• ninasord

Lu Lux Lan

Att det finns högerextrema krafter i Finland, det ska vi inte förneka, inte heller allvaret i brotten som uppmuntrar till invandrarfientlighet. Men att basunera om våldsamma protester samt publicera en bild på vad som mer liknar en vilsen stjärngosse tål nog att diskuteras.

Varför jag skriver som jag gör är för att jag vet att det finns äldre, grovt kriminella politiska aktörer bakom löpsedlarna. Angrip problemet där den faktiskt är, vi behöver inte fler foliehattar just nu.

www.expressen.se/nyheter/asylsokande-i-lahtis-mottes-av-protester/

Ta av dig struten pojk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-27 08:29
    Ett tiotal finländska myndigheter har bildat en samarbetsgrupp för nationell bekämpning av terrorism. Gruppens sekreterare, polisinspektör Timo Kilpeläinen på Polisstyrelsen, säger att Suomen Sisu och den radikalare Finska motståndsrörelsen är extremistiska organisationer, däremot inte terrororganisationer.

? Vi har inte haft behov av att behandla dem. Åtminstone tills vidare hotar de inte statens säkerhet, även om det lokalt kan förekomma misshandel och skadegörelse, säger Timo Kilpeläinen.

www.dn.se/nyheter/varlden/extremnationalistisk-organisation-i-finland-vaxer-snabbt/

www.aftonbladet.se/nyheter/article21476038.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-28 19:11
    POJKEN som syntes iförd Ku Klux Klan-liknande utstyrsel utanför en finsk flyktingförläggning förra veckan har identiferats. Polis har efterlyst honom.

19 ÅR GAMMAL
    INTE TIDIGARE BROTTSLIG BELASTNING och
    TILLHÖR INGEN EXTREMISTGRUPP.

Han misstänks för uppvigling, flaggskändning och hets mot folkgrupp.

www.dn.se/nyheter/varlden/ku-klux-klan-mannen-identifierad/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-11 17:37
    Jo dom här lirarna känner vi också till.
    No worries!

• Svar på tråden Lu Lux Lan
  • Velouria

Jag förstår inte varför man ens vill åka till Finland. Känns som ett Överskottsbolagetversion av Sverige.

Vad vill du?
  • KillBill
    ninasord skrev 2015-09-25 17:00:30 följande:

Att det finns högerextrema krafter i Finland, det ska vi inte förneka, inte heller allvaret i brotten som uppmuntrar till invandrarfientlighet. Men att basunera om våldsamma protester samt publicera en bild på vad som mer liknar en vilsen stjärngosse tål nog att diskuteras.

Varför jag skriver som jag gör är för att jag vet att det finns äldre, grovt kriminella politiska aktörer bakom löpsedlarna. Angrip problemet där den faktiskt är, vi behöver inte fler foliehattar just nu.

www.expressen.se/nyheter/asylsokande-i-lahtis-mottes-av-protester/

Ta av dig struten pojk!

Jag förstår inte, vilka är de grovt kriminella politiska aktörerna? Vilka tycker du är foliehattar?
  • M A F H H
    Velouria skrev 2015-09-25 17:04:32 följande:

Jag förstår inte varför man ens vill åka till Finland. Känns som ett Överskottsbolagetversion av Sverige.

De flesta som väljer att fly dit istället för Sverige menar att det är mer säkert i Finland att få asyl, än Sverige då det tar lång tid och förmodligen inte kommer ge asyl.

Men det handlar mer om var flyktingarna kommer ifrån, detta har jag mest hört av irakier, vet inte riktigt om det är sant. 

Men håller med, vem fan vill åka till Finland frivilligt. 
  • ninasord
    Velouria skrev 2015-09-25 17:04:32 följande:

Jag har inte följt nyheterna och jag är inte så uppdaterad om Finlands sak, men jag vet att det finns långt farligare personer än denna unga man i bilden i tidningen.
  • ninasord
    M A F H H skrev 2015-09-25 17:10:48 följande:
    Men håller med, vem fan vill åka till Finland frivilligt. 
    Vill du berätta mer om nackdelarna, vad du tänker på här?
  • Velouria
    ninasord skrev 2015-09-25 17:12:02 följande:

Jag har inte följt nyheterna och jag är inte så uppdaterad om Finlands sak, men jag vet att det finns långt farligare personer än denna unga man i bilden i tidningen.

Vilka tänker du på?
    Vad vill du?
  • ninasord
    Velouria skrev 2015-09-25 17:23:55 följande:
    Vilka tänker du på?
    Unga vilsna män i vilket fall inte den rätta måltavlan så att säga.
  • KillBill
    KillBill skrev 2015-09-25 17:05:40 följande:
    Jag förstår inte, vilka är de grovt kriminella politiska aktörerna? Vilka tycker du är foliehattar?
    Du är väldigt vag och jag förstår inte vad du vill diskutera i tråden.
  • ninasord
    KillBill skrev 2015-09-25 17:52:51 följande:
    Du är väldigt vag och jag förstår inte vad du vill diskutera i tråden.
    Det finns kriminella på olika nivåer i samhället och min poäng är att en ung vilsen man inte är rätt person att avbildas som farlig när vi talar om nationellt hot. Det är inte i proportion till det skrivna.
  • KillBill
    ninasord skrev 2015-09-25 18:02:21 följande:
    Det finns kriminella på olika nivåer i samhället och min poäng är att en ung vilsen man inte är rätt person att avbildas som farlig när vi talar om nationellt hot. Det är inte i proportion till det skrivna.
    Du tycker inte att de är vidrigt att män klädda i Klu Klux Klan dräkter har kastat sten och avfyrat fyrverkeripjäser mot bussar fyllda med barnfamiljer?

Om jag och mina barn hade möts av något liknande hade jag blivit både ledsen och arg.
Svar på tråden Lu Lux Lan