Inlägg från: isolande |Visa alla inlägg
  • isolande

Hur hjälpa dotter med vänner?

Det svider i hjärtat att läsa om din dotter. Det måste vara jobbigt att se henne ensam och inte trivas i skolan. Samtidigt verkar hon ha vänner utanför skolan och det är ju jättebra! Odla de relationerna istället för att bekymra dig om skolkamraterna.

Kan bara prata för mig själv från 11 år fram till att jag började på universitetet i princip. Avskydde mina skolkompisar, vi hade ingenting gemensamt, helt olika intressen. Umgicks aldrig med någon från skolan, vare sig på fritiden, lov eller i skolan ens. Jag umgicks med mina kompisar som jag utövade min sport tillsammans med. Har fortfarande dem alla som mina närmsta vänner.

Med det vill jag få fram att man behöver inte ha kompisar i skolan. Ibland finns det liksom inget att göra, du kanske inte kan peppa din tjej att vilja umgås med sina klasskamrater. Hon kanske är mer nöjd med att vara själv och fokusera på skolan i skolan så att säga?

I skolan blir man ju lätt fast i en roll i gruppen, och att bryta den är svårt om det inte sker någon förändring. Typ att det börjar en ny klasskompis eller att hon hittar nån att umgås med i någon av de andra klasserna. Pressa henne inte, tycker jag, det känns säkert bara pinsamt för henne att ta kontakt med personer hon redan glidit ifrån. Snart är högstadiet över och hon börjar gymnasiet med nya klasskamrater igen.

Förstår att du är orolig, det hade jag också varit även om jag skriver till dig som jag gör nu Flört

Svar på tråden Hur hjälpa dotter med vänner?