Inlägg från: Anonym (sorgsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sorgsen)

Hur reagerade ni efter MA/MF?

Någon som fått MA som vill prata om det? Jag fick nyligen MA i vecka 14, fostret dog efter 11 fulla veckor. Känns som om chocken släppt nu, jag bara gråter. Hur reagerade ni andra efter avbrytandet? Jag gjorde en medicinsk abort i onsdags, var då väldigt samlad, sen har jag gråtit sen i torsdags. Vetat om det sen en vecka tillbaka dock, varit ledsen men inte alls så nedstämd som nu efteråt när det är över...

• Svar på tråden Hur reagerade ni efter MA/MF?
  • Anonym (sorgsen)

fy, 3 ggr på så kort tid? lider med dig! Vilka veckor har det skett i? Varför tror du att du har MA igen? Blöder du?
    Har du barn sen tidigare? Jag har två och de är en liten tröst iaf...

Jag var så fruktansvärt rädd för den medicinska aborten, att det skulle göra helvetetiskt ont och att jag skulle spy och bajsa ner mig. Det fanns inga tider för kirurgisk abort förrän efter en vecka och därför fick det bli med. Hade redan vetat om det i fem dagar och fostret hade varit dött i tre veckor. Fick en mifegyn som förberedelse på måndagen efter den slutgiltiga diagnosen. På onsdagen kom jag tillbaka för aborten. Hade en jättemysig barnmorska och blev väl omhändertagen dock. Fick primperan mot illamående, hade tagit alvedon och ipren hemma, fick en ketogan-tablett att ta när jag ville plus 4 cytotec att föra upp i slidan. Blev dåsig av tabletterna och vilade, sen var jag uppe och gick lite för att få igång det men inget hände. Fick två cytotec att svälja vid 11, efter cirka 1 timme började jag få mer och mer molvärk. Fick värmedyna och en ketogan till vid halv ett. Vilade och kände efter kl 1 att det klickade till i magen och började rinna. Vågade inte gå upp. Låg i 10 minuter sen gick jag till toan och pottan. När jag satte mig ramlade det ur en massa blod och koagler men gjorde inte ont. Efter en stund kom fostret och mer koagler. Sen lugnade det sig, jag ringde dit BM som kollade och sa att moderkakan inte kommit ut. Jag fick sitta och krysta och vänta i 20 minuter till, kom mest vätska och blod och koagler. Var yr och lite illamående, hade ont och fick ketogan intravenöst. Moderkakan kom inte, BM letade upp en gynkekolog eftersom hon tyckte att jag blödde för mycket och efter en halvtimme fick jag klättra upp i gynstolen och så skulle de se vart moderkakan var och om de kunde dra ut den. Jag var livrädd att det skulle göra jätteont, har negativa erfarenheter av en spiralinsättning i unga år som präglat mig. Moderkakan satt för öppningen och de kunde dra ut den med tång medan jag krystade några ggr. Den hade inte slutat växa när fostret dog så den motsvarade närmare 13 veckor. Gynekologen sa till mig att inte klandra mig själv för detta, berättade att hon hade haft MF och att det oftast är nåt fel på fostret. Det var enda gången jag höll på att börja gråta, hon var så gullig utan att jag ens sagt nåt eller frågat nåt.
    Blev hemskickad efter två timmar. Fick vila lite först och BM kom in med fostret och moderkakan så vi fick titta. Jag var fastande tills vi blev helt frisläppta. DEt gick bättre än jag förväntade mig, men blev väldigt väl omhändertagen och fick all smärtlindring jag bad om. Fick en oxynorm mot eftervärkarna innan jag åkte hem. Var trött och illamående resten av kvällen.
    Nästa dag kom sorgen. Känner att det gått för fort, känner mig tom och har frågor. Fick inget återbesök, ingen information och inget nummer till nån kurator. Känns som om jag var en vara på löpande band...  Haft ont i underlivet efteråt, blött som en riklig mens.  

• Anonym (sorgsen)
    Emsoff skrev 2015-09-26 16:00:25 följande:
    Men usch vilken historia. Mina har skett tidigt ändå. Första MA upptäcktes i v9. Hade då dött i v6. MF kom av sig själv i v5. Nu fick jag tidigt VUL i v7 6+2 men det var en tom hinnsäck som också var lite liten för tiden. Ska tillbaka om 10 dagar, men känner verkligen att det är kört. Har ingen molvärk längre. Men har andra symptom dom dålig hy, ömma bröst, trött och lite illamående... Men har hört att symptomen kan vara kvar länge. Orkar inte en gång till. Så sjukt jobbigt, och utsatt att ha MA.

Förstår din sorg. Den kommer nog att finnas där tills du blir gravid igen. Samtalshjälp får du. Tycker att du ska ringa. Annars kanske du kan få via jobbet?

Jag har en dotter som snart är tre. Hon bönar och ber om en lillebror och det gör sjukt ont i mig att jag inte lyckas ge henne ett syskon.
    Håller verkligen tummarna för att det ser bra ut på nästa UL! <3 Vilket datum ska du dit?

Förstår att du inte orkar...MF och MA tär på en. Mina symptom försvann faktiskt helt innan MA upptäcktes, det var därför jag misstänkte att det inte levde. Plus att jag inte hörde några hjärtljud längre, hade lyssnat en gång i veckan efter vecka 7 och hört tydligt direkt varje gång. Var på VUL i v 10+5 för att kolla om det var tvillingar och då slog hjärtat och fostret sparkade. Efter det VUL hörde jag aldrig några hjärtljud igen och ytterligare 2,5 vecka senare försvann symptomen helt över en helg. 

Vet inte ens om vi ska bli gravida igen, detta var inte planerat. Dock ville vi ju behålla. Jag vill ha en till och suget blev inte mindre nu. Kommer nog vara fullkomligt livrädd nästa graviditet, trodde vi hade klarat oss förbi de första tolv veckorna. Jag hade ett MF innan första barnet, en vecka efter att vi plussade. Det tog inte lika hårt, vi hade nyss träffats och visste inte vad vi skulle göra.
    Skulle jag få tidigt MF efter detta eller MA skulle det krossa mig tror jag...

Ska ringa till gyn på måndag, räcker säkert med ett besök hos kurator bara för att sortera upp mina känslor.

Jag känner att det nog var bra att genomgå en medicinsk abort, jag fick en upplevelse och jag fick se och bekräfta fostret och efteråt kom sorgen ordentligt. Det var visserligen jobbigt eftersom det är en så intim och privat situation som en ska dela med en okänd människa. Kanske hade jag mått bättre efteråt om jag blivit nedsövd och omhändertagen? Jag vet inte

Fick du några komplikationer efter ditt MA?
    Jag är säker på att det blir ett lillasyskon! <3 Förstår din smärta. 
  • Anonym (sorgsen)
    Emsoff skrev 2015-09-27 06:52:07 följande:
    Ja, inga allvarliga. Hade ont i magen när jag kissade ett tag. Efter en månad fick jag en blödning. Var jätteglad för att min kropp var igång igen, men två veckor senare kom det igen. Åkte då in till akuten. De förklarade det som att den första var en ägglossningsblödning. Aldrig haft i hela mitt liv. Sen tog det som sagt 7 månader för mig att bli gravid. Och då ett tidigt missfall. Och nu antagligen MA. Vad som beror på vad vet jag inte. Men ska ju få göra utredning nu efter det här.

6 oktober ska jag göra nästa VUL. Känns som att det är kört. Måste åka dit själv då tiden blev dålig. Min man måste hämta dottern på förskolan.
    Jag har hört att det kan ta tid för kroppen att komma igång efter just MA. Kanske är det så att hormonerna kommer mer i obalans eftersom kroppen inte förstått att graviditeten är avstannad? 
    Det verkar som att det kan bli lite blödningstrassel efter MF/MA... Jag fick ut ett stort blodkoagel igår, som halva min hand. Jag undrar lite hur den kunde komma ut ens? Är livmodertappen fortfarande öppen? Undrar hur stor infektionsrisken är isf?
    Jag tror inte alls det är kört för dig men förstår verkligen dina känslor! <3 Håller alla tummar och tår för dig. Jag fick också göra mina VUL själv under denna graviditet, det gjorde att vi hamnade på olika nivåer. Sambon påstod att det var en klump celler som jag skulle föda ut nu medan jag tydligt hade sett på de två senaste VUL:en att det var ett litet foster med tydliga mänskliga delar och drag. 

OM sambon går med på att försöka igen (inte diskuterat det ännu, tror dock jag går under om jag inte får en chans till, det kan inte sluta såhär) så kommer jag inte skriva in mig på MVC förrän jag har sett på privat UL i vecka 14 att bebisen lever. Tycker det var hemskt att behöva ringa till MVC och förklara på telefonsvararen att jag fått MF. Genant på nåt sätt också, som att jag slösat deras tid...
  • Anonym (sorgsen)
    Lattemamman skrev 2015-09-26 22:01:21 följande:

Jag har hunnit med att vara gravid 15 gånger under en sjuårsperiod. Har idag 3 barn på 4,5år, 3år och 18mån.

De flesta av missfallen har skett tidigt mellan v.5-8. Jag har inte reflekterat så mycket över dessa, mest bara konstaterat att det var något som gått fel och sedan sett framåt.

Men två av missfallen står ut från mängden. Det gäller vårt andra missfall, en ofosterlig graviditet som upptäcktes i v.14. Jag började blöda mitt under vänninans möhippa... minns så väl hur jag skärrad ringde hem till maken och sedan bet ihop och låtsades som ingenting inför vännerna. Iallafall så ville inte kroppen få igång en spontan abort denna gång så jag fick vända mig till sjukvården. 14 dagar efter att jag började blöda fick jag till sist träffa en läkare som skickade hem mig med cytotec. Dessa gav inte den effekt jag väntat så jag ringde sjukhuset och fick fler cytotec. Ett par dagar senare pratade jag med en bm på sjukhuset som proppsade på att allt nu var klart och att jag nu kunde vila och återhämta mig, trots att jag var nästan helt säker på att allt inte var ute. Jag fick inte komma på en kontroll. Punkt. Men för att göra en lång historia kort så tog det iallafall 8 veckor från det att jag började blöda tills jag fick träffa en läkare som kunde konstatera att "ojdå, allt var inte alls ute och herregud, det är ett under att du inte fått en allvarlig infektion." Fick göra en skrapning typ omedelbart. Ett väldigt långdraget och smärtsamt missfall som tog hårt på både kropp och själ.

Det andra missfallet som gett mig stor sorg är min yngste sons tvilling. Även om det var ett väldigt tidigt missfall så är vetskapen om att de skulle ha varit 2 oerhört tung att bära. Känner liksom än idag att det är något som saknas...

För tillfället är jag gravid igen i v.18, men jag vågar inte hoppas alltför mycket innan rul är gjort.

Beklagar djupt dina MF Kan knappt föreställa mig sorgen vid den ofostriga, besvikelsen över att det inte funnits ett foster. Jag känner mig djupt sviken av min kropp som först inte klarade av att skrapa ett livsdugligt barn och sen inte fattade att fostret dött... 
    Jösses, verkligen tur att du inte fick en infektion.

Skönt att du har 3 barn och ett till på väg <3 Det kommer gå bra! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det betyder mycket.
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (v 11) skrev 2015-09-27 12:01:08 följande:

Jag har också fått ett MA som konstaterades i v 11. Vi hade varit på VUL i v 9 och sett ett fint litet foster där hjärtat slog och allt var som det skulle. Risken för MF skulle tydligen vara väldigt låg efter det. Sedan kom en pytteliten blödning. Vi fick åka in för att kolla efter, och mest var det ju för att konstatera att allt var okej för en lite blödning är tydligen inget att oroa sig för enligt BM. Men det visade sig att fostret hade dött och det var väl ganska nyligen antar jag, de sa aldrig någon speciell dag eller vecka för när det skulle ha hänt, men vi vet ju att den levde och att det verkligen fanns ett riktigt foster. Det var fruktansvärt att se bebisen på skärmen men utan hjärtslag. Både jag och min sambo fattade ju långt innan BM sa något. Genast skulle vi tydligen bestämma oss för om vi skulle genomgå en medicinsk eller kirurgisk abort. Det var helt fruktansvärt, jag kunde bara inte bestämma vilken metod vi skulle använda för att ta ut våran bebis och undrade om vi kunde vänta med att bestämma. Men det kunde vi tydligen inte, enligt sjukvården, så min sambo valde kirurgisk abort och vi fick tid veckan därpå. (De sa att vi också kunde vänta på att kroppen tog hand om det, men det kunde ta flera veckor så det rekommenderade de inte.) Samtidigt som jag inte hade kunnat välja hur bebisen skulle tas bort så var det också fruktansvärt hemskt att gå med vetskapen om att jag skulle gå omkring med min döda bebis i magen.

Hur som helst fick vi vänta på skrapningen. Sedan började allt komma ut av sig självt dagen innan skrapningen var bokad. Jag blödde och blödde och blödde. Det var så hemskt, jag kunde ju se att det var fosterhinnor och inte "bara" blod. De gick inte sönder när jag var på toa och jag fick dra sönder dem själv. Jag blödde ner ALLT hemma, soffan, golvet, allt. Fick ha dubbla bindor och byta mer än varje halvtimme. Vid det laget trodde jag att fostret redan hade kommit ut och i sorgen var jag ändå glad att jag inte hade så ont. Men så var det förstås inte. På natten, innan skrapningen skulle vara, började värkarna att komma. Jag förstod först inte att det var värkar utan tänkte att det bara var lite smärta, tog Alvedon och försökte somna om. Men smärtorna blev starkare och starkare och kom mer tätt. Till slut på morgonen kändes det som att jag höll på att dö (vilket jag förstås visste att jag inte gjorde). Jag kunde inte röra mig utan låg dubbelvikt i sängen. Min sambo ringa BM som sa att jag får komma in med en gång istället för att vänta tills tiden vi hade fått, och då hade jag haft så ont i timmar. Väl där hade värkarna avtagit. När läkaren väl gjorde en undersökning visade det sig att fostret hade fastnat i livmoderhalsen och läkaren fick ta lite verktyg och dra ut den. Jag förstår ju i efterhand att värkarna kom ju när kroppen skulle stöta ut fostret och att det slutade när kroppen trodde att fostret inte var kvar i livmodern (eftersom den var på väg ut). Och ett foster i den veckan är inte bara en blödning utan det är faktiskt en lit minibebis. Jag slapp skrapning men fick cytotec för ev rester som kunde finnas kvar. Kroppen hade skött sig så bra ändå att det mesta var ute och jag kände inget av medicinerna. Faktiskt har jag hört mycket negativt om cytotec, men jag tror inte att det är själva medicinen som skapar smärtorna utan det är när kroppen stöter ut det som finns (och eftersom min kropp redan hade gjort det så kom smärtorna då).

Jag känner mig också lite dåligt bemött av sjukvården. Alltså samtidigt som några var gulliga och förstående så var en del också väldigt oförstående. De levererade standardfras efter standardfras som jag inte alls var intresserad av att höra just då och som absolut inte var till någon tröst. Alltså när man sitter och storgråter hos läkaren vill man inte höra att "ja, 25% av alla graviditeter slutar i missfall", "troligtvis beror det på ett kromosomfel på fostret" eller "ja, det är ju inom de 12 kritiska veckorna". Alltså det hjälpte INTE och tröstade INTE någonstans. (Och 25% av alla graviditeter som har nått v 11 slutar för den del absolut inte i MF, speciellt inte när man har sett normal graviditetsutveckling och hjärtslag på VUL, det kan jag verkligen tycka att sjukvården borde veta.) Det enda man kanske hade velat höra i den situationen kanske hade varit att "jag förstår hur fruktansvärt detta måste vara för er, alla förväntningar som går i kras, allt som raseras, att kastas från den enorma glädjen till den djupaste förtvivlan och sorgen" eller något liknande. Jag var sjukskriven en vecka på eget bevåg och kände efter den veckan att jag inte fixade att jobba heltid så jag ringde läkaren som nästan inte ville skriva ett sjukintyg till mig. "Menar du att du mår dåligt?" frågade läkaren. Det var tur att det var ett telefonsamtal för jag tror att jag hade slagit till läkaren om jag hade suttit där på ett besök. "Försäkringskassan kanske inte kommer att godkänna det." Ja, nu är det ju arbetsgivaren som betalar de två första veckorna och det kanske är jag som ska oroa mig för Försäkringskassan, tyckte jag. Fick i alla fall till slut tjatat till mig ett sjukintyg, storgråtandes, medan läkaren tyckte att jag skulle lugna ner mig. Det är ju inte som att man skapar ett MF för att slippa jobba precis, jag hade med glädje jobbat dubbelt om jag bara fick behålla min bebis.

Detta skedde för snart 4 månader sedan, men jag känner mig fortfarande inte hel. Jag hade känt hur våran bebis växte inom mig och det känns lite som att en del av mig dog där och då och jag vet inte hur jag ska bli hel igen. Det var ett sådant trauma, både psykiskt och fysiskt. Egentligen blev jag ju fysiskt hel väldigt snabbt igen, men psykiskt är det tärande. Jag tänker hela tiden på att nu skulle jag ha varit i den och den veckan, magen skulle säkert ha varit si och så stor, nu skulle både jag och sambon kunnat känna sparkar, vi hade kanske vetat vilket kön det var, osv osv. Ibland ser jag kvinnor som är gravida och det är extra jobbigt när de ser ut som att de är ungefär i den veckan jag själv skulle ha varit i. Inte för att jag missunnar dem det, men för att jag blir så otroligt påmind om den stora förlusten och traumat vi fick gå igenom. Min kropp känner också en fysisk saknad efter graviditeten. Det är svårt att förklara, men kroppen längtar efter en graviditet så att det nästan gör fysiskt ont.

Det känns som att det inte är någon som förstår. Jag tror inte ens att min sambo förstår fullt ut, även om det var otroligt jobbigt för honom också.

Beklagar ditt MA!  
    Så illa bemött du blivit i din sjukskrivning, det är ju som du skriver, jag hade gladeligen också jobbat dubbelt om jag bara fick behålla min bebis...

Min moderkaka fastnade i öppningen, blev ganska omtöcknad och svimfärdig och blödde en del. Fostret ramlade ut av sig själv med moderkakan var för stor och den fick vi dra och krysta ut. Jag hade heller inga problem efter cytotecen (fick två omgångar)  och blödningen har minskar rejält idag redan. Glad att jag inte var hemma när missfallet startade. 

Jag gråter när jag läser vad du skriver, det är nog ett blödande sår fortfarande för mig detta. Det är verkligen så som du skriver, sjukvården levererar klyscha efter klyscha och även om det oftast är välment. Jag ville också hellre ha en bekräftelse på min sorg än "missfall sker i 20 % av alla graviditeter, det var nåt fel på fostret osv". Jag jobbar själv inom sjukvården och har försökt vara stark och samlad under besöken, men kaos inombords. Jag har snällt tackat för alla klyschor men försökt få svar: varför slutar hjärtat slå efter 11 veckor? Det kan ju inte vara så vanligt? 
    Fått känslan av att vara en i mängden, det händer ju så ofta. Gå hem och glöm det. Som att de på gyn varje dag aborterar döda foster i vecka 11-12... 
    Känner mig helt övergiven efter det medicinska avbrytandet. Var chockad inuti men samlad utanpå när jag var på sjukhuset, försökte vara till lags och inte till besvär, jag klarar mig osv. Allt brast när jag kom hem, önskade att jag fått en kuratorkontakt direkt eller återbesök inplanerat. Jag hade en jättefin och omtänksam BM som hade hand om mig under avbrytandet och en jättegullig gynekolog, men samtidigt var jag lite neddrogad, chockad och hade ångest inför aborten och trodde väl själv att det värsta var över. Och nu skäms jag dessutom för att jag inte är så stark som jag försökte vara på sjukhuset  

Har du nån samtalskontakt idag? Jag förstår din känsla fullkomligt, inför andra gravida och inför din kropp. Jag känner mig inte på långa vägar redo för en ny graviditet, behöver sörja detta först. Missunnar ingen annan att få barn men det påminner mig om vår förlust, som du skriver. 

Hoppas du kan få känna dig hel igen snart. Stor kram, det är tufft det du går genom <3
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (v 11) skrev 2015-09-27 12:22:12 följande:

Det är intressant att ni skriver om era män. Jag kan känna att förhållande har tagit lite stryk av detta. Först var vi gravida och lyckligast i världen, det kändes som att man fick en djupare relation eftersom vi hade skapat något tillsammans. Vi fick ett band som höll ihop oss som vi inte hade innan. Sedan var det bara helt plötsligt borta. Det djupare bandet bara försvann och vi var plötsligt inte alls sammanknutna på ett sådant sätt längre och vi kastades från att vara så innerligt lyckliga till att vara fasligt olyckliga och behöva gå igenom allt det där. Och jag är ledsen inombords och försöker att inte agera ut sorg, men det har ju skapats en bitterhet som gör att jag kanske är lite mer sur och grinig än innan. Och det känns som att man bara väntar på nästa graviditet och att det ska "laga" allt som är trasigt inom mig, även om jag vet att det kanske inte alls blir så. Och oron för hur det ska bli den gången, tänk om samma sak händer igen liksom? Eller oron för vad som händer om vi inte någonsin blir gravida igen, tänk om det var vår enda chans och det blir inget mer? Och jag har sörjt mycket mer än vad min sambo har gjort, eller åtminstone på ett annat sätt. Nu har det ju inte skapat så mycket störning i relationen att det kommer att ta slut, men jag tycker att det har varit tärande. Jag vet inte riktigt hur min sambo känner om det, för han är en sådan som försöker att inte tänka på saker så det är därför svårt att få höra hans känslor om det. Och det är inte alltid så lätt att ta upp med sin partner att man tycker att förhållandet har knakat lite, även om det sakta men säkert läks tillbaka.

min sambo tycker att jag ältar för mycket, redan fem dagar efteråt. Tycker det gett förhållandet en törn, dels att han inte alls sörjer på samma sätt och dels att min självkänsla fått sig en känga. Det känns som om detta splittrar oss iochmed att det tar längre tid för mig att sörja... Idag känner jag mig upprörd över att mitt MF klumpas ihop med ALLA MF och MA som sker innan vecka 12 men han förstår inte varför. Det var ju ändå ingen bebis enligt honom. Fast det var ett foster som han grät när han fick se, vi kunde räkna fingrarna... Jag försöker få honom att förstå varför denna MA är svårare för mig att bearbeta än vårt MF i v 5 som vi hade innan vårt första barn. Jag fick föda ut detta, det var en miniförlossning som inte fick ske hemma.
    Han väntar på att jag ska läka och jag vill sörja i lugn och ro på nåt sätt. Få tillåtelse att älta.
  • Anonym (sorgsen)
    NKmamma skrev 2015-09-27 13:32:51 följande:

Jag fick ett MA 2006 och jag skrapades.
    Det var en stor sorg och jag sjönk ner i en depression.
    Åtta månader senare blev jag gravid igen med hjälp av äggdonation och den gången gick det vägen.

Usch men skönt att det har gått vägen nu! 
  • Anonym (sorgsen)
    Furstinna skrev 2015-09-27 13:41:17 följande:

Jag konstaterade bara för mig själv att min kropp fungerar och stöter ut det som inte är friskt. Inte sörjt eller mått dåligt av dem.

Jag försöker tänka så. Det var mycket lättare när jag fick MF i v 5-6 (bara ett, så tappade inte modet). Denna gång var det så mycket svårare. För mig är det en sorg oavsett om det sjukt. Min kropp stötte inte heller bort detta, fostret dog och såg friskt ut, moderkakan fortsatte växa och fattade ingenting. Det är en annan sorg och en besvikelse inför min egen kropps oförmåga.
    I 50 % av alla MF hittas inga fel. Det är också svårt för mig att tänka på.
    Jag tvivlar inte på att jag kommer över detta, men det är bara fem dagar sen, antar att jag får ge det lite tid. 
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (v 11) skrev 2015-09-27 22:17:19 följande:

Ja att sjukvården klumpade ihop med MF med "alla andra" MF innan v 12 kändes också väldigt kränkande för mig. Jag som har läst på alldeles för mycket om MF vet att typ 80% av alla MF sker innan v 8 och man säger v 12 eftersom det i regel tar några veckor för kroppen att stöta ut graviditeten. Och då finns det alltså oftast inget foster för kroppen att stöta ut eftersom den helt enkelt inte har hunnit utvecklas så mycket eller kan ha tillbakabildats. Har man sett normal graviditetsutveckling och att hjärtat slår är det ingen vecka som är mer kritisk än någon annan, men det finns givetvis en liten risk genom hela graviditeten. Det kändes som att sjukvården förringade vår smärta och sorg genom att förmedla att "jaja, det är sånt som händer", eftersom det är vardag för DEM. Det skulle vara som att säga till en person som fått amputera ett ben efter en olycka att "jaja, för personer med denna typ av skador så är det faktiskt bara 20% som får behålla benet". Typ. Och så skulle ju aldrig en läkare säga till en person i den typen av kris (hoppas jag).

Jag är förresten också väldigt glad att fostret inte kom ut hemma. Sjukvården hade från början försökt att få mig att välja medicinsk abort och sa att jag "inte kommer att märka någonting, det kommer bara klumpar". Men bullshit! Ett foster i den veckan går inte obemärkt förbi och jag kan bara inte föreställa mig hur det skulle ha varit att få ut den i toaletten hemma och bara få spola ner den, eller något annat liknande. Det skulle jag aldrig vilja vara med om, och om det händer någon mer gång så kommer jag att så akut som möjligt åka in och kräva en skrapning alternativt att de tar in mig tills de kan ordna skrapning, då kan man åtminstone få smärtlindring om det behövs och man slipper gå igenom en medicinsk kris själv i hemmet. Samtidigt är det inte kul att veta att de trasar sönder min bebis. Usch, allt i situationen är som att välja mellan pest eller kolera.

Apropå att gå vidare snabbt eller inte. Faktum är att jag förra veckan hade ett mycket tidigt MF. Men det var så tidigt att blödningen kom precis ungefär då mensen skulle ha kommit. Det kändes ledsamt den dagen eftersom man hade hoppats, men det var ju så tidigt att jag knappt räknar det som en graviditet. Denna gång var det bara att gå vidare och det är mycket lättare att tänka att ägget antagligen inte delade sig som den skulle, det var ju fortfarande bara någon pytteliten cellklump. Men det första MF:et var annorlunda. Min kropp stötte inte heller ut en oduglig graviditet. Precis som för dig dog fostret i magen och det var en liten liten bebis som jag fick föda ut. Det går inte ens att jämföra, det skulle vara som att jämföra sin guldfisks död med sin mammas död.

Vi hann förresten också vara på inskrivning på MVC innan detta hände. Vi skulle ha varit där veckan därpå och det kändes så otroligt förnedrande att behöva ringa och säga att jag har fått MF och därför behöver avboka. Jag kunde inte ringa på telefontiden eftersom jag inte hade fixat att prata med dem och få motfrågor eller så. Jag ringde och talade in ett meddelande så samlat jag kunde. Jag känner mig dubbel inför nästa graviditet. Dels vill jag vänta så länge jag bara kan innan jag kontaktar MVC, för jag vill slippa den förnedringen igen, men dels tänker jag att de kanske skulle kunna hjälpa med att lugna genom kanske fler tidiga VUL/UL så att jag slipper oroa mig genom hela halva graviditeten. Jag vet inte hur jag kommer att göra, men mest troligt är nog att vänta så länge som möjligt om inget speciellt händer.

Jag har ingen samtalskontakt, jag har inte pratat med någon professionell. Jag pratar så klart med min sambo och jag har pratat med andra i min omgivning. Jag upplever inte att jag har fastnat i sorgen, bearbetningen måste ju få ta sin tid och det blir ju ett mer avlägset minne för varje dag som går även om jag aldrig kommer att glömma det. Men det blir väl lättare att leva med det. Min sambo försöker vara förstående och liksom tröstar mig och säger att han förstår att jag bar på barnet och att sorgen sitter på ett annat sätt hos mig. Och jag tror ju att han förstår det, så klart. Men han FÖRSTÅR-förstår inte på riktigt. Och med det menar jag att han inte kan känna exakt samma ofantliga sorg eftersom hans erfarenhet är från en annan vinkel. Och att han inte känner samma som jag gör att jag tycker att det känns som att han inte förstår mig, även om jag logiskt vet att det inte är så, men det är ju svårt att bestämma över känslor. Jag tycker nog att din sambo är otroligt okänslig som tycker att du ska gå vidare efter fem dagar redan. Jag menar, du blöder ju fortfarande efter hela händelsen. Alltså om jag kände att jag ville smälla till läkaren som inte fattade någonting om att jag mådde dåligt efter endast en vecka, så vet jag inte ens vad jag skulle göra om min sa på det viset. :(

Var det någon som såg Charlotte Perelli på Nyhetsmorgonen imorse? Jag tyckte det var väldigt skönt att höra att hon hade exakt samma tankar som jag, typ "kommer vi någonsin att få barn, tänk om det inte funkar" och så där.

känner så mycket igen mig i dina ord. Känns som att min sorg plattades till, jag vågade inte visa nåt på sjukhuset eftersom "det är så vanligt". 
    Jag hade inte tid på MVC igen förrän i december. Tyckte det var förnedrande att ringa och ännu mer förnedrande att min BM inte ringde tillbaka och beklagade bara. Det hade betytt så mycket. Om vi blir gravida igen så känner jag spontant nu att jag inte tänker ringa MVC förrän jag har sett hjärtat slå efter vecka 13+0. Det finns inget de behöver göra för mig annat än ta blodprover och jag kan lämna urinprov. Jag tänker inte slösa deras tid ännu en gång. Jag lever hälsosamt och det finns inget för MVC att klaga på eller hjälpa mig med. Jag känner att det hade varit jätteskönt om min BM ringde tillbaka och sa att jag ändå var välkommen på vår tid för att prata om jag ville. 

Jag sitter och våndas över om jag ska ringa gyn och be om samtalsstöd eller inte. Jag vet ju att detta går över men jag vet också att jag kanske bearbetar det bättre ihop med nån annan som pratat med andra i samma situation. 

Jag har bekanta och vänner som slutade höra av sig, de frågade om det hänt nåt, jag berättade kortfattat vad som hänt och sen hörde jag inget mer från dom. Det gör ont, nu vet jag iaf vilka som finns där i alla väder. Har några vänner och en kollega som hört av sig regelbundet i helgen via SMS och FB, det känns skönt att inte alla förringar sorgen. 

Haha, nä tänk om läkarna sa så? Tänk att det är accepterat att bara vifta bort alla MF. SÅ skönt det hade varit om någon kramade om en och sa: gråt och sörj, ring om du vill prata, detta tillhör inte vanligheterna, du ska inte oroa dig inför en ny graviditet. Jag undrar också om vårdpersonalen blir avtrubbad av MF? 

Igår var inte smockan långt borta när sambon inte förstår varför jag blir upprörd över att klumpas ihop med alla tidiga MF och MA... Det är verkligen inte samma sak för honom, och dessutom ville han egentligen inte ha fler barn. Och det gör ont i mig att han kanske är lättad över att det blev såhär? Lättad över det trots insikten i att jag mår skit och att det är bland det sorgligaste jag upplevt, att min tilltro till mig själv fått sig en ordentlig törn. Det är som om både min kropp och själ misshandlats.

Beklagar även ditt tidiga MF  

Har inte sett Charlotte Perelli? Har hon problem att få barn med sin nya?
Svar på tråden Hur reagerade ni efter MA/MF?