• LFF

Hur reagerade ni efter MA/MF?

Fick mitt första mf i oktober 2008 i samma veva som jag fyllde år. Hade just hunnit berätta för pappa (mamma visste sen plusset) och mina morföräldrar. Trodde vi var i v12, därav att vi berättade, och "spökveckorna" men det var att grynet dött som gjorde att symtomen hade upphört nån vecka tidigare. Åkte in till gynakuten som först tvivlade på att jag ens varit gravid då jag på egen hand hade rensat så bra (åkte in för att bekräfta att jag rensat på egen hand och så att inget fanns kvar och skrotade). Hcg-provet var däremot väldigt högt vilket fick dem att misstänka både utomkveds och druvbörd men inget sådant. Däremot ett myom i livmorderväggen på 10x10cm. Läkaren som undersökte mig var enormt känslokall när jag frågade om det gick att ta bort myomet på en gång. "Nej, då får vi ta bort hela paketet", var hennes svar.

Pga väntetid för att operera bort myomet dröjde det ca 1,5 år tills det var borta och jag läkt ordentligt och vi kunde börja försöka igen. 

Senvåren 2011 plussade vi igen. Det skulle bli en februaribebis då. I juli gjorde vi KUB-ul och då fick vi veta att liten dött i v9-10, trodde vi var i v13. Det var det värsta, att se detta perfekta lilla ansikte och direkt känna att något var fel. När vi gick ut kände jag att något klickade till inom mig och sa till sambon att inom 24h skulle jag börja blöda. Det gjorde jag. Blödde som en stucken gris med enorm smärta nattetid i 4-5 dagar och i princip ingenting dagtid. Hade semester då så jag slapp spela teater inför jobbet.

Efter det sista misslyckandet var jag hos gynekologen några gånger på hösten 2011 och våren 2012 då jag tyckte att mensen strulade. Berättade även om min historik och gynekologen sa att nästa gång jag plussade så skulle jag höra av mig och vi skulle kolla upp hur det såg ut.

Plussade igen i början av 2013, ringde gyn som kollade upp det hela och det var två som låg där inne. Vågade inte tro på att det skulle gå vägen förrän efter RUL, så halva graviditeten spenderades med oro. Men ut kom de sötaste små tvillingarna till slut.

Våra två misslyckanden har tärt på vår relation men det dröjde till en jädra urladdning innan det framgick hur hårt även sambon tagit på detta. Jag har känt att han inte velat prata om det samtidigt som jag känt mig misslyckad och okvinnlig. Detta var strax innan det sista plusset. Det skulle behövas mer samtalsvård för de som genomgått mf/ma, för både män och kvinnorna. Samma efter förlossningen, allt fokus låg på mig men även sambon var ju med om något jobbigt och traumatiskt som fick spendera första dygnet ensam med barnen då jag låg på IVA (hamnade i chock). Det är det ingen instans som tagit upp alls.

• LFF
    Anonym (sorgsen) skrev 2015-09-28 18:41:50 följande:
    Vilken resa! Beklagar era MF/MA Och grattis till tvillingarna
    Håller med, det skulle finnas mer samtalsvård och stödgrupper för de som genomgår MF/MA... Känns som om min kropp svikit mig fullständigt. 

Vilken konstig läkare du mötte första gången, som sa så om myomet  
    Ibland undrar jag hur vissa är konstruerade i huvudet?

Vill ni ha fler barn?
    Det är hål i huvudet på många människor. Det är bara så det är. 

Sambon vill absolut inte ha fler barn, jag skulle absolut kunna tänka mig fler då jag mådde superbra när jag var gravid. Dock är rädslan för ma/mf igen stor plus att jag närmar mig 40 med stormsteg (och sambon tycker att han är för gammal med några år plus på mina) samt att jag faktiskt inte vill ha tvillingar igen och eftersom vi fått det en gång så är chansen stor att det kan bli det igen. 

Jag är glad över att ha haft en supergraviditet där jag mådde strålande och har två välmående underbara barn.
  • LFF
    Anonym (MA v.13) skrev 2015-09-29 11:47:57 följande:
    Resan började sommaren 2014, när jag hamnade på sjukhus för svåra smärtor som visade sig vara en cysta på ena äggstocken. Ett bra tag svävade jag i ovisshet om jag skulle få behålla äggstocken eller ej, vissa läkare ville ta bort den och andra ville avvakta. Till slut bestämde de sig för att avvakta och jag hade turen att cystan försvann av sig själv (det är möjligt att den sprack sönder när jag låg på sjukhuset full av smärtstillande).

Jag och sambon har varit ihop i tio år men har hittills inte vågat ta steget till att skaffa barn. Visst, en längtan har väl börjat smyga sig på för några år sedan. Men händelsen med cystan gjorde att vi kände att vi inte ville vänta mer, för tänk om det blir för sent?

Jag gjorde dock min sista termin på högskolan efter sommaren, så lite till väntade vi trots allt. När studierna var klara så försökte vi - och fick plus på första försöket. En januaribebis skulle det bli! Det kändes för bra för att vara sant (och det var det ju också skulle det visa sig).

Jag hade väldigt starka symptom. Blev känslig för dofter, mådde illa och kräktes, var väldigt känslomässigt instabil av alla hormoner, var kissnödig hela tiden. Inget konstigt alls.

Sambon ville gärna göra KUB, vilket spelade mindre roll för min del men jag ville hemskt gärna se bebisen så jag såg fram emot ultraljudet. När det närmade sig KUB-veckan hade min mage börjat växa litegrann.

Vi var så himla förväntansfulla och glada den där torsdagsmorgonen när jag lade mig på britsen. Men bara några sekunder senare hade den där totala lyckan bytts mot total sorg. I livmodern var det tomt, bara en tom hinnsäck som avstannat i v.9 syntes. Sedan följde en hemsk helg där jag fick gå omkring medveten om den döda graviditeten i kroppen. Vården ville inte hjälpa till att få ut missfallet. På måndagen satte det dock igång av sig självt och jag fick så svåra värkar att jag fick åka in till akuten där läkaren såg att jag faktiskt behövde cytotec.

Efteråt grät jag varje dag i en och en halv månad. Sedan fick min familj nog och tyckte att jag skulle söka hjälp. Läkaren konstaterade att jag fått en depression som jag nu får både medicin och samtalsstöd för att få bukt med. 

Så nej, jag har inte fått fler missfall än ett, och även om jag kan förstå att det inte behöver betyda att jag inte kommer att kunna genomgå en frisk graviditet i framtiden så kan jag inte hjälpa oron jag känner. Därav allt ältande som jag genomgått och genomgår. Det har inte heller blivit lättare av att typ alla jag känner visste om att jag var gravid och att tre tjejer i mitt umgänge (en av dem är min bästa vän) är gravida just nu samt att alla mina vänner har ett/två/tre barn som de fått utan problem. Så nu känner jag mig liksom som om jag är den som blev utan. Och det har varit svårt att inte ha någon omkring sig som förstår vad det innebär att gå igenom det här.

Det var min första graviditet med ett barn som var efterlängtat. Så himla mycket glädje och drömmar försvann den där dagen i juni, och oavsett vad som händer så kommer livet aldrig att kunna bli riktigt som det var innan. Det känns som om jag åldrades tio år på bara en sommar.
    *bamsejättedunderkramar* 

Jag förstår så otroligt väl vad det är du gått igenom med detta att det tar sig fort när man väl försöker och sen går och helvete och alla omkring en blir gravida bara de tittar på en snopp (inte sant men det är så det känns).

När jag fick mitt första missfall fick jag veta att en vän var gravid precis samtidigt. Hon skulle få (och fick) i april och jag skulle ha fått i maj. Jag mådde så pass dåligt att jag slutade höra av mig till henne. Nåt år eller ett par senare skickade jag ett mail där jag förklarade vad som hänt och varför jag slutade höra av mig.

Det är skitbra att du får hjälp med samtalsstöd! Och skriv ner allt du känner och tänker, antingen i en regelrätt dagbok eller prata med andra tex här om det hela, där det finns folk som gått igenom samma sak. Mitt råd är också till er alla att inte dölja hur ni känner. Om folk kommer med idiotkommentarer som att "det är väl dags att gå vidare nu", fräs ifrån och säg att ni tycker att det är sårande att få höra. 

Kramar till er alla!
  • LFF
    Jendeas skrev 2015-10-29 09:29:03 följande:

Hej. Förlåt om jag hoppar in här, 11+5 igår och sökte gyn för rosa flytningar. Fostret var litet och de såg inget hjärta slå. För 20 dagar sedan var jag på tidigt vul och då såg allt bra ut. Min värld rasade och jag vet inte hur jag tar mig vidare. På måndag ska vi på andra ultraljudet och även skrapning om det inte kommer igång själv. Jag är så rädd för detta och så rädd för hur man ska våga utsätta sig för detta igen. Någon av er som varit sjukskrivna efter MA? Har ni fått psykolog-kontakt? Jag måste prata med någon, skulle fått psykolog kontakt för min förlossningsrädsla nu känns det som jag är rädd för allt ????

Prata, prata, prata och sen prata lite mer. Skriva är också väldigt bra för att få ur sig tankarna och bearbeta det som skett. Kom ihåg att inte lägga någon som helst skuld på dig själv. Jag själv har inte haft någon psykologkontakt efteråt men en vän hade efter sitt missfall och under nästkommande graviditet för att kunna hantera alla känslor som kom. Våga be om (kräva) hjälp! 

Jag sjukskrev mig i ett par dagar efter mitt första missfall. När jag fick det andra (ett MA som upptäcktes på KUB-ul) så hade jag semester så då var jag ju också ledig. 

I en vecka kan du ju vara sjuk utan läkarintyg så ring och sjukanmäl dig om du känner att det behövs, men försök att inte grubbla alltför mycket.
  • LFF
    Jendeas skrev 2015-10-29 10:09:26 följande:
    Tack för ditt svar. Jag pratar och skriver jätte mycket. Undrar om det finns någon hemlig Facebook grupp för att prata av sig.
    Jag är sjukskriven på egen hand nu, men de är bara 7 dagar, dvs skrapning på måndag och sen arbetsdag på onsdagen och i nu läget är det en omöjlighet . Väntar på samtal ifrån min barnmorska då jag är inskriven på mvc. Anser att de borde väl gå via henne trots ma .
    Det vet jag tyvärr ingenting om. Vi var några som startade en liten egen grupp när vi väntade barn vid ungefär samma tidpunkt och hade haft mf/ma tidigare. Det började som en tråd här på FL.
  • LFF
    Jendeas skrev 2015-10-29 11:14:52 följande:
    Tack för ditt underbara svar! Jag fick kontakt med min BM nu och hon beklagade och ringde till kuratorn via sjukhuset som skulle ta kontakt med mig. Hon sa också att de är vi sjukhuset och gyn i detta fallet som hjälper mig med sjukskrivning och jag jobbar inom vården och har en del tunga kunder så jag kommer behöva läka både psykiskt och fysiskt innan jag tar mig tillbaka och de höll hon med mig på.
    Jag är rädd ! Rädd för vad kroppen nu ska utså, rädd för hur mycket psyket kommer ta stryk, rädd för hur jag kommer kväva min dotter av kärlek, rädd för att inte våga fler graviditeter .
    Man FÅR vara rädd! Det är helt ok att vara rädd! Jag har som sagt två misslyckade graviditeter i bagaget och en som sen gick vägen. Då båda de två föregående dött runt v9-10 och kroppen stött ut dem ca v13 så vågade inte jag tro på att det skulle gå vägen tredje gången förrän efter RUL. Innan dess var jag gravid fast ändå inte. Jag vågade inte skapa något band till det där som låg och växte inom mig innan dess. 

Pga oron så har ett par av mina vänner som genomlidit missfall antingen via vården (fråga mig inte hur) fått extra ultraljud eller så har de bekostat den biten själva. De har även varit väldigt tydliga med sin barnmorska vid efterföljande graviditet om sin oro och kunnat få extrabesök för att tex lyssna på hjärtat. Att själv köpa hem en apparat för att lyssna är inget någon av dem rekommenderar eftersom om man inte hittar något ljud så stressar man upp sig ännu mer.
Svar på tråden Hur reagerade ni efter MA/MF?