i 3½ vecka och nu är jag på sprutdag 16 - med Gonal F.
    Det jobbiga för mig är att det har bildats 30st äggblåsor och inget verkar vilja växa snabbare och bli klart först. Så nu står jag i en jobbig sits där jag inte vet om det kommer bli vanlig behandling eller om det kommer sluta som en IVF.
    Har rätt ont i magen också, 30 äggblåsor tar sin lilla plats!!

Är det nån som varit i min situation och sedan har det ändå blivit En eller Två blåsor till slut?

Just nu känns det rätt tufft att behöva spruta sig i magen en vecka till för att det KANSKE kan bli en blåsa iallafall...när jag vet att jag skulle kunna vara 2 sprutor i från ett ÄP istället.

Skulle behöva komma i kontakt med tjejer i liknande situation som mig!
    Är du det får du gärna kika in i mitt krypin och lämna en liten länk till dig därinne!
    Kram

• SanSa

Hejsan!
    Ska börja spraya den 29/3. Vi kör sedan med puregon sprutor och slutligen ska vi "göra det själva"... Förra gången blev det för många blåsor och den gången slutade det i en IVF...
    Lycka till ALLA!

• Mysgos

Barndröm!!
    Vi ska också göra det själva är det tänkt. Inte Insemination med andra ord.

Vad hände när du fick för många blåsor?
    Hur länge fick du ta sprutor och hur många blåsor fick du till slut till IVF:en??
    Antar att den inte lyckades eller...
    KRAM

Svar på tråden Är det någon mer än jag som just nu ska genomgå hormonbehandling med sprutor och sedan en insemination