• Lite frågor

1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.

Min dotter på snart 17 månader äter fortfarande 2-3 ggr per natt. Hon sov hela nätter utan mat fram till hon var 5 månader gammal och sen dess har det varit så här, hon sover ca 3 timmar i sträck och sen vaknar hon, och får hon inte sin ersättning så somnat hon inte om utan blir mer och mer hysterisk tills hon får flaska, och då somnar hon om direkt.

Nu har hon fått en lillasyster för en månad sen, och precis börjat inskolningen på fsk, så jag förstår att det inte är läge för några drastiska förändringar just nu, men så småningom skulle jag verkligen vilja få bort nattmaten, också för hennes skull för hon blir ju sjukt trött av så upphackad sömn. Hon vaknar 06-06:30 och somnar mellan 19-20. På dagen sover hon en gång efter lunch ca 1-2 h.

Hjälp?

• Svar på tråden 1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.
  • sallybuse

Vad äter hon för sorts ersättning? Äter hon annars bra med mat under dagen?Visserligen är hon ju inte så stor än.Men 3 flaskor varje natt e ju lite mycket.

• Birgitta02

En 1,5-åring klarar sig utmärkt med att sova hela nätterna utan att äta. Att "hon äter hela nätterna" beror ju enbart på att ni tillhandarhåller maten och ger henne. Dags att sluta med det kanske. Hur man gör är ju individuellt. mina slutade av sig själva när de var runt 6 månader gamla. Och då sov de sina 10-11 timmar på natten.

Ser att du inte varit konsekvent. Du har låtit henne skrika tills du ger upp och ger henne flaskan. Vilket innebär att hon vet så väl att du faller till föga. Så om du nu låter bli att ge henne kommer du att få ett par helvetesnätter, men hon kanske då inser att det inte är nån idé att skrika sig till mat på nätterna, och bestämmer sig för att somna om ifall hon vaknar?

• Alexi

Det är en vana med så mycket mat på natten och hon lär inte sluta plötsligt självmant utan det är upp till er att bryta den vanan.

Men om ni har en nyfödd, är det inte pappan som tar nätterna med stora barnet nu? Han bör ju ge flaska och ta avvänjningen.

• Mälaröbo

Vi gav vatten i flaskan för att få bort nattätandet + en rejäl portion gröt innan läggdags. Tog ett par nätter, sen var det över.

• mammalovis

Jag blir lite förvånad över att ni gett nattmat i ett års tid, när man brukar säga att de inte behöver äta på natten efter 6 månader, så ni gjorde precis tvärtom.

Den stora frågan är väl vad hon äter resten av dygnet, då hon väl inte blir mätt av dagmaten eller också har hon hamnat i en dålig vana att hon äter på natten så hon inte behöver så mycket på dagen.

Hon kan inte använda napp som tröst istället? Annars hade jag låtit pappan ta striden och tagit bort all nattmat helt med några tuffa nätter som följd, alternativt successivt spätt ut ersättningen med mer och mer vatten tills hon själv inte tycker det är gott längre. Hon kan inte äta välling/gröt sent på kvällen, innan läggdags, som jag gissar är mer mättande än ersättning? Vi har aldrig använt ersättning därav bristen på kunskap om respektive kaloriinnehåll.

• Lite frågor

Hon äter Nan PRO 2 och har gjort det sen hon var 7,5 månad då jag slutade amma. Hon sov hela nätter från 6 veckors ålder tills hon var 5 månader, då började hon på en helg vilja amma på natten igen, vi trodde det var en fas för hon hade ju sovit bra så länge, men hon vande sig vid att äta på natten och det blev oftare och oftare.

Hon äter gröt direkt innan hon går och lägger sig och brukar då sova 5 timmar på den, sen vaknar hon varannan timme, alltså sover hon 20-01, vaknar sen 03 och 05.

Hon äter inte så bra dagtid eftersom hon äter sig mätt på natten, vi försöker ge henne mycket att äta dagtid men intresset är inte så stort. Pappan tar nätterna men han jobbar och går upp tidigt för att pendla så han är inte så sugen på att ta några skriknätter, dessutom bor vi trångt och barnen väcker ständigt varandra hela nätterna då vi alla sover i samma rum. Vi har pratat om att avvänja henne och ge vatten några nätter, men då skulle hon kanske bara väcka lillasyster och allt skulle bli kaos.

• Nukkumatti

Mitt tips är att prata med henne om det, förbered henne på att snart (typ bestäm en dag) är hon stor och ska inte få nån mjölk på natten längre. Hon fattar säkert mer än ni tror! :)

• aztec

Sluta ge på nätterna, så kommer hon vara hungrig och börja äta på dagarna istället. Hon lider inte utav att vara hungrig någon natt eller två

.

• Styrkeprov

Känner igen mig, vår tjej som snart är två har fram tills förra veckan ätit mellan 1-4 flaskor vid läggning och på natten. Vanligtvis två, men snuttandet på flaskan var hennes sätt att komma till ro så vaknade hon till skrek hon "flaska". Vi har pga omständigheter valt att inte ta den fajten, prioriterat sömnen - trodde vi.

Det slumpade sig som så att hon inte ropade flaska en natt förra veckan. Sen tappade maken flaskan i golvet som gick sönder så sa vi på infall att nu är hon stor tjej så nu får hon annan flaska vid nattning och ingen på natten. Hon har köpt det. Ropar flaska någon gång ibland, men då svarar vi lugnt att hon är stor och slutat med det och då ropar hon napp. :) Det härliga är att vi sover bättre. I och med att hennes kropp inte är inställd på att äta flera gånger så vaknar hon inte på samma sätt. Kortsiktigt så ja, hon somnade om på flaskan och vi sköt på striden. Långsiktigt, vi får alla sova bättre.

Om ni vill ändra så tror jag de någon annan sa, resonera med henne. Förbered och säg att snart är hon stor och ni ska sluta med flaska. Kanske tom återvinn flaskorna/ge bort så hon ser att ni inte har hemma. Ni behöver såklart ta det vid rätt tillfälle också så ni alla orkar, en helg kanske är att föredra? De första nätterna är säkert värst, och sen blir det bättre och bättre.

Svar på tråden 1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.