• yeiyei1987

Men son tycker att sin dagis kompis är snygg

Hej!

Idag vid frukost bordet ställde jag en "pinsam" (för barn :)) fråga till min son. Jag frågade om han tyckte någon på dagis var snygg??! Hans svar kom snabbt utan tvekan och det var "jag tycker Milo är snygg" . Jag blev chockad.. nu har jag ingenting emot homosexuella och jag skulle vara där och älska min son lika mycket oavsett vilken sexuell läggning han har. Men ska jag utgå ifrån att han gillar pojkar från och med nu eller är det sant att barn vid 5 års åldern inte gör skillnad på pojkar och tjejer?

Mvh

Jag

• Svar på tråden Men son tycker att sin dagis kompis är snygg
  • Blueskillen

Han svarade på din fråga och han lägger inga sexuella värderingar i sitt svar.

Barn är underbara.

• AnnaZL
    Blueskillen skrev 2015-09-23 10:28:02 följande:

Han svarade på din fråga och han lägger inga sexuella värderingar i sitt svar.

Barn är underbara.

• äldreochklokare

meh...säger jag bara

du frågade, han svarade. Milo kanske är ett jättesött barn 

Sen undrar jag varför du ställer en sån fråga till ett så litet barn? Här läggs direkt grundsynen till  att vi "ska" vara snygga och inte bli omtyckta för den vi är

• Dixie

frågan är väl varför du lägger värderingar i en så enkel fråga.......... din son svarade på vem han tyckte vad snygg - varför läser du in en massa saker i detta? 

• Sous

Men snälla... Han kanske vill se ut som Milo? Varför ens ställa en sån fråga? Varför uppmuntra honom att bedöma sina kompisars utseende?

• Dixie
    yeiyei1987 skrev 2015-09-23 10:24:02 följande:

Hej!

Idag vid frukost bordet ställde jag en "pinsam" (för barn :)) fråga till min son. 

på vilket sätt menar du att denna frågan är pinsam för barn!? 
  • yeiyei1987

Det var som en busfråga för vi höll på atprata och eftersom hans kusin på 10 år sov hos oss och pratade om en kille hon tyckte var snygg så frågade jag som en busig fråga o vem tycker du är snygg på dagis då? ? Ingenting och övertänkta på.. ingenting o attackera mig för.

• Dixie
    yeiyei1987 skrev 2015-09-23 10:47:20 följande:

Det var som en busfråga för vi höll på atprata och eftersom hans kusin på 10 år sov hos oss och pratade om en kille hon tyckte var snygg så frågade jag som en busig fråga o vem tycker du är snygg på dagis då? ? Ingenting och övertänkta på.. ingenting o attackera mig för.

men det är ju du som "övertänker" här - genom ett enkelt svar börjar du noja över om din som kan vara homosexuell..... låter som ett mycket naivt synsätt och detta kan vara en tankeställare för dig att inte lägga sådana värderingar i en enkel fråga.....
  • yeiyei1987

Min fråga kanske var för hastig och ställa.. men det är klart att man tänker på det som en moderlig nyfikenhet. Att ni inte kan ta den frågan lätt och svara som civiliserade människor som inte mobbar nån för sin fråga så är det bara ni som har problemet inte jag. Då undrar man hur ni lär era barn kring att döma eller inte döma. För klart som fan dömer ni mig

• Iowhannah
    yeiyei1987 skrev 2015-09-23 10:54:33 följande:

Min fråga kanske var för hastig och ställa.. men det är klart att man tänker på det som en moderlig nyfikenhet. Att ni inte kan ta den frågan lätt och svara som civiliserade människor som inte mobbar nån för sin fråga så är det bara ni som har problemet inte jag. Då undrar man hur ni lär era barn kring att döma eller inte döma. För klart som fan dömer ni mig

Om du inte lägger någon värdering i din sons svar, varför skriver du då här? Varken min sambo eller mitt ex är gay, men båda kan säga att vissa killar är snygga. Det betyder inget mer än så.

Visst kan jag förstå att du är nyfiken på ditt barn och vem han är osv, men när man är fem år så är det nog inte många som har direkt sexuella tankar. Inte som jag minns det iaf.
  • yeiyei1987

Okej! Ne jag tänkte inte att han hade sexuella tankar om nån haha bara tänkte att han kanske gillar pojkar.. jag erkänner att jag övertänkte på d en stund efteråt men annars ville jag bara se hur andra såg på d just för att låta bli att övertänka så mycket på d. Men tack för svar

• Tilja

Det behöver inte betyda något mer än just det han sa. Jag är en heterosexuell tjej och jag kommer ihåg att det fanns en flicka i min förskolegrupp som jag tyckte var fin för hon hade så fina rosa handflator ( = hon var mörkhyad, men det var så jag tänkte på det då).

Men som sagt, vad spelar det för roll om din son gillar pojkar/flickor/båda/inga?

• Sommarlöv

Hahaha, ja han tycker säkert att sin kompis är snygg, har en cool tröja, har fint hår osv. Barn lägger sällan värderingar i det eller något sexuellt i det. Min äldsta son har alltid tyckt bäst om pojkar i förskolan. Nu är han sex år och har börjat förskoleklass och något har hänt. Han är kär...i en flicka. Det är verkligen inte på det sättet som han har varit i sina kompisar på förskolan. Vi har däremot varit väldigt tydliga med att vem man blir kär i eller bara tycker väldigt mycket är det bara en själv som kan bestämma. Det har ingen betydelse så länge det känns bra. Min yngsta son på 3 år tycker att sin fröken på förskolan är fin som en prinsessa...Ella (hans vän) ser nästan ut som en prinsessa hon med och mamma är bara fin, fast inte som en prinsessa... Barn har lite annorlunda sätt att se på saker än vad vi vuxna har, och vi ska låta bli att lägga våra värderingar i deras tankar och känslor.

• mammalovis

Ta det lugnt. Den pojken har något din son uppskattar, om det så är att han är snäll, har en fin tröja eller whatever. Kanske har han hört flera tjejer säga det och det var det som först dök upp. Ingen idé att analysera så djupt.

Jag tyckte det var betydligt värre när min dotter plötsligt inte gillade en tjejkompis på förskolan av annan härkomst. Till slut kom vi nog fram till att det var något med hennes hår som gjorde att hon inte ville leka med henne. Jag minns inte om det var för att min dotter var avundsjuk på hennes långa hår med många flätor eller liknande, men det var inte så illa som det först lät, men jag blev ju lite rädd för var hon fått sådana fördomar från.

Jag har jobbat på en förskola där barn inte ville leka med andra barn för h*n var brun. Oftast kommer ju sådana åsikter från föräldrarna och det kände jag inte att vi har.

• Kodia

Det kan ju också vara så att han tror att ordet "snygg" bara används om killar? Kusinen pratade ju om en kille, och han kanske har hört dig använda ordet just om killar?

Svar på tråden Men son tycker att sin dagis kompis är snygg