Inlägg från: Lite frågor |Visa alla inlägg
  • Lite frågor

1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.

Min dotter på snart 17 månader äter fortfarande 2-3 ggr per natt. Hon sov hela nätter utan mat fram till hon var 5 månader gammal och sen dess har det varit så här, hon sover ca 3 timmar i sträck och sen vaknar hon, och får hon inte sin ersättning så somnat hon inte om utan blir mer och mer hysterisk tills hon får flaska, och då somnar hon om direkt.

Nu har hon fått en lillasyster för en månad sen, och precis börjat inskolningen på fsk, så jag förstår att det inte är läge för några drastiska förändringar just nu, men så småningom skulle jag verkligen vilja få bort nattmaten, också för hennes skull för hon blir ju sjukt trött av så upphackad sömn. Hon vaknar 06-06:30 och somnar mellan 19-20. På dagen sover hon en gång efter lunch ca 1-2 h.

Hjälp?

• Svar på tråden 1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.
  • Lite frågor

Hon äter Nan PRO 2 och har gjort det sen hon var 7,5 månad då jag slutade amma. Hon sov hela nätter från 6 veckors ålder tills hon var 5 månader, då började hon på en helg vilja amma på natten igen, vi trodde det var en fas för hon hade ju sovit bra så länge, men hon vande sig vid att äta på natten och det blev oftare och oftare.

Hon äter gröt direkt innan hon går och lägger sig och brukar då sova 5 timmar på den, sen vaknar hon varannan timme, alltså sover hon 20-01, vaknar sen 03 och 05.

Hon äter inte så bra dagtid eftersom hon äter sig mätt på natten, vi försöker ge henne mycket att äta dagtid men intresset är inte så stort. Pappan tar nätterna men han jobbar och går upp tidigt för att pendla så han är inte så sugen på att ta några skriknätter, dessutom bor vi trångt och barnen väcker ständigt varandra hela nätterna då vi alla sover i samma rum. Vi har pratat om att avvänja henne och ge vatten några nätter, men då skulle hon kanske bara väcka lillasyster och allt skulle bli kaos.

• Lite frågor

Hej! Jag har nu kommit fram till att jag ska ta fajten i helgen när pappan är hemma och vi inte behöver gå upp tidigt till förskolan. Ska testa att ge vatten i pipmugg eftersom det är krångligare att dricka ur och hoppas att dottern då tycker det är ovärt att vakna efter några nätter. Är förberedd på panikskrik och vredesutbrott så vi får se vad som händer. Men i slutändan tror jag att även min dotter behöver sin nattsömn så jag tror detta blir bra.

Svar på tråden 1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.