Anonym (sorgsen) skrev 2015-09-26 13:16:59 följande:
fy, 3 ggr på så kort tid? lider med dig! Vilka veckor har det skett i? Varför tror du att du har MA igen? Blöder du?
Har du barn sen tidigare? Jag har två och de är en liten tröst iaf...
Jag var så fruktansvärt rädd för den medicinska aborten, att det skulle göra helvetetiskt ont och att jag skulle spy och bajsa ner mig. Det fanns inga tider för kirurgisk abort förrän efter en vecka och därför fick det bli med. Hade redan vetat om det i fem dagar och fostret hade varit dött i tre veckor. Fick en mifegyn som förberedelse på måndagen efter den slutgiltiga diagnosen. På onsdagen kom jag tillbaka för aborten. Hade en jättemysig barnmorska och blev väl omhändertagen dock. Fick primperan mot illamående, hade tagit alvedon och ipren hemma, fick en ketogan-tablett att ta när jag ville plus 4 cytotec att föra upp i slidan. Blev dåsig av tabletterna och vilade, sen var jag uppe och gick lite för att få igång det men inget hände. Fick två cytotec att svälja vid 11, efter cirka 1 timme började jag få mer och mer molvärk. Fick värmedyna och en ketogan till vid halv ett. Vilade och kände efter kl 1 att det klickade till i magen och började rinna. Vågade inte gå upp. Låg i 10 minuter sen gick jag till toan och pottan. När jag satte mig ramlade det ur en massa blod och koagler men gjorde inte ont. Efter en stund kom fostret och mer koagler. Sen lugnade det sig, jag ringde dit BM som kollade och sa att moderkakan inte kommit ut. Jag fick sitta och krysta och vänta i 20 minuter till, kom mest vätska och blod och koagler. Var yr och lite illamående, hade ont och fick ketogan intravenöst. Moderkakan kom inte, BM letade upp en gynkekolog eftersom hon tyckte att jag blödde för mycket och efter en halvtimme fick jag klättra upp i gynstolen och så skulle de se vart moderkakan var och om de kunde dra ut den. Jag var livrädd att det skulle göra jätteont, har negativa erfarenheter av en spiralinsättning i unga år som präglat mig. Moderkakan satt för öppningen och de kunde dra ut den med tång medan jag krystade några ggr. Den hade inte slutat växa när fostret dog så den motsvarade närmare 13 veckor. Gynekologen sa till mig att inte klandra mig själv för detta, berättade att hon hade haft MF och att det oftast är nåt fel på fostret. Det var enda gången jag höll på att börja gråta, hon var så gullig utan att jag ens sagt nåt eller frågat nåt.
Blev hemskickad efter två timmar. Fick vila lite först och BM kom in med fostret och moderkakan så vi fick titta. Jag var fastande tills vi blev helt frisläppta. DEt gick bättre än jag förväntade mig, men blev väldigt väl omhändertagen och fick all smärtlindring jag bad om. Fick en oxynorm mot eftervärkarna innan jag åkte hem. Var trött och illamående resten av kvällen.
Nästa dag kom sorgen. Känner att det gått för fort, känner mig tom och har frågor. Fick inget återbesök, ingen information och inget nummer till nån kurator. Känns som om jag var en vara på löpande band... Haft ont i underlivet efteråt, blött som en riklig mens.
Men usch vilken historia. Mina har skett tidigt ändå. Första MA upptäcktes i v9. Hade då dött i v6. MF kom av sig själv i v5. Nu fick jag tidigt VUL i v7 6+2 men det var en tom hinnsäck som också var lite liten för tiden. Ska tillbaka om 10 dagar, men känner verkligen att det är kört. Har ingen molvärk längre. Men har andra symptom dom dålig hy, ömma bröst, trött och lite illamående... Men har hört att symptomen kan vara kvar länge. Orkar inte en gång till. Så sjukt jobbigt, och utsatt att ha MA.
Förstår din sorg. Den kommer nog att finnas där tills du blir gravid igen. Samtalshjälp får du. Tycker att du ska ringa. Annars kanske du kan få via jobbet?
Jag har en dotter som snart är tre. Hon bönar och ber om en lillebror och det gör sjukt ont i mig att jag inte lyckas ge henne ett syskon.