• micjos

Hur hjälpa dotter med vänner?

Min dotter fyller 13 år i dec. På förskolan och fram till årskurs 2 hade hon mycket vänner, sen började det en ny tjej i klassen och hon gillade inte vår dotter o var elak mot henne och fick med sig, av någon anledning, resten av klassen. När hon skulle börja fyran hade hennes skola fått lägga ner så vi/hon valde då att inte fortsätta i ny skola i samma klass utan bytte till en ny skola som skulle starta i vår stad. I början hade hon lite vänner men de senaste 2,5 åren så har hon ingen alls. Sitter själv på rasterna, umgås aldrig med någon hem/på lov, blir aldrig bjuden på kalas/party osv. Hur hjälper vi henne skaffa vänner? Hon är lätt att umgås med, inte blyg utan pratar gärna med vem som helst osv. Hon har nämt flera ggr att hon vill byta skola men vi känner att man inte kan byta skola hela tiden för det är ju inte säkert att det blir bättre för det. Hon går på teater och scouter på fritiden och umgås ju med de andra som går där men inte mer. Detta sommarlov tex hade hon en att umgås med 2h under hela lovet och det känns inge kul...

• Svar på tråden Hur hjälpa dotter med vänner?
  • isolande

Det svider i hjärtat att läsa om din dotter. Det måste vara jobbigt att se henne ensam och inte trivas i skolan. Samtidigt verkar hon ha vänner utanför skolan och det är ju jättebra! Odla de relationerna istället för att bekymra dig om skolkamraterna.

Kan bara prata för mig själv från 11 år fram till att jag började på universitetet i princip. Avskydde mina skolkompisar, vi hade ingenting gemensamt, helt olika intressen. Umgicks aldrig med någon från skolan, vare sig på fritiden, lov eller i skolan ens. Jag umgicks med mina kompisar som jag utövade min sport tillsammans med. Har fortfarande dem alla som mina närmsta vänner.

Med det vill jag få fram att man behöver inte ha kompisar i skolan. Ibland finns det liksom inget att göra, du kanske inte kan peppa din tjej att vilja umgås med sina klasskamrater. Hon kanske är mer nöjd med att vara själv och fokusera på skolan i skolan så att säga?

I skolan blir man ju lätt fast i en roll i gruppen, och att bryta den är svårt om det inte sker någon förändring. Typ att det börjar en ny klasskompis eller att hon hittar nån att umgås med i någon av de andra klasserna. Pressa henne inte, tycker jag, det känns säkert bara pinsamt för henne att ta kontakt med personer hon redan glidit ifrån. Snart är högstadiet över och hon börjar gymnasiet med nya klasskamrater igen.

Förstår att du är orolig, det hade jag också varit även om jag skriver till dig som jag gör nu Flört

• micjos

Hon umgås inte med någon på fritiden utan endast under scouttid och teatertid. Hon vill så gärna ha vänner, hon gråter ibland över det. Pratar inte så ofta om det men ibland berättar hon om stt hon är ensam på rasterna osv. Hon försöker umgås med dom i skolan och hon ringer ibland klasskompisar på helger/lov men de säger ibland rakt ut att de inte vill umgås med henne. Ibland säger de att de ska se först om någon annan vill träffas osv....

• min själ

Det gör ont att läsa -och självklart borde din dotter också ha kompisar. Det är hon värd precis som alla andra. Jag hade själv en tuff tid på högstadiet. Men det går inte tvinga andra att umgås. Hon får hitta sätt att hålla ut och se framåt. Hon ska satsa på skolan, ha kvar sina fritidsintressen. Och du finns där. Hon tränar sin integritet. Hon får strunta i andra om de struntar i henne. En vacker dag börjar hon gymnasiet och då brukar man få vänner ! Kram

• silverkatten

Hon har flera år kvar i högstadiet, lång tid för en tonåring. Låt henne byta skola NU. Hon är stor nu, säkert klok och vet hur hon ska göra för att skaffa nya vänner - hon verkar försöka bra och tappert. Någon gång gång måste hon få lyckas annars kommer hon kanske att knäckas.

• Kattflickan

Byt skola NU! Ni måste göra något snarast! Hon blir uppenbart mobbad i skolan. Hennes självförtroende kommer att sjunka i botten och då blir det ännu svårare att få vänner. Jag blev mobbad under ett par år på mellanstadiet och inget gjordes. Sedan blev jag utfryst under första året på gymnasiet, bytte klass och skola och allt förändrades. Jag fick en massa vänner och var nog en av de mest populära i klassen. Vissa är mina vänner än idag och jag är så glad att jag tog tag i problemet.

Din dotter behöver hjälp! Ta verkligen tag i detta nu!

• Vinterankan

Som andra säger, byt skola. Det är svårt att ändra mönster och andras syn på en där alla redan fått sina roller. Med en ny skola så får man chansen att börja om på nytt. Och när hon bytt skola och förhoppningsvis fått nya vänner, försök då att ha ett hem som de gillar att komma till så att de gärna följer med henne hem efter skolan. Det vet man ju från när man själv var yngre att hemma hos vissa trivdes man hur bra som helst och hos andra vågade man knappt röra sig för att det fanns så mycket regler kring ditten och datten.

• Madraykin

Hänger hon nåt på internet? Idag går det ju att få vänner därigenom, vilket för många ungdomar är en stor räddning. Man hittar varandra via tex forum där en delar gemensamma intressen, musiksmak etc. Visst att avståndet kan vara långt men relationen kan vara mkt värdefull ändå. 

• Magdalena03

Jag håller med många andra i tråden. Låt henne byta skola nu!.
    Det är i skolan hon är större delen av sin vakna tid så det är viktigt att hon har det bra där. Men gör noggrann research först för att hitta en skola som kan passa henne. Vad har hon för intressen, vilka profiler finns på de olika skolorna? Vilken typ av elever går på de olika skolorna, vilken typ av föräldrar? Är hon ambitiös är det viktigt att hon går på en skola där andra ambitiösa barn går för annars blir man utanför på grund av det.. Det gäller också att hamna rätt socioekonomiskt. Det är oerhört viktigt för de flesta barn i den åldern att inte avvika från gruppen. Vissa barn är så starka att de klarar det men långt ifrån alla. Om det finns någon föräldradriven skola kanske det är en bra ide, då kan ni föräldrar engagera er och lära känna andra familjer.

• Noran

Finns det någon i klassen som går på någon fritidsaktivitet som hon kan börja på. Då kan det vara lättare att umgås. Kanske man har sällskap dit osv.

Svar på tråden Hur hjälpa dotter med vänner?