• AmIAlone

Hur länge trodde ni att det skulle ta?

Jag är 32 år och sambon och jag är nu på 8:e försöket mot ett plus. Jag vet att det inte är speciellt länge mot vissa som försökt i åratal, men jag kan ändå inte sluta tänka att något kanske inte står rätt till, speciellt när alla i ens omgivning blir gravida hipp som happ.

Men jag har en undran till er som också försöker bli gravida eller redan lyckats bli det. Min undran är om ni haft en känsla innan ni började försöka att det skulle ta sig snabbt eller lång tid? Och stämde den känslan med hur det blev sen?

Jag har alltid, eller sedan 15-årsåldern iaf, tänkt att jag nog är steril. Och inte ens nu kan jag ens föreställa mig att just JAG kan bli gravid. Det känns så himla otroligt att jag nån ska få se ett plus på en sticka, se min mage växa och sedan ligga där och föda. Nej, jag kan verkligen inte föreställa mig det...

Hur gick era tankar kring detta innan ni började försöka?

• Svar på tråden Hur länge trodde ni att det skulle ta?
  • AmIAlone
    straw2008 skrev 2015-10-02 12:59:39 följande:

Har alltid blivit gravid extremt lätt... när det var dags så kände jag på mig att det skulle ta på första o det gjorde det alla 3 gångerna. Har oxå bara haft sex 1 enda gång kring ägglossning (vissa verkar köra varje dag i 5 dagar för att pricka in PJUH säger jag bara)

Det jobbiga är inte att köra varje dag runt ägglossningen, det jobbiga är dagen då mensen dyker upp månad efter månad. Men jag förstår ju att vi inte kan relatera till varanda eftersom du aldrig upplevt oönskad mens någon gång i livet.

Tack för ditt svar och grattis till dina graviditeter!
  • AmIAlone
    Jag är bara jag skrev 2015-10-01 19:37:13 följande:

Jag tänkte att det kunde ta dryga året kanske med tanke på min ålder-jag var 37. Det har hittills tagit 9 år, men om barnet jag bär lever så blir det bebbe till våren.   8  månader är dock helt normalt att det kan ta. Extremt få är dessutom sterila utan har man svårt är man i så fall oftast infertil. Det räknas man som först när det gått 1,5 år och dit hör 10%.

Grattis till graviditeten! :) Har läst flera inlägg av dig i de gamla trådarna i detta delforum och undrat hur det gick till slut.
  • AmIAlone
    marol skrev 2015-10-01 21:38:12 följande:

Tänker precis som dig. Att bli gravid verkar så overkligt. Kan liksom inte föreställa mig det och att det ska hända mig/oss. Det mest önskvärda men så avlägset känns det. Jag känner direkt efter äl att det inte blev något, innan är jag hoppfull och känner att det kan bli något men efteråt blir jag direkt negativ.... börjar bli typ sjuk i mina tankar nu för när jag provar kläder så föreställer jag mig hur de kläderna kan komma att sitta när jag blir gravid samt känner missunnsamhet kring andra som blir gravida, så jävla ful egenskap men fan vad det tär på mig just nu. Tar upp mina tankar hela tiden å kanske har ändå tankens kraft påverkan på så sätt att de skapar stress i kroppen som gör att man inte blir gravid. Kan inte komma på vad det kan finnas för skäl till att det inte tar sig för oss.. sorry var bara tvungen att ventilera.. å använde din tråd:)

Jag vet precis hur du känner. Jag är besatt av att läsa allt om fertilitet och dittan och dattan. Men har så himla svårt att föreställa mig att det nånsin ska gå. Jag tror på riktigt att jag skulle svimma direkt om jag fick ett plus på stickan, så osannolikt känns det.

Ibland kan jag önska att tiden gick snabbare så jag fortare kan få göra utredning och få svart på vitt att nåt är fel så jag äntligen får mina misstankar bekräftade...
  • AmIAlone
    Cyanea skrev 2015-10-02 12:55:28 följande:

Jag och maken är i år 28. Jag trodde på max ett halvår. Men Nix Nej. Efter ett års försökande ändrade jag mig till att tro att jag aldrig skulle bli gravid. Tre år tog det att lyckas, då med hjälp av IVF. Går imorgon in i v. 24 med vår lilla dotter :D 

Jag känner igen mig i det du skriver om hur du känner just nu. Det var kring 7-8:e försöket som jag verkligen började tappa hoppet om att det någonsin skulle fungera, så jag förstår att du är nedstämd och orolig. När året gått och jag fortfarande inte blivit gravid hatade jag min jävla kropp som inte kunde göra det den var skapad till. 

Sen började vi utredning, och när den var klar visade det sig att det inte var ett enda fel med min kropp. Den funkar perfekt. Däremot funkar makens spermier knappt alls, så våra chanser på egen hand är nästan noll. Dock var vi goda kandidater för IVF. 

Jag tycker så här (och ursäkta att jag tycker något alls om något jag inte har att göra med): börja inte oroa dig för mycket redan nu. Lägg inte tid på att spekulera i om du är "steril"/infertil etc., för än så länge finns inga skäl att tro det. Än så länge har ni inte försökt längre än normalt (även om jag förstår hur frustrerande det är, men det är en annan femma). Börja inte med massor med tillskott och annat för att "öka chanserna", för det finns inga belägg för att det faktiskt gör det. Fortsätt bara att försöka som du gör nu. 

När året gått, ja då kan du börja oroa dig om du vill. Du kommer liksom att ha så enormt gott om tid att oroa dig när det väl pekar på att det kan finnas problem och det är helt onödigt att börja redan nu och slösa bort dina sista månader i "lyckligt ovetande". Det är mycket lättare sagt än gjort, jag vet, men har man som några av oss här gjort försökt i flera år så tänker man tillbaka på de där månaderna i början som man slösade på att vara olycklig över något man ändå inte kunde påverka. Det kommer en tid senare när du kan göra något åt det, men det är inte nu, så luta dig tillbaka och skjut upp oron till senare när den eventuellt kan vara till användning. 

Sen är det få problem de inte kan hjälpa en med inom fertilitetsvården. Det mesta går att lösa. Titta på oss, som sagt, som fick en usel prognos på att försöka själva men som ändå lyckats med hjälp. 

Lycka till :) 

Tack för ditt svar, det ger mig hopp och får mig att slappna av lite. Men det är så himla svårt att inte oroa sig.

De första försöken var på något sätt jobbigare, nu när mensen kommer tänker jag mer "ja, vad trodde jag egentligen?"
  • AmIAlone
    Anonym (Småland) skrev 2015-10-02 16:26:09 följande:

Jag har lätt för att bli gravid. Men haft problem med att behålla tyvärr. Vi började bebisverkstaden för nästan exakt ett år sedan (slutet av okt 2014). Blev gravid direkt men missfall i v.10. Blev gravid igen i april och när jag i somras glad i hågen åkte på kub-ul konstaterade de ett ma i v.10. Samma vecka... Så idag, som sagt nästan exakt ett år sedan vi började, har jag nu plussat igen. Men känner knappt någon glädje. Är mest rädd och orolig. Blir det missfall igen blir det utredning.

Alla har ju olika erfarenheter och önskemål, men om jag måste välja mellan pest och kolera, hade jag alla gånger valt att hellre ha svårt för att bli gravid. Missfall gör så jävla ont och man är så otroligt ledsen. Visst kändes mensen som kom efter missfallen som ett hån, men hellre det än detta lidande med vul som visar sprattlande bebis och sen är det bara slut och man slänger bilderna man fått med sig och alla planer man hunnit göra bara går upp i rök.

Oj vad hemskt detta blev. Men så gick jag in i depression också efter sista missfallet. Fick en total chock på kub. Bara som en liten förklaring till min nedstämdhet.

Åh, ditt inlägg fick mig tårögd. Jag kan inte ens tänka mig hur du måste må och vilken oro du måste känna. Jag önskar av hela mitt hjärta att det går vägen för er nu. <3

Jag har tänkt den "förbjudna" tanken några gånger, att jag hellre blir gravid och får missfall än att aldrig bli gravid. Jag skäms över att jag tänker så när jag läser inlägg som ditt, men jag kan inte hjälpa det...
Svar på tråden Hur länge trodde ni att det skulle ta?