• Lite frågor

1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.

Min dotter på snart 17 månader äter fortfarande 2-3 ggr per natt. Hon sov hela nätter utan mat fram till hon var 5 månader gammal och sen dess har det varit så här, hon sover ca 3 timmar i sträck och sen vaknar hon, och får hon inte sin ersättning så somnat hon inte om utan blir mer och mer hysterisk tills hon får flaska, och då somnar hon om direkt.

Nu har hon fått en lillasyster för en månad sen, och precis börjat inskolningen på fsk, så jag förstår att det inte är läge för några drastiska förändringar just nu, men så småningom skulle jag verkligen vilja få bort nattmaten, också för hennes skull för hon blir ju sjukt trött av så upphackad sömn. Hon vaknar 06-06:30 och somnar mellan 19-20. På dagen sover hon en gång efter lunch ca 1-2 h.

Hjälp?

• Svar på tråden 1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.
  • Velmaja

Min son var lika, men när han var 2.5 år slutade han själv att vakna på natten.

• straw2008

Har 3 barn o vill ge mina tips.
    Hon äter på natten eftersom hon inte får i sig tillräckligt på dagen.
    Börja ge vatten i flaskan, då komemr hon inte vilja ha den.
    Överlåt detta till pappan (du kanske gjort ditt om nätterna om du amat?)
    Är du ensamstående så bestäm dig bara för att inte ge henne, ta nästa gång då ersättningen är slut, fins det inget så finns det inget helt ekelt o du kommer ta dig igenom natten.

I kinamockaskogen.....
  • ssa123

Jag har tre barn och med minstingen har jag haft självförtroende nog att göra lite som det kännts bäst. Mycket av det som känts bäst har varit emot bvcs ideer.

Detta med nattmålen har varit ett av dem.

Hon är 19 månader idag och slutade självmant äta om nätterna för ca 6 v sedan.

Jag är övertygad om att ditt barn kommer göra det också förr eller senare, och som du själv är inne på är det inte läge att dra igång någon avvänjning just precis nu i vilket fall som helst då hon har många andra förändringar i livet.

Möjligen om du skulle testa en mer mättande välling istället för ersättning.

• modsey

Om det är ett problem för er så får ni bestämma er bara för att sluta o då är ju vatten ett alternativ i en övergång.
    Om det inte är ett problem för er så låt henne fortsätta.
    Mina barn ät kall nattvälling tills de var 3 år :)

• nernu

Klart att intresser för mat på dagarna inte är stort när hon äter hela nätterna? Sluta med det genast. Inte bra för matsmältningen

• Mellanmjölkens land

Hur mycket är det i "en flaska"? *dum fråga från mamma till barn som vägrat allt vad flaska heter* Kan det vara idé att minska ner på mängden/blanda ut med mer vatten? Med äldsta bytte började vi med att ge vatten efter amning och runt 2 ersatte vi amningen helt med vatten. Inte sov hon bättre för det...

• sallybuse

Hon äter Nan PRO 2   Är det ett fullkornsvälling.  Köp annars ett sånt då mättar nog de lite bättre.

• Trippelmamma76

Nan är modersmjölksersättning, inte mjölvälling. Eftersom det är två helt olika saker så är det ju inte säkert att hon accepterar ett byte. Om hon skulle ta välling istället så ska hon absolut inte ha några mängder för det blir alldeles för mycket gluten.

sallybuse skrev 2015-09-30 23:41:16 följande:

Hon äter Nan PRO 2   Är det ett fullkornsvälling.  Köp annars ett sånt då mättar nog de lite bättre.

• tulip79

Min dotter slutade självmant äta (amma) på natten när hon var 9 mån. Sonen avvänjde vi när han var kring året. Från att fått en flaska välling på natten fick han vatten i pipmugg om han vaknade o verkade hungrig. Efter ett par nätter brydde han sig inte om att dricka på natten (fick gröt innan läggdags).

• Lite frågor

Hej! Jag har nu kommit fram till att jag ska ta fajten i helgen när pappan är hemma och vi inte behöver gå upp tidigt till förskolan. Ska testa att ge vatten i pipmugg eftersom det är krångligare att dricka ur och hoppas att dottern då tycker det är ovärt att vakna efter några nätter. Är förberedd på panikskrik och vredesutbrott så vi får se vad som händer. Men i slutändan tror jag att även min dotter behöver sin nattsömn så jag tror detta blir bra.

• sallybuse
    Lite frågor skrev 2015-10-05 12:09:00 följande:
    Hej! Jag har nu kommit fram till att jag ska ta fajten i helgen när pappan är hemma och vi inte behöver gå upp tidigt till förskolan. Ska testa att ge vatten i pipmugg eftersom det är krångligare att dricka ur och hoppas att dottern då tycker det är ovärt att vakna efter några nätter. Är förberedd på panikskrik och vredesutbrott så vi får se vad som händer. Men i slutändan tror jag att även min dotter behöver sin nattsömn så jag tror detta blir bra.
    Hur gick de med er flicka?
  • lantmannen

När jag träffade min tjej så höll hennes dotter på 2 år på så. Dock vaknade hon oftast bara en gång om natten. Hon skulle ha välling, hon snuttade bara två tre ggr sen somna hon. Så hon va inte hungrig utan bara för att. Men det var drygt att bli väckt kl 1 varje natt.  Vi slutade ge henne det utan gick upp och sa att hon inte skulle ha nått utan att vi skulle sova nu och sa godnatt. I många fall så väckte hon hela huset men somnade efter en stund men idag är det helt bort efter cirka 1 vecka med gap å skrik. 

• Aliceotheo

Ser att denna tråd är rätt "gammal" men hur har det gått ts? Min son är 20 mån och äter också ersättning på natten, Oftast en gång. Men ibland blir det 2. Han vägrar gröt och välling och vi tar testat med kvällsmat men det hjälper inte heller. Vi testade att ge vatten men han blev bara ledsen och grät och istället vaknade en gång i timmen.. Efter 5 nätter gav vi upp då han väckte storasyster. Hon slutade äta på natten och sov hela nätter redan vid ett år så det är nytt för mig.

• Fet Chans

Samma här. 1a barnet 16månader.

Äter 2-3ggr per natt och ibland är hon dessutom svårsomnad efter ersättningen (Nan 3)

Bara skriker av välling vatten. Testat sluta ge henne något alls, slutade med vaken skrikandes i 2 hela nätter och rubbade rutiner som följd. Sen palla vi inte testa någe mer.

Jag är verkligen osäker på att de går få till utan nattmat på alla barn

Rätt hjälplös
  • Liinaa91

Min är 16 månader. Tills för en månad sen åt hon gröt innan hon la sig och inget mer tills frukost. Slutade amma runt 13 månader. Nu vill hon varken ha gröt innan hon lägger sig eller välling ... men vaknar 2 - 3 ggr per natt för hon tappat nappen.

• Malla1

Min dotter är snart 13 månader och hon dricker välling 1 gång varje natt. Och det är då inte för att hon äter för lite på dagtid då hon äter väldigt bra (nästan bättre än mina äldre) utan jag tror att hon helt enkelt behöver det lilla målet på natten :) hon somnar mellan 18-19 varje kväll, vaknar kanske runt 01-02 och vill ha välling för att sen gå upp ca 05.30-06.00 på morgonen. Jag förstår att hon inte klarar sig utan något under den tiden.

• Snultan

Min son är 25 månader och dricker fortfarande välling på natten Tungan ute 
    Han slutade i våras under en period, då började vi ge vatten och det funkade, men sen så hände nåt, han var sjuk eller vad det nu var och vällingen ville han ha igen.. Nu tar vi inte den fighten, vi vill hellre sova. Sonen äter bra på dagarna och sover bra (19-07, 1-2 tim på dagen). Ibland vaknar han på natten och vill ha välling, ibland vaknar han inte alls. Vi tänker att tiden får ha sin gång med det här.

Struntar i allt vad goda råd och tandläkar- och bvcknäpp heter. Nu följer vi magkänslan och det som funkar och känns bäst för vår familj. Tänk så mycket lättare det blir då.

Matheus 131002!
  • SaraX76

Jag är också nyfiken på hur det går för er andra. Vår son äter minst 3 flaskor med 150 ml NAN/flaska varje natt. Han somnar snabbt om sedan och jag vet inte om jag är beredd att ta striden... Det kan ju bli värre... Samtidigt så är det lite jobbigt att gå upp tre ggr per natt. Även om vi delar på det så vaknar ofta den andre ändå...

Vår son har haft det ganska kämpigt med sina tänder och jag har lite "skyllt" på att hans uppvak har med det att göra och tänkt att det blir bättre. Ni som fortsatt ge mat på natten: när har det vänt??? När har de slutat äta på natten? Eller åtminstone bara ätit en gång???

Kan tillägga att vår son vägrar gröt och välling. Dessutom har han varit svår att få i annan mat. Det har dock börjat vända nu och han äter ganska bra på dagen.

• Snultan

Skrev ju innan att vår son dricker välling på natten men han har nu under jullovet slutat med det. Jippi

Matheus 131002!
Svar på tråden 1,5 åring äter fortfarande 2-3 flaskor ersättning per natt.