Inlägg från: ninasord |Visa alla inlägg
  • ninasord

Lu Lux Lan

Att det finns högerextrema krafter i Finland, det ska vi inte förneka, inte heller allvaret i brotten som uppmuntrar till invandrarfientlighet. Men att basunera om våldsamma protester samt publicera en bild på vad som mer liknar en vilsen stjärngosse tål nog att diskuteras.

Varför jag skriver som jag gör är för att jag vet att det finns äldre, grovt kriminella politiska aktörer bakom löpsedlarna. Angrip problemet där den faktiskt är, vi behöver inte fler foliehattar just nu.

www.expressen.se/nyheter/asylsokande-i-lahtis-mottes-av-protester/

Ta av dig struten pojk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-27 08:29
    Ett tiotal finländska myndigheter har bildat en samarbetsgrupp för nationell bekämpning av terrorism. Gruppens sekreterare, polisinspektör Timo Kilpeläinen på Polisstyrelsen, säger att Suomen Sisu och den radikalare Finska motståndsrörelsen är extremistiska organisationer, däremot inte terrororganisationer.

? Vi har inte haft behov av att behandla dem. Åtminstone tills vidare hotar de inte statens säkerhet, även om det lokalt kan förekomma misshandel och skadegörelse, säger Timo Kilpeläinen.

www.dn.se/nyheter/varlden/extremnationalistisk-organisation-i-finland-vaxer-snabbt/

www.aftonbladet.se/nyheter/article21476038.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-28 19:11
    POJKEN som syntes iförd Ku Klux Klan-liknande utstyrsel utanför en finsk flyktingförläggning förra veckan har identiferats. Polis har efterlyst honom.

19 ÅR GAMMAL
    INTE TIDIGARE BROTTSLIG BELASTNING och
    TILLHÖR INGEN EXTREMISTGRUPP.

Han misstänks för uppvigling, flaggskändning och hets mot folkgrupp.

www.dn.se/nyheter/varlden/ku-klux-klan-mannen-identifierad/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-11 17:37
    Jo dom här lirarna känner vi också till.
    No worries!

• Svar på tråden Lu Lux Lan
  • ninasord
    Velouria skrev 2015-09-25 17:04:32 följande:

Jag förstår inte varför man ens vill åka till Finland. Känns som ett Överskottsbolagetversion av Sverige.

Jag har inte följt nyheterna och jag är inte så uppdaterad om Finlands sak, men jag vet att det finns långt farligare personer än denna unga man i bilden i tidningen.
  • ninasord
    M A F H H skrev 2015-09-25 17:10:48 följande:
    Men håller med, vem fan vill åka till Finland frivilligt. 
    Vill du berätta mer om nackdelarna, vad du tänker på här?
  • ninasord
    Velouria skrev 2015-09-25 17:23:55 följande:
    Vilka tänker du på?
    Unga vilsna män i vilket fall inte den rätta måltavlan så att säga.
  • ninasord
    KillBill skrev 2015-09-25 17:52:51 följande:
    Du är väldigt vag och jag förstår inte vad du vill diskutera i tråden.
    Det finns kriminella på olika nivåer i samhället och min poäng är att en ung vilsen man inte är rätt person att avbildas som farlig när vi talar om nationellt hot. Det är inte i proportion till det skrivna.
  • ninasord
    KillBill skrev 2015-09-25 18:10:08 följande:
    Du tycker inte att de är vidrigt att män klädda i Klu Klux Klan dräkter har kastat sten och avfyrat fyrverkeripjäser mot bussar fyllda med barnfamiljer?

Om jag och mina barn hade möts av något liknande hade jag blivit både ledsen och arg.
    Om du läser TS igen, ta den tid du behöver.
  • ninasord
    Gert skrev 2015-09-25 18:22:45 följande:

När jag hörde denna "nyhet" på radion i morse skrattade jag. SRs vinkling och undergångston i hela nyheten gjorde sitt till att jag skrattade.

Har inte hört det, men jag kan tänka mig att dom gör som dom brukar, dupera och byta fokus.
  • ninasord
    KillBill skrev 2015-09-25 20:49:11 följande:
    Jag vet inte varför men jag misstänker att du inte hade skrattat åt denna NYHET om det var utrikesfödda män som hade kastat sten och bränt av raketer mot en buss med svenska barnfamiljer..
    Nu vill jag inte försvara Gert för hans politiska värderingar, men samhället måste också inse att det finns långt mer större hot än en barnrumpa som imiterar sjuka ideal. Jag tror inte att Gert förespråkar våld, men när saker och ting dras till sin spets så måste vi på ett eller annat vis säga ifrån så att ni som inte är insatta skulle få ens den minsta aning om hur ond denna värld kan vara och i tanke på det så är enstaka fall av våld eller ens död intressent. Förstår du då hur kallblodiga människor det finns där ute som är beredda att gå över lik för att få majoriteten att upprepat häpna över "olycka" efter "olycka".

Sedd ur ett mer naivt eller normalt mänskligt perspektiv är förstås det inträffade synnerligen olyckligt. Vi pratar krig nu. K R I G och politisk agenda. Då glömmer man familjesåpor och allt som heter fredagsmys. Jag instämmer. Det ÄR hemskt!
  • ninasord
    Gert skrev 2015-09-25 20:57:46 följande:
    Vet du vad satanssteningen är?
    Eller rituell våldtäkt? Ja det är mycket som många inte vill veta.
    Halshuggning är också på tapeten igen.
  • ninasord
    Kim Possible skrev 2015-09-25 21:11:50 följande:

Jag har kanske missat nåt, men hur vet du att detta är en "ofarlig ung man"?

Jag ser det direkt. Tror du att dom riktiga satanisterna ställer sig där ute för allmän åskådan med en tratt på huvudet?
  • ninasord
    KillBill skrev 2015-09-26 05:49:41 följande:
    Tror du att KKK är satanister? Klu Klux Klan är en kristen och rasistisk organisation.
    Vänta och se.
  • ninasord
    KillBill skrev 2015-09-26 13:27:06 följande:
    Detta ska bli spännande att se, du menar alltså att KKK är på väg att bli satanister!
    .................SUCK.... ................... Inga kommentarer
  • ninasord
    boundforglory skrev 2015-09-26 21:39:15 följande:
    Har du spenderar mycket tid i Finland?
    Du kanske inte ska prata sådär?
    Finland är ett dyrt land och det finns ekonomiska svårigheter, men folket, dom riktiga finländarna som sådana är ännu bra människor som oftast. Finns dock vissa skillnader beroende på varit i Finland du befinner dig.

Finländarna, vilket jag inte kan räkna mig själv som även om jag är "finne" är bra mycket trevligare och sociala än svenskarna. Det finns en viss ovilja att acceptera invandrare, jämfört med svenskar som det ses upp till i Finland. Att åka dit som Svensk är lika välkommet som Amerikaner i Sverige. Endast en minoritet säger "hurri" vilket är ett öknamn för "svenne" och bland dom finns också ett motstånd mot övriga folkslag likaså.

Finländarna är mer envisa, ärliga och tålmodiga.
  • ninasord

Efter att ha sett hjärnan bakom det finska partiet "Perussuomalaiset" vet jag att det inte finns någonting att vara rädd för. Personligheter som inte hade bättre för sig i sina liv än bevara sin finskhet och bilda ett parti. Det var deras mål i livet, deras "kall". Skrattande

• ninasord

Senast idag hade jag en dialog med min mor.

Hon nämnde just denna nyhet och sade att det inte är riktigt och rätt att behandla flyktingarna som dom gör. Hon tar avstånd till den våld hon ser, men har knapp vetskap om hurdant inflytande dom egentligen har med sin politik och hurdana dom egentligen är. Hon vill inte se eller veta verkar det som.

Det fanns en tid då jag var 16 år och helt lost i livet efter grundskolan efter all mobbning. Jag sökte mig vart som helst och rymde hemifrån. Jag vistades ca. tre år i Finland med en dåvarande "pojkvän" som under den tiden var en av dom lite äldre unga männen som var politiskt aktiva.

Jag frågade min mor om det inte var så att hon tyckte om den dåvarande pojkvännen eftersom hon då påstått att han är "en ordentlig kille, rejäl och arbetsam". Hon sade ja med en aggressiv och bitsk ton att: "Ja, han hade bra sidor också, att människan inte enbart har dåliga sidor".

Jag tillade att:"Du vet väl att han misshandlade mig", även med inslag av tortyr och hon svarade kort och bestämt:"Ja, ni bråkade".

Till sist sade jag högt inför henne, eftersom jag vet att hon sällan förstår vad jag försöker säga att. "Ja, jag bara undrar hur jag egentligen hamnade i ett sådant sällskap" och det föll en bitande tystnad över köksbordet. Jag inser att hon inte förstår och kommer aldrig heller att vilja. Det ligger i förnekelsens natur.

• ninasord

Jag vet att jag har många motståndare i detta nu och det finns inga tummar tillräckligt för att få mig att inte skriva.

• ninasord
    Dasking skrev 2015-09-27 00:55:48 följande:

Som svar på din TS: Det är väl klassiskt att se till att inte göra skitgörat själv utan kunna peka på och skylla på en liten bricka i spelet.

Det va många äckliga nassar som såg till att få det dit.

Jag har läst dina andra inlägg och från mig får du en riktig tumme upp Skrattande

Ja dom riktiga elakingarna vill inte visa sig, om vi nu ska ta det på FL:ska.

• ninasord
    Gert skrev 2015-09-27 09:59:45 följande:
    Intressant att du jämför den traditionella Satansteningen och kulturell stenkastning i allmänhet med Hitler och förintelsen. Det verkar som att allting måste jämföras med nazism i slutändan.
    Varför spammar du min tråd Gert, eller ska det föreställa en fyrklöver inläggen ovan?
  • ninasord

Kiitos Nokitus för det välformulerade inlägget.
    Ja seuraava! Flört

Svar på tråden Lu Lux Lan