Anonym (v 11) skrev 2015-09-27 12:01:08 följande:
Jag har också fått ett MA som konstaterades i v 11. Vi hade varit på VUL i v 9 och sett ett fint litet foster där hjärtat slog och allt var som det skulle. Risken för MF skulle tydligen vara väldigt låg efter det. Sedan kom en pytteliten blödning. Vi fick åka in för att kolla efter, och mest var det ju för att konstatera att allt var okej för en lite blödning är tydligen inget att oroa sig för enligt BM. Men det visade sig att fostret hade dött och det var väl ganska nyligen antar jag, de sa aldrig någon speciell dag eller vecka för när det skulle ha hänt, men vi vet ju att den levde och att det verkligen fanns ett riktigt foster. Det var fruktansvärt att se bebisen på skärmen men utan hjärtslag. Både jag och min sambo fattade ju långt innan BM sa något. Genast skulle vi tydligen bestämma oss för om vi skulle genomgå en medicinsk eller kirurgisk abort. Det var helt fruktansvärt, jag kunde bara inte bestämma vilken metod vi skulle använda för att ta ut våran bebis och undrade om vi kunde vänta med att bestämma. Men det kunde vi tydligen inte, enligt sjukvården, så min sambo valde kirurgisk abort och vi fick tid veckan därpå. (De sa att vi också kunde vänta på att kroppen tog hand om det, men det kunde ta flera veckor så det rekommenderade de inte.) Samtidigt som jag inte hade kunnat välja hur bebisen skulle tas bort så var det också fruktansvärt hemskt att gå med vetskapen om att jag skulle gå omkring med min döda bebis i magen.
Hur som helst fick vi vänta på skrapningen. Sedan började allt komma ut av sig självt dagen innan skrapningen var bokad. Jag blödde och blödde och blödde. Det var så hemskt, jag kunde ju se att det var fosterhinnor och inte "bara" blod. De gick inte sönder när jag var på toa och jag fick dra sönder dem själv. Jag blödde ner ALLT hemma, soffan, golvet, allt. Fick ha dubbla bindor och byta mer än varje halvtimme. Vid det laget trodde jag att fostret redan hade kommit ut och i sorgen var jag ändå glad att jag inte hade så ont. Men så var det förstås inte. På natten, innan skrapningen skulle vara, började värkarna att komma. Jag förstod först inte att det var värkar utan tänkte att det bara var lite smärta, tog Alvedon och försökte somna om. Men smärtorna blev starkare och starkare och kom mer tätt. Till slut på morgonen kändes det som att jag höll på att dö (vilket jag förstås visste att jag inte gjorde). Jag kunde inte röra mig utan låg dubbelvikt i sängen. Min sambo ringa BM som sa att jag får komma in med en gång istället för att vänta tills tiden vi hade fått, och då hade jag haft så ont i timmar. Väl där hade värkarna avtagit. När läkaren väl gjorde en undersökning visade det sig att fostret hade fastnat i livmoderhalsen och läkaren fick ta lite verktyg och dra ut den. Jag förstår ju i efterhand att värkarna kom ju när kroppen skulle stöta ut fostret och att det slutade när kroppen trodde att fostret inte var kvar i livmodern (eftersom den var på väg ut). Och ett foster i den veckan är inte bara en blödning utan det är faktiskt en lit minibebis. Jag slapp skrapning men fick cytotec för ev rester som kunde finnas kvar. Kroppen hade skött sig så bra ändå att det mesta var ute och jag kände inget av medicinerna. Faktiskt har jag hört mycket negativt om cytotec, men jag tror inte att det är själva medicinen som skapar smärtorna utan det är när kroppen stöter ut det som finns (och eftersom min kropp redan hade gjort det så kom smärtorna då).
Jag känner mig också lite dåligt bemött av sjukvården. Alltså samtidigt som några var gulliga och förstående så var en del också väldigt oförstående. De levererade standardfras efter standardfras som jag inte alls var intresserad av att höra just då och som absolut inte var till någon tröst. Alltså när man sitter och storgråter hos läkaren vill man inte höra att "ja, 25% av alla graviditeter slutar i missfall", "troligtvis beror det på ett kromosomfel på fostret" eller "ja, det är ju inom de 12 kritiska veckorna". Alltså det hjälpte INTE och tröstade INTE någonstans. (Och 25% av alla graviditeter som har nått v 11 slutar för den del absolut inte i MF, speciellt inte när man har sett normal graviditetsutveckling och hjärtslag på VUL, det kan jag verkligen tycka att sjukvården borde veta.) Det enda man kanske hade velat höra i den situationen kanske hade varit att "jag förstår hur fruktansvärt detta måste vara för er, alla förväntningar som går i kras, allt som raseras, att kastas från den enorma glädjen till den djupaste förtvivlan och sorgen" eller något liknande. Jag var sjukskriven en vecka på eget bevåg och kände efter den veckan att jag inte fixade att jobba heltid så jag ringde läkaren som nästan inte ville skriva ett sjukintyg till mig. "Menar du att du mår dåligt?" frågade läkaren. Det var tur att det var ett telefonsamtal för jag tror att jag hade slagit till läkaren om jag hade suttit där på ett besök. "Försäkringskassan kanske inte kommer att godkänna det." Ja, nu är det ju arbetsgivaren som betalar de två första veckorna och det kanske är jag som ska oroa mig för Försäkringskassan, tyckte jag. Fick i alla fall till slut tjatat till mig ett sjukintyg, storgråtandes, medan läkaren tyckte att jag skulle lugna ner mig. Det är ju inte som att man skapar ett MF för att slippa jobba precis, jag hade med glädje jobbat dubbelt om jag bara fick behålla min bebis.
Detta skedde för snart 4 månader sedan, men jag känner mig fortfarande inte hel. Jag hade känt hur våran bebis växte inom mig och det känns lite som att en del av mig dog där och då och jag vet inte hur jag ska bli hel igen. Det var ett sådant trauma, både psykiskt och fysiskt. Egentligen blev jag ju fysiskt hel väldigt snabbt igen, men psykiskt är det tärande. Jag tänker hela tiden på att nu skulle jag ha varit i den och den veckan, magen skulle säkert ha varit si och så stor, nu skulle både jag och sambon kunnat känna sparkar, vi hade kanske vetat vilket kön det var, osv osv. Ibland ser jag kvinnor som är gravida och det är extra jobbigt när de ser ut som att de är ungefär i den veckan jag själv skulle ha varit i. Inte för att jag missunnar dem det, men för att jag blir så otroligt påmind om den stora förlusten och traumat vi fick gå igenom. Min kropp känner också en fysisk saknad efter graviditeten. Det är svårt att förklara, men kroppen längtar efter en graviditet så att det nästan gör fysiskt ont.
Det känns som att det inte är någon som förstår. Jag tror inte ens att min sambo förstår fullt ut, även om det var otroligt jobbigt för honom också.
Beklagar ditt MA!
Så illa bemött du blivit i din sjukskrivning, det är ju som du skriver, jag hade gladeligen också jobbat dubbelt om jag bara fick behålla min bebis...
Min moderkaka fastnade i öppningen, blev ganska omtöcknad och svimfärdig och blödde en del. Fostret ramlade ut av sig själv med moderkakan var för stor och den fick vi dra och krysta ut. Jag hade heller inga problem efter cytotecen (fick två omgångar) och blödningen har minskar rejält idag redan. Glad att jag inte var hemma när missfallet startade.
Jag gråter när jag läser vad du skriver, det är nog ett blödande sår fortfarande för mig detta. Det är verkligen så som du skriver, sjukvården levererar klyscha efter klyscha och även om det oftast är välment. Jag ville också hellre ha en bekräftelse på min sorg än "missfall sker i 20 % av alla graviditeter, det var nåt fel på fostret osv". Jag jobbar själv inom sjukvården och har försökt vara stark och samlad under besöken, men kaos inombords. Jag har snällt tackat för alla klyschor men försökt få svar: varför slutar hjärtat slå efter 11 veckor? Det kan ju inte vara så vanligt?
Fått känslan av att vara en i mängden, det händer ju så ofta. Gå hem och glöm det. Som att de på gyn varje dag aborterar döda foster i vecka 11-12...
Känner mig helt övergiven efter det medicinska avbrytandet. Var chockad inuti men samlad utanpå när jag var på sjukhuset, försökte vara till lags och inte till besvär, jag klarar mig osv. Allt brast när jag kom hem, önskade att jag fått en kuratorkontakt direkt eller återbesök inplanerat. Jag hade en jättefin och omtänksam BM som hade hand om mig under avbrytandet och en jättegullig gynekolog, men samtidigt var jag lite neddrogad, chockad och hade ångest inför aborten och trodde väl själv att det värsta var över. Och nu skäms jag dessutom för att jag inte är så stark som jag försökte vara på sjukhuset
Har du nån samtalskontakt idag? Jag förstår din känsla fullkomligt, inför andra gravida och inför din kropp. Jag känner mig inte på långa vägar redo för en ny graviditet, behöver sörja detta först. Missunnar ingen annan att få barn men det påminner mig om vår förlust, som du skriver.
Hoppas du kan få känna dig hel igen snart. Stor kram, det är tufft det du går genom <3