Inlägg från: Marty88 |Visa alla inlägg
  • Marty88

Första barnet BF juni 2016

bryrmiginte skrev 2016-01-11 19:29:11 följande:
    Jag känner små buffar också, känt fladder innan men igår börja det buffa ännu mer där inne, såg tom en buff på magen :o har rul på onsdag , nevöööös
    Vad kul! Jag har inte sett något ännu, men jag har inte tittat så mycket heller, mest bara känt.. Igår lyckades sambon känna en buff när han hade handen på magen, gott att han kan bli mer delaktig på så vis, och det gör det så mycket mer verkligt för honom också. :)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-11 19:55:39 följande:
    vilken vecka är du i? Längtar tills man ser och känner utifrån hela tiden :p som du säger kommer de nog bli mer verkligt för ens partner också, måste va jobbig väntan för dom också :p vi har lyssnat hjärtljuden tillsammans med doppler iaf , de är ju också mysigt att göra tillsammans :)
    Gick in i v 20 idag, så 19+0 :)

Kul! Min mamma är barnmorska så hon ska lära min sambo att lyssna efter hjärtslagen med stetoskop sen, men det kan man oftast inte förrän från v23-24 nånstans. Vi försökte tidigare, men då ville det sig inte så vi får nog snällt vänta ;)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-12 00:24:25 följande:
    Va kul att ha nån man känner som är barnmorska:p går du till henne på besök eller har du någon annan? Då kan man ju få gratis ul om man är orolig haha, kanske inte? :p tar de längre tid innan man kan lyssna med stetoskop? Tog lång tid för mig att hitta hjärtat med dopplern så hann bli jätteorolig ^^
    Nej, absolut inte! Hon är inte verksam barnmorska längre, men oavsett så hade jag inte velat det, och inom vården bör man inte heller vårda anhöriga, så jag har henne "bara" som mamma. Har jag varit orolig nån gång så ringer jag ju först till henne så kan hon oftast lugna mig, eller känna på magen eller nåt sånt, men annars håller jag mig till min bm :) Så några gratis ul har jag inte fått, hon är inte utbildad i ul-undersökningar och jag blir ju inte särbehandlad för att hon råkar vara vårdenhetschef på bb/förlossningen. Skönt ändå, tycker jag! :)

Ja, det tar tydligen längre tid, stetoskop är ju inte främst för att lyssna på hjärtljud från barn, oftast har bm en sån där "tratt" i trä för det. :)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-12 14:49:27 följande:
    Tänkte nästan att de skulle vara så haha, men skönt att ha nån som är utbildad man kan prata med iställrt för att skrämma upp sig på fl om man undrar något :p min bm har sagt att man bara ska kolla upp grejer på 1177 tex. Men svårt när man har konto här ^^ där jag bor lyssnar bm inte ens hjärtat med doppler innan v 25, är ju långt efter rul :o är de så för dig också?
    Ja, det är det verkligen! :) Jag försöker hålla mig till säkra källor när jag googlar (vilket jag försöker undvika ändå), här är det mest lite bollplank och gemenskap för mig, eftersom jag inte har nån i min närhet som väntar barn. :)

Vet inte hur det funkar med doppler hos bm här faktiskt.. Får nog reda på mer vid nästa besök, när vi planerar de kommande träffarna. :)

Rul gick väldigt bra idag, så mysigt att se mini! Sprattlig, och ville bara ha händerna i ansiktet, så vi fick tyvärr ingen bild med ansiktet i profil, men men.. :) Blev framflyttad också, så bf blev istället 31/5 och v 21 redan imorgon ;)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-12 17:31:33 följande:
    Ja de är lika bra, har varit så orolig flera gånger för jag sökt google och kommit in hit, hon varna just för familjeliv haha

ååh va kul, har mitt imorgon och är jättenervös, hoppas de ser bra ut :p nu kan du slappna av iaf :)
    Haha, ja min bm har också avrått mig från familjeliv! Men som sagt, använder det inte för att söka "fakta" ;)

Vad roligt! Hoppas allt går bra, jag hade verkligen fjärilar i magen när vi skulle dit, både av förväntan och lite oro såklart. Men när barnmorskan sa att allt såg bra ut så slappnade jag av. Men lite obehagligt att hålla på att svimma i liggande läge när jag låg där! Fick vända mig på sidan ett par gånger pga det, och då släppte det.. Tydligen blir det så när man är gravid och ligger på rygg, för då trycker livmodern mot aortan och man får syrebrist.. Enda gångerna man svimmar från ryggläge är tydligen graviditet, så händer det nån av er lägg er på sidan så lättar det :)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-12 20:10:51 följande:
    I början sökte jag mycket här men nu används de bara att läsa om andras erfarenheter och så :p

tar de lång tid? Vill att dom ska säga allt är bra fort! Kommer få panik :p har märkt av att jag blir yr ibland när jag är på rygg , också läst man kan svimma av det men trodde de va för tidigt i graviditeten. Får börja ligga på sidan istället :)
    Det tog 40-45 min för oss, men det tog nog längre tid än vanligt för en av barnmorskorna var under upplärning av ul. Inte oss emot, vi fick ju titta lite längre :) Men det kanske tar 30 min vanligtvis, om jag skulle gissa :) De tar ju mått och så allteftersom och berättar vad de ser, så slutgiltiga bedömningen kommer ju först i slutet, men du kommer få veta saker under tiden också, så då får du ju en hum om hur bebisen mår och om allt är som det ska :)

Ja men då är det säkert det! Jag har inte känt av det förut, men jag ligger sällan på rygg.. Blev väl så nu av den anledningen :) Från mitten av graviditeten sa de att det var vanligt, så de var vana vid att få vänta lite med undersökningen ibland ;)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-12 20:57:19 följande:
    Dom får gärna kolla länge men vill veta fort att allt ser bra ut :p va på ul i vecka 12 då tog de kanske 15min men då kolla dom bara vilken vecka jag va i, så blir väl mer denna gång antar jag :)

Har foglossning så ligger skönast på rygg men när jag blir yr är de jobbigt, vad händer om man svimmar när man är själv? Läskigt
    Ja, tidiga ul är det väl bara ett mått de tar, men nu är det ju flera mått och hur lillhjärnan ser ut osv.. Så längre tid tar det ju :)

Fy! Det har jag med, men det går bra när jag ligger ner, på alla sidor. Iaf än så länge ;P
    Jadu, jag har varit med om att hålla på och svimma väldigt många gånger, känner man igen signalerna så ska man sätta/lägga sig, men ibland går det ju för fort.. Hoppas inte det händer någon av oss här!
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-12 23:18:15 följande:
    Känns inte som magen har växt så mycket heller så är orolig att bebisen inte växer som den ska men vet ju också att alla är olika och vissa får ju knappt någon mage :p är en ganska orolig person. Fick ju sluta med ångestdämpande när jag fick plusset så de kan nog göra en lite orolig med :)

De började för mig den här veckan så sökte lite på om att ligga på rygg men kom in på något annat om att de är skadligt för fostret att ligga på både rygg och höger sida ,iaf på slutet av graviditeten :o tyckte de lät lite konstigt, har tid med bm imorgon också så måste fråga om det då :p
    Ojdå, det har jag inte hört talas om förut, uppdatera oss när du har varit hos bm :)
  • Marty88
    bryrmiginte skrev 2016-01-13 19:11:17 följande:
    Det gick bra på rul idag, men moderkakan va långt ner så ska kolla igen om nån vecka :)

hon sa att man kunde ligga på båda sidor utan att va orolig, va mest att de va bättre blodflöde om man låg på vänster sida men de är inte skadligt /dödligt för barnet att ligga på höger. Tänkte väl att de inte skulle va nån fara , men ja ville veta säkert :)
    Vad bra! :)
  • Marty88

V 24+0 idag, och bebis lever high life i magen sedan v 18-19 någonting :) förutom alla de gånger sambon lägger handen på magen för att få känna, då blir det hur lugnt som helst! ;D Märks inte alls att bebis brås på två envisa föräldrar ;)

Varit till bm en extra gång för att lyssna så allt stod rätt till, när det knappt var några rörelser alls på närmare ett dygn. Dopplern fick sig en spark, så då var vi inte särskilt oroliga längre :) Men det är fantastiskt att känna alla rörelser! Att det är vår lilla människa där inne, liksom...

• Marty88

Ja, det har varit helt hopplöst hittills, men nu äntligen har Mini gett sig tillkänna med en ordentlig buff på hans hand :)

Annars är det rätt kasst för tillfället, har åkt på nån matförgiftning eller nåt och får inte behålla dryck ens. Som tur var tar ju Mini det den behöver, men det gör ju knappast att den stackars mamman mår bättre. Hoppas verkligen detta släpper snart! Det räckte med illamåendet och kräkningar i de första 14 veckorna, kan jag tycka...

• Marty88

Jag har för mig att morfin kan ges, men då i ett tidigare skede, när man fortfarande öppnar sig och om det drar ut på tiden, för att det även har en lugnande effekt. Det är mest av den anledningen man kan få det, så att man får möjligheten att eventuellt sova eller iaf vila upp sig inför krystarbetet som väntar... Om jag inte minns helt fel från föreläsningar, dvs ;) Sen skiljer det sig säkerligen från landsting till landsting också, huruvida det används eller ej.

Jag är inte så orolig för smärtan i sig, åtminstone inte ännu. Jag är mer orolig att jag inte kommer klara av det, att jag helt enkelt är för svag och "misslyckas". Nu är det ju helt fel att tänka att det vore ett misslyckande om jag inte klarar av det "den naturliga vägen", men tankar kan man inte rå för... Vi kommer köra på mindfulness, så att jag och sambon gör det som ett team. Min mamma förespråkar det till sina patienter och så även min barnmorska till mig, och det känns som om det kan passa oss. Lustgas kommer jag nog ta i kombination till det, förutsatt att det inte gör mig illamående osv.. Epidural kommer de sätta på mig oavsett om jag vill ha bedövning eller inte, eftersom jag har övervikt så vill de ha infarten klar om det skulle tillstöta komplikationer som snabbt kräver bedövning via EDAn. Så får vi se om jag klarar mig utan sådan bedövning eller inte, men jag vill undvika det. :)

• Marty88
    odie skrev 2016-03-01 13:29:59 följande:
    Också det jag läst om morfin! Ska börja med yoga, som är en form av mindfulness så tror också på det! :)
    Då var jag nog inte helt fel ute :) Morfinet blir isåfall säkert mer av en bedömningsfråga för vårdpersonalen om patienten bör få det eller inte, snarare än ett valbart alternativ för patienten.. Det är ju inget läkemedel man ska ta alltför lättvindigt på ;)

Jag har funderat på yoga också, skulle säkert behöva det för att kunna varva ner, men livet är lite för stressigt just nu, så det skulle inte gå... Och tålamodet är inte på topp, haha!

Så himla synd att mvc inte anordnar några som helst föräldrakurser eller grupper här där jag bor, känns på nåt sätt som om man lämnas själv i det ändå. Min mamma får lära mig mer om mindfulness, ibland är det tur att hon är barnmorska hon med!
  • Marty88
    odie skrev 2016-03-01 14:09:18 följande:
    Känner mig också stressad, skriver uppsats och jobbar samtidigt. Har du sökt på gravidyoga på din ort? Skönt att ha en barnmorska i familjen! :)
    Det förstår jag isf! Jag går den tuffaste terminen på utbildningen just nu, vi får se hur långt jag orkar/hinner med denna termin.. Bf flyttades till 31/5 och sista tentan är 3/6 ;)

Jag tror det finns, men tänker att det säkert finns något vettigt på youtube också, så man kan göra det hemmavid.
Svar på tråden Första barnet BF juni 2016