• Lavendel44

Namnkombination

Hej! Min son ska heta Ludvig och ha två namn till av dessa:

Hugo

Oskar

Martin

Benjamin

Vilka? Placering/ordning spelar ingen roll, tilltalsnamnet kan vara först, mittemellan el sist.

Tack på förhand för tips!

• Svar på tråden Namnkombination
  • BCH52

Det längsta namnet bör vara sist, blir bäst rytm så. Mitt förslag Ludvig Hugo Benjamin.

Testa själva hur det låter för er genom att säga alla namnen inkl. efternamnet högt, det blir rätt ofta olika när man hör mot när man bara läser det.

Oskar och Martin är också fina namn men jag tycker att min kombination låter bäst då det är olika längd på namnen. Ludvig, Oskar och Martin har lika många bokstäver, tillsammans låter det som att det är namn på tre bröder.

• Trippelmamma76

Ludvig Oskar Benjamin

Och absolut tilltalsnamnet först! Tänk på alla problem han får med att förklara sig utomlands annars (tex i USA). Han kommer ju växa upp i en global värld.

• Lavendel44

Tack för tips! Tycker också som du BCH52 att namn med olika antal bokstäver ger en variation som blir fin tillsammans. Även om jag ÄLSKAR Martin och Oskar. Dock tänker jag att Hugo Ludvig Benjamin kanske låter ngt bättre än Ludvig Hugo Benjamin.

Är tilltalsnamn först i andra länder? Orsakar det stora problem? Hm? Tack för ditt svar också Trippelmamma 76!

Fler får jättegärna skriva ngn tanke till mig! Tack på förhand!

• nevermind

Hugo är coolt, Oskar är kungligt och maffigt. Men Martin är fult och vanligt och tråkigt, och Benjamin är bara fult.

• BCH52

Ja, jag håller med om att det blir bra rytm med Hugo först. Det där med tilltalsnamnet först är såvitt jag upplevt norm i engelsktalande länder. Osäker på hur det ser ut i länder med något latinskt språk. I östeuropa är det inte så vanligt med mer än ett förnamn har jag förstått. Tydligen ett arv från sovjettiden, men det är kanske något som förändras.

• MallaL
    BCH52 skrev 2015-09-25 16:58:18 följande:

Det längsta namnet bör vara sist, blir bäst rytm så. Mitt förslag Ludvig Hugo Benjamin.

Testa själva hur det låter för er genom att säga alla namnen inkl. efternamnet högt, det blir rätt ofta olika när man hör mot när man bara läser det.

Oskar och Martin är också fina namn men jag tycker att min kombination låter bäst då det är olika längd på namnen. Ludvig, Oskar och Martin har lika många bokstäver, tillsammans låter det som att det är namn på tre bröder.

Håller fullständigt med, tilltalsnamnet först och det längasta namnet sist, vackrast och mest praktiskt. Om man tänker sig att barnet någon gång ska resa till engelsktalande länder är det absolut bäst att ha tilltalsnamnet först eftersom det är standard i engelsktalande länder. Jag reser ganska ofta till usa och måste då tänka på att alltid skriva mitt första namn som tilltalsnamn även om det är mitt andra som egentligen är det. Dessutom blir jag ofta här i Sverige uppropad med mitt förstanamn som inte är mitt tilltalsnamn på vårdcentralen etc. Sätt tilltalsnamnet först och undvik problem!

Ludvig Hugo Benjamin eller Ludvig Oskar Benjamin är väldigt fina kombinationer båda två.
  • Ulltand

I princip kommer man nästan aldrig uttala alla förnam tillsammmans. Däremot tilltals och efternamnet dess oftare. Ofta är det då sämre om dessa namn börjar på samm bokstav. Man kan tex heta anders höök medan hugo höök är en mindre lyckad combo :)

• mammavetintevadgöra
    Ulltand skrev 2015-09-25 20:14:35 följande:

I princip kommer man nästan aldrig uttala alla förnam tillsammmans. Däremot tilltals och efternamnet dess oftare. Ofta är det då sämre om dessa namn börjar på samm bokstav. Man kan tex heta anders höök medan hugo höök är en mindre lyckad combo :)

Mina barn får ofta höra ALLA sina namn när mamman menar allvar ????

Jag tänker snarare som så att efternamnet inte ska börja på samma bokstav som förnamnet slutar på.

Adam Mårtensson anders Svensson Ida asp osv.

Tycker en bokstav försvinner då.

Jag tycker alla namnen utom hugo passar ihop i vilken kombination som helst men håller med om att tilltalsnamnet blir stå först
  • Grus grus

Tilltalsnamnet först! Min dotters pappa har sin pappas namn först och sedan sitt tilltalsnamn, och alltid alltid blir det missuppfattning tex hos läkaren när de ropar upp namnet. Han har alltid tyckt att det varit jobbigt och han var väldigt bestämd med att dotterns tilltalsnamn skulle vara först.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • charlie00
    Jag tycker att tilltalsnamnet ska komma först, det blir enklast så.

Ludvig är ett bra namn, Oskar gillar jag mycket och Martin är stabilt. Varken Benjamin eller Hugo är riktigt i min smak och just därför skulle jag köra på Ludvig Martin Oskar, men det blir ju ganska lika längd på namnen vilket kan låta lite "platt" och inte få lika vacker rytm som om man slänger in ett längre, avslutande namn. Men man, man kan inte få allt!
  • Ulltand
    mammavetintevadgöra skrev 2015-09-26 20:44:30 följande:

Jag tänker snarare som så att efternamnet inte ska börja på samma bokstav som förnamnet slutar på.

Jag tycker alla namnen utom hugo passar ihop i vilken kombination som helst men håller med om att tilltalsnamnet blir stå först

• Ulltand
    mammavetintevadgöra skrev 2015-09-26 20:44:30 följande:

Ja när man är arg kommer ju ofta alla namn???? bra tanke med slut och början också!
  • Lavendel44

Tack för alla svar! Håller med om att två likadana bokstäver ej bör vara intill varandra (efternamnet börjar på E). Likaså är det svårt med flera vokaler i rad. Själv har jag tre i rad och folk hör ibland fel. ????

Betr ordningen har pappan inga problem med tilltalsnamnet som är sist i ordningen. Varken utomlands el i Sverige. Det kanske är olika hur man upplever sådant som problem. Men visst kan jag förstå att det kan bli tjatigt om man ständigt blir kallad för fel namn.

Nu är frågan bara vilka två namn vi ska välja.

Vill ngn mer skriva en rad är det välkommet!

Svar på tråden Namnkombination