Inlägg från: Marty88 |Visa alla inlägg
  • Marty88

Första barnet BF juni 2016

Rosen5824 skrev 2015-11-18 11:34:51 följande:

Är det någon som funderat på vaccination? Min BM sa att tidigast i januari men att jag själv kan välja. Hur går era tankar? 

Jag tänker vaccinera mig, med tanke på att man nu hör till en riskgrupp vad det gäller influensa. Sambon ska också vaccinera sig, han jobbar på sjukhus och kan lätt exponeras för alla olika influensor.. Men det får vänta ett tag, är för tidigt ännu :)
  • Marty88

Vi har katt, henne har jag haft sen hon var kattunge och sen innan jag och sambon träffades, så hon är verkligen mattes katt. Har dock inte märkt något speciellt än, även om hon brukar vara väldigt uppmärksam på min sinnesstämning och hur jag mår :) jag hoppas det kommer senare!

• Marty88

För min del är det v 13 på måndag, den vill vi ta oss igenom innan vi kan börja andas ut.. Har börjat berätta för några allteftersom, men än så länge bara de som vet om vår graviditet och MF sedan i våras :) Denna vecka spydde jag för först gången, jag lider med er som gör/har gjort det flera gånger dagligen! Urk.. Hittills bara en gång, hoppas jag slipper fler gånger. Illamåendet håller i. Fler som fortfarande har illamående fast v 12 är här? För många försvinner det ju kring denna vecka.

• Marty88
    Jensan911 skrev 2015-11-21 17:19:33 följande:
    Jag är i vecka 13 och spyr fortfarande trots lergigan comp, är sjukskriven än
    Fy! Hoppas verkligen att du får må bättre snart!
  • Marty88

Livmodern ligger snarare ovanför urinblåsan än bakom eller framför.. Inte helt lätt att förklara ;) Det känns säkert annorlunda för att urinblåsan puttas neråt allteftersom livmodern växer och kräver utrymme :)

• Marty88

12+1 idag! Hoppas inte på några spökveckor, det ger mig bara flashbacks från min graviditet i våras. Klarar vi denna vecka har vi tagit oss förbi då vi fick MF sist, så jag är glas att illamåendet håller i ännu :) Hittills bara spytt en gång! Fortfarande ömma tuttar och trött, så än så länge känns det iaf som om vi kommer klara denna graviditet.. :)

• Marty88
    Missdalvik skrev 2015-11-24 15:12:28 följande:
    Förstår dig! Håller tummar och tår att allting går bra. Det enda jag känner av är ömma bröst!
    Tack! :) Men då har du något symptom kvar iaf, det är bra! För mig försvann det helt, förutom att jag behövde kissa om nätterna och det var ju bara för att blåsan var trängd, även om fostret inte fortsatte växa såklart.. Sånt man fattar först i efterhand liksom.

Kul att vi ligger så nära, skiljer bara en dag :) Kanske har konstaterat det förut någon gång, men det här med gravidhjärna, du vet ;)
  • Marty88
    Missdalvik skrev 2015-11-25 08:55:31 följande:
    Usch, det är ju det man är mest rädd för inför ultraljudet på fredag, att det inte växte mer och har dött.. Såg hjärtat slå i v 8 men det är ju ingen garanti för något heller.. :/

Jättekul att vi är nära! Känns som att det skiljer relativt mycket i gruppen annars :) gör ni kub också?
    Ja, det är klart, men jag tror det kommer gå bra! Skulle däremot alla symptom försvinna bör man nog kontakta sin bm. Jag håller tummarna för att det ska gå bra på fredag iaf! Har du sett hjärtat slå i den veckan så ökar det oddsen för det, enligt den läkare jag träffade när jag gjorde vul i samma vecka :)

Vi ska inte göra kub, det erbjuds bara till de över 35 år i vår region. Hade nog inte gjort det annars heller, tror jag iaf.. Det är det ni gör på fredag då, gissar jag?
  • Marty88
    Missdalvik skrev 2015-11-25 10:24:23 följande:
    Okej. I Jönköping erbjuds alla kub. Vi gör det mest för att få en chans att se att allting går som det ska, vi har inte funderat så seriöst på resultaten från testet utan tar det då isf. Jag har fått så många MF innan så nu är jag livrädd för att det ska gå fel, då kändes det skönt att få se det lilla livet i v 13 också :) önskar jag var lite lugnare.

Detta hade blivit vårt första ul egentligen, men fick åka in akut i v 8 pga ihärdiga smärtor som dom trodde berodde på utomkveds. Då blev det en vul ändå :)
    Ja, man får ju se det lilla livet en extra gång då, så jag förstår att det är många som tar chansen. Och speciellt om man haft MF innan!

Dagarna går som tur var rätt fort denna vecka, tycker jag. Men så har vi ju vår köksrenovering att stå i, är i slutfasen just nu. Rätt skönt att inte ha tid att tänka alltför mycket på det här med MF.
  • Marty88
    En del av oss skrev 2015-11-25 22:08:50 följande:

[quote=76044900][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 14:23:51 följande:[/quote-nick]

Ja, man får ju se det lilla livet en extra gång då, så jag förstår att det är många som tar chansen. Och speciellt om man haft MF innan!

Dagarna går som tur var rätt fort denna vecka, tycker jag. Men så har vi ju vår köksrenovering att stå i, är i slutfasen just nu. Rätt skönt att inte ha tid att tänka alltför mycket på det här med MF.

[/

Gör du KUB bara för att se bebisen? Vet din BM det? Låter ju helt fel anledning. Tänk om du får ett tråkigt besked.. Jag tycker man ska ta ställning till innan man gör fosterdiagnostik att vad gör vi med den information vi får om vi skulle få dåliga besked och inte bara se det som en extra chans att få se bebisen.

Själv har jag fått remiss för FVP idag och min sambo och jag är ense vad vi gör vid dåliga besked. Ja skulle barnet ha Trisomi 13 eller 18 är det inget att diskutera eftersom barnet inte kommer överleva och är det trisomi 21 så blir det ett avbrytande eftersom Downs barn oftast har svåra hjärtfel syn och hörselproblem.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Vänta, va? Jag ska inte göra kub? Hade vi däremot fått det erbjudet hade vi säkerligen funderat över det och min inställning är att man helst ska vara klar med vad man gör vid ett tråkigt besked redan innan. Hade vi gjort det? Det vet jag inte, men troligtvis hade vi kommit fram till att inte göra det. Har barnet Downs Syndrom är barnet såklart vårt barn ändå, och lika värt och älskat oavsett. Det hade inte spelat någon roll efter kub om det visade sig vara DS eller ej, med andra ord. Det andra är jag inte insatt i eftersom jag inte ens ska göra kub.

Varför man gör kub är upp till var och en, men jag skrev att jag absolut förstår om man vill göra det för att se så allt står rätt till med det lilla livet om man varit med om många MF tidigare.

Min bm vet allt jag funderar över då vi har en bra dialog, det behöver du inte oroa dig för. Tyvärr kändes detta som en helt obefogad uppläxning, det är tråkigt. Jag tycker det är synd att det hela tiden ska hållas på och ifrågasättas och pekas finger hela tiden. Var kvinnas graviditet är kvinnans, ingen annans, detsamma gäller med känslor och tankar kring den. Och det är okej.
Svar på tråden Första barnet BF juni 2016