Inlägg från: Anonym (MA v.13) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MA v.13)

Hur reagerade ni efter MA/MF?

Beklagar era förluster TS och alla andra!

Jag hade MA i v.13 för tre månader sedan. Har inte hanterat det så bra. Hamnade i depression som jag nu medicinerar för. Mår visserligen bättre nu än i juli/augusti men jag undviker konsekvent att tänka på allt som har med barn och graviditeter att göra och jag umgås inte längre med gravida vänner. Och de dagar som mensen kommer är väldigt jobbiga tycker jag.

Visst, jag har inte återhämtat mig än men jag försöker att vara förlåtande mot mig själv och låta det ta den tid det tar utan att stressa. Det här var ju liksom en av de värsta grejerna som jag har varit med om under livet så egentligen är det väl inte så konstigt att jag reagerade så starkt.

Hoppas att ni alla finner vägar att ta er igenom sorgen!

• Anonym (MA v.13)
    Anonym (sorgsen) skrev 2015-09-28 18:35:08 följande:
    Beklagar ditt också  
    Inte så konstigt att du fick en stark reaktion! Låt det ta tid <3

Jag är jätterädd att sambon inte vill ha fler barn, att detta är det sista jag ska minnas av graviditeter och förlossningar Det kommer vara en ännu större sorg som jag inte kommer kunna hantera. 
    Så sorgligt :( Jag hoppas att din sambo känner sig vilja ha ett nytt barn, så att den här ledsamma upplevelsen inte blir sista graviditetsminnet för dig. Kan ni prata med varandra eller är det för jobbigt just nu?

För mig var det min första graviditet, så min rädsla och oro handlar mycket om att bli barnlös. Det har jag ältat och ältat och ältat och sörjt och sörjt och sörjt de här senaste månaderna. Faktiskt har jag ältat och sörjt så mycket att jag just nu inte vill tänka på eventuella kommande barn och graviditeter alls. Är liksom känslomässigt utmattad, känns det som. 
  • Anonym (MA v.13)
    Emsoff skrev 2015-09-28 17:35:13 följande:

Det där med okänsliga vänner fick jag också stöta på efter mitt MA. En sa: Jag har själv gjort en abort en gång. Tyckte inte att det var så farligt. En annan sa: Jag kom över mitt missfall på en vecka. De vännerna är inte nära knutna till mig längre. Det går inte att jämföra känslor eller äpplen och päron. Ens sorg är ens egen. Går inte att förringa! Den här gången har vi inte berättat alls vad vi går igenom. Min mamma vet, men ingen annan. Jag ville bara ha en kram och att någon sa: Jag förstår att det måste vara skit.

Hujedamej! Men jag vet, jag har också fått höra en del saker jag helst hade sluppit. Jag undrar om folk får någon sorts blackout och blir oförmögna att säga vettiga saker när det handlar om missfall? En vän till mig sa att "jamen om några år så kanske det inte känns så viktigt för dig att få barn längre". Jag tror de orden kommer att göra ont för resten av mitt liv.
  • Anonym (MA v.13)
    Emsoff skrev 2015-09-29 06:30:14 följande:
    Men vafan! Usch! Att man inte är starkare så att man kan bränna av direkt. Blir så förbannad. Jag tror mig våga lova dig att du kommer att få barn. På ett eller annat sätt! Berätta mer om din resa.
    Resan började sommaren 2014, när jag hamnade på sjukhus för svåra smärtor som visade sig vara en cysta på ena äggstocken. Ett bra tag svävade jag i ovisshet om jag skulle få behålla äggstocken eller ej, vissa läkare ville ta bort den och andra ville avvakta. Till slut bestämde de sig för att avvakta och jag hade turen att cystan försvann av sig själv (det är möjligt att den sprack sönder när jag låg på sjukhuset full av smärtstillande).

Jag och sambon har varit ihop i tio år men har hittills inte vågat ta steget till att skaffa barn. Visst, en längtan har väl börjat smyga sig på för några år sedan. Men händelsen med cystan gjorde att vi kände att vi inte ville vänta mer, för tänk om det blir för sent?

Jag gjorde dock min sista termin på högskolan efter sommaren, så lite till väntade vi trots allt. När studierna var klara så försökte vi - och fick plus på första försöket. En januaribebis skulle det bli! Det kändes för bra för att vara sant (och det var det ju också skulle det visa sig).

Jag hade väldigt starka symptom. Blev känslig för dofter, mådde illa och kräktes, var väldigt känslomässigt instabil av alla hormoner, var kissnödig hela tiden. Inget konstigt alls.

Sambon ville gärna göra KUB, vilket spelade mindre roll för min del men jag ville hemskt gärna se bebisen så jag såg fram emot ultraljudet. När det närmade sig KUB-veckan hade min mage börjat växa litegrann.

Vi var så himla förväntansfulla och glada den där torsdagsmorgonen när jag lade mig på britsen. Men bara några sekunder senare hade den där totala lyckan bytts mot total sorg. I livmodern var det tomt, bara en tom hinnsäck som avstannat i v.9 syntes. Sedan följde en hemsk helg där jag fick gå omkring medveten om den döda graviditeten i kroppen. Vården ville inte hjälpa till att få ut missfallet. På måndagen satte det dock igång av sig självt och jag fick så svåra värkar att jag fick åka in till akuten där läkaren såg att jag faktiskt behövde cytotec.

Efteråt grät jag varje dag i en och en halv månad. Sedan fick min familj nog och tyckte att jag skulle söka hjälp. Läkaren konstaterade att jag fått en depression som jag nu får både medicin och samtalsstöd för att få bukt med. 

Så nej, jag har inte fått fler missfall än ett, och även om jag kan förstå att det inte behöver betyda att jag inte kommer att kunna genomgå en frisk graviditet i framtiden så kan jag inte hjälpa oron jag känner. Därav allt ältande som jag genomgått och genomgår. Det har inte heller blivit lättare av att typ alla jag känner visste om att jag var gravid och att tre tjejer i mitt umgänge (en av dem är min bästa vän) är gravida just nu samt att alla mina vänner har ett/två/tre barn som de fått utan problem. Så nu känner jag mig liksom som om jag är den som blev utan. Och det har varit svårt att inte ha någon omkring sig som förstår vad det innebär att gå igenom det här.

Det var min första graviditet med ett barn som var efterlängtat. Så himla mycket glädje och drömmar försvann den där dagen i juni, och oavsett vad som händer så kommer livet aldrig att kunna bli riktigt som det var innan. Det känns som om jag åldrades tio år på bara en sommar.
Svar på tråden Hur reagerade ni efter MA/MF?