Lu Lux Lan
Att det finns högerextrema krafter i Finland, det ska vi inte förneka, inte heller allvaret i brotten som uppmuntrar till invandrarfientlighet. Men att basunera om våldsamma protester samt publicera en bild på vad som mer liknar en vilsen stjärngosse tål nog att diskuteras.
Varför jag skriver som jag gör är för att jag vet att det finns äldre, grovt kriminella politiska aktörer bakom löpsedlarna. Angrip problemet där den faktiskt är, vi behöver inte fler foliehattar just nu.
www.expressen.se/nyheter/asylsokande-i-lahtis-mottes-av-protester/
Ta av dig struten pojk!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-27 08:29
Ett tiotal finländska myndigheter har bildat en samarbetsgrupp för nationell bekämpning av terrorism. Gruppens sekreterare, polisinspektör Timo Kilpeläinen på Polisstyrelsen, säger att Suomen Sisu och den radikalare Finska motståndsrörelsen är extremistiska organisationer, däremot inte terrororganisationer.
? Vi har inte haft behov av att behandla dem. Åtminstone tills vidare hotar de inte statens säkerhet, även om det lokalt kan förekomma misshandel och skadegörelse, säger Timo Kilpeläinen.
www.dn.se/nyheter/varlden/extremnationalistisk-organisation-i-finland-vaxer-snabbt/
www.aftonbladet.se/nyheter/article21476038.ab
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-28 19:11
POJKEN som syntes iförd Ku Klux Klan-liknande utstyrsel utanför en finsk flyktingförläggning förra veckan har identiferats. Polis har efterlyst honom.
19 ÅR GAMMAL
INTE TIDIGARE BROTTSLIG BELASTNING och
TILLHÖR INGEN EXTREMISTGRUPP.
Han misstänks för uppvigling, flaggskändning och hets mot folkgrupp.
www.dn.se/nyheter/varlden/ku-klux-klan-mannen-identifierad/
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-11 17:37
Jo dom här lirarna känner vi också till.
No worries!