• Humsebumsen

Min sambo har få spermier

Hej, vill bara skicka liten peppning genom att berätta våran historia.
    Min man har oxå få spermier så vi fick göra IVF. Jag blev däremot lättad när vi fick besked efter utredning. Tänkte att de har hittat ett fel och de vet hur man skall lösa det. Tänk på dem som det inte är ngt fel på men ändå ej blir gravida????
    Iaf så gjorde vi våran IVF på Sahlgrenska och det var väldigt påfrestande för mig då det var som att åka bergådalbana, å jag blir lätt åksjuk????
    Men det tog sig på första försöket och resultatet blev våran son på nu 2,5 år??
    Massa styrka och pepp till dig????????

• Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-09-23 18:12:28 följande:
    Hej :) Tack för att du delade med dig av er historia. Det ger en verkligen hopp. Ganska många här som har lyckats på första försöket. Där sa du något som jag ska försöka tänka på att dom har hittat ett fel och vet hur man ska lösa det. Så har jag faktiskt inte tänkt...tänker mest på att allt bara är en enda röra och att jag mår psykist dåligt av det och har panik och ångest för det med att jag inte kan säga nåt till chefen...och om man vill få avdraget men vill ändå inte berätta. Det tär väldigt hårt. Men nu måste jag bara försöka tänka positivt...min sambo blev ju såklart jätte ledsen över beskedet, men han säger ändå att det här fixar vi. Kan tänka mig att det inte var det bästa tåget på en bergådalbana, men skönt och höra att det lyckades på första försöket. Som jag har ställt frågan till alla här, så undrar jag även om det gjorde ont när du gjorde det? Tack för all pepp och styrka :) Det värmer verkligen att folk bryr sig fast man inte känner varandra :)
    Precis som en skriver här så är du verkligen i värsta fasen av IVF. Ovissheten är den värsta, man vet inte hur det går till (googla, finns jättemkt info på nätet), man vet inte hur länge man måste vänta och man vet inte när man kan ha det efterlängtade barnet i famnen.
    När man är inne i processen med nässpray osv då vet man att man är på g och det känns lättare.
    Jag mådde som vanligt under hela min behandling. Tyckte det var läskigt att jag skulle sticka en nål i mig men det var verkligen inget farligt och gjorde inte ont. Bara första gången man satt och hade ångest va hemsk. Men när man gjort det var det som att ta ett piller vid en viss tid bara.
    Jag har inte sagt ngt på mitt jobb (kanske glömde säga det men vi försöker att skaffa syskon nu och har gjort ett försök nu efter sommaren som misslyckades) och det är bara den närmaste familjen och de kompisar som jag litar på som vet. Min man är väldigt bestämd med att inte gå ut öppet med det och det respekterar jag även om jag gärna hade berättat för alla. Jo, mitt jobb då...har tagit sjukdagar och flex. Jobbet har inte med detta att göra. Så jag bara säger att det är privat eller så ljuger jag.
    Äggplocket äg det som är "värst" men som de skriver ovan så får man bra med morfin så det är ok. Sist kändes det en del men bara vid vissa moment och det gick över fort. It's for a good cause brukar jag tänka:)
    Vi fick remiss från där vi gjorde våran utredning, som skickades till Sahlgrenska. Utredning började februari, jag började med IVF ca ett år efter. Segt men om man skall utnyttja vårdgarantin får man snällt vänta:)
  • Humsebumsen
    stajlish skrev 2015-09-25 09:10:47 följande:

Hej! Hittade denna tråden och hoppar in, vad glad jag blev av att läsa det ni skriver =) Vi är precis i början på vår första IVF pga att min man har för få spermier precis som TS, så det kommer bli ICSI för oss :) Inget "fel" på mig så jag försöker ha goda förhoppningar om att vi ska lyckas en vacker dag. Vi går på Sahlgrenska. Ska börja spraya med Suprecur i slutet av oktober, är sjukt nervös inför äggplock men blev faktiskt lite lugnare när jag läste det ni skrivit här inne i denna tråden... inser givetvis att det är individuellt hur det känns men ändå!

Kul att du hittat hit:)
    Skönt att få svar på varför det inte funkar. Då vet man liksom om varför och det är inte oförklarlig barnlöshet. Det hade gjort mig tokig iaf:-
    Snart på gång att börja då. Äntligen!
    Ja, äggplocket är väl det värsta med allt detta egentligen och det är inte alls så farligt. Dock är man (jag iaf) rätt uppblåst och öm i underlivet några dgr efteråt. Men ABSOLUT värt det:)
  • Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-09-26 21:29:32 följande:
    Verkligen...finns inget värre. Önskar att man hade kunnat få nåt tecken ifrån ovan. Hur kände du innan allt var igång? Hoppas jag kommer känna så med att när det drar igång så känns det lättare. Oj, jag kan tänka mig att det kommer va jobbigt och stick första gången. Ser det framför mig att jag kommer sitta där hur länge som helst och inte våga. 

Ahh...va kul, att ni försöker igen, synd att ni misslyckades, men det kommer nog ta sig snart...hoppas för er skull. Skönt och ha folk man litar på och känner att man kan vara öppen med det. Men just det med jobbet...och säga att det är privat, undrar hur länge man kan säga så, för dom lär ju börja undra iaf chefen. Och för mig känns det som att ljugandet kommer ta slut med ider om vad man ska hitta på. 

Hur mycket morfin får man? Tänkte på det eftersom du ändå kände nåt. Man undrar ju hur ont det kommer göra och allt efteråt när smärstillandet slutar verka.

Oj, det var länge ni fick vänta. Hur mådde du under perioden ni fick vänta? och under processen? Vet du vad man måste uppfylla för att få det gratis? Vet att jag kan googla, men känns bättre och prata såhär. Just nu orkar jag inte med att tänka på att ens googla efter fakta. Verkar kanske lat, men det är med psyket och göra att jag hellre pratar med folk som vet av egen erfarenhet. 
    Grejen är ju den att redan innan man börjar försöka den "vanliga" vägen så är man ju ganska sugen på barn. Så det var två år med känslorna utanpå kan man säga. Det var skönt när man kunde berätta för de närmsta:) Tiden innan var skitjobbig. Varje gång nan fick mens var man bedrövad, många kompisar fick barn innan oss. Vissa hann tom få två, men de var snabba;) Iaf så vet jag att när vi väl tog tag i det och gjorde utredningen så kändes det mkt bättre:) Sen var det ju en lååång väntan. Men då var man ju ändå lite på väg. 2 år är ingenting i väntetid. Vet många som fortfarande kämpar:(

Vet inte hur mkt morfin jag fick. Men det hjälpte absolut. Det jag kände som gjorde ont var när de var tvungna att komma åt i äggledaren. En av dem låg lite trixigt till. Efteråt är man rätt öm och stor om magen så man skall absolut inte jobba, det är farligt efter all smärtstillande man fått. Man kan ta alvedon eller panodil om man tycker det är för jobbigt:)

För att få det gratis måste ni ha gjort en utredning som sen skickas på remiss till närmsta IVF klinik. Eftersom det är gratis är det många som står på kö och därför kan man få extra väntetid. Det finns ju vårdgaranti nu så då kanske det går fortare eller då blir ni hänvisade till en annan klinik:)

Håller med:) Skönt att hitta några som är i samma situation och prata med här. Det höll mig uppe under min vänteperiod:)
  • Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-10-23 11:51:18 följande:

Vi bestämde oss för att gå privat istället och var på möte redan i tisdags och fick med en massa information och fick testa sprutan vilket var läskigt. Är lite rädd för den andra som är tjockare. Så nu väntar vi på mensen så vi kan sätta igång och den är beräknad på söndag...det är spännande men ändå läskigt, så jag förstår det där med skräckblandad förtjusning :) äntligen känner jag att det är igång och har vant mig vid tanken på att det är denna vägen vi ska gå. I början kände jag att allting går emot oss och var jätte ledsen. Nu går väl tankarna att tänk om det inte tar sig, men får försöka knuffa undan det. Och är rädd för hur ryggen kommer klara allt. Tack alla ni som stöttat mig

Kul att det händer ngt:) Kör du med nässpray eller börjar du med sprutorna direkt?

Jag började med sprutor idag. Skall köra utan nässpray denna gången så får vi se hur det går:)
  • Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-10-24 00:05:31 följande:
    Ska börja med sprutorna...3 sprutor sammanlagt och vaginala tabletter. Jaha...okej. hur många gånger har ni kört? Vad är skillnaden på spray eller utan?
    Detta är andra gången. Blev ingen insättning senast. Men vi har ju en son på 2,5 år som blev till genom IVF så vi har ju bevis på att det skall funka, sen om det gör det är en annan femma:)
    Oj va många sprutor. Jag tar två nu. Menopur och oganutral (tror det heter så, skall göra så att jag inte får ägglossning). Tyckte det var mkt med två;)
    Spray tar längre tid. Sprayen nedreglerar systemet så det "dör" sen kickar sprutorna igång det rejält. Vet faktiskt inte varför de gör med eller utan spray. För våran del ville de testa ngt annat eftersom det inte funkade sist (dock så körde vi spray när sonen blev till).

Har du börjat med sprutorna?
  • Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-11-04 19:20:46 följande:
    Ja jag tyckte det var väldigt mycket sprutor...och skraj blev man med när man insåg hur snart vi ska börja.sprutorna var hämtade..det enda som återstod var mensen. Men mensen är sen i 10 dagar...så typiskt att den enda gången man vill att den ska komma så kommer den inte. Min sambo sa att jag kanske ska testa mig, men jag tänkte att nej men den har varit så sen innan också. Men så kom jag på att jag hade ett gravtest hemma. Testade i morse och det blev ett plus direkt...tänkte att det här kan inte stämma och kom på att jag åt citodon igår så det kanske innehåller nåt ämne så att det plussar men när jag ringde fc och berättade så sa dom grattis och att citodom inte påverkar. Så jag köpte ett till test efter jobbet med veckoindikator och det visade gravid 2-3 veckor. Jag la båda testen bredvid kaffemaskinen och en bullpåse för att överraska sambon. Han blev väldigt paff och fattade ingenting. Så idag har vi firat lite fast vi inte vet säkert. Vi vågar likson inte hoppas. Har tid hos MVC på onsdag så får la se om dom kan se att det är nåt där. Och dom sa också grattis. Själv är jag helt inställd på att mensen kommer snart så vi kan börja med sprutorna. Hur långt har ni kommit nu? Jag fattar inte riktigt hur de väljer metoder efter individer. Hoppas det funkar för er nu med :) håller tummarna
    GRATTIS:) Kan förstå att du är lite tveksam. Men har du plussat så har du, kul:)

Var på äggplock igår. Tio ägg fick de ut. Idag när de ringde hade fem blivit befruktade. Ägginsättning prel på söndag. Kan bli fredag oxå beroende på hur äggen utvecklas...

Ganska öm idag, men värre igår. Var tvungen att jobba idag annars hade jag nog varit hemma:/
  • Humsebumsen
    Kvinna84a skrev 2015-11-05 07:49:31 följande:

Hej på er!

Min sambo har också få spermier och vi är nu inne på försök 2. Tar Gonal F och Orgalutran i nuläget. Ska på vul idag och se om fler äggblåsor utvecklat sig sen i måndags. Hoppas det. Förra gången överlevde bara ett ägg för insättning. Igår fick jag jätte ont efter jg tagit orgalutranen, någon annan som upplevt det?

Hej, kul att du hittar hit.
    Verkar inte vara så ovanligt ändå med problemet få spermier. Undra om man föds med det eller om det blir så pga någon påverkan under livet...

Hur gick det idag på vul?

Känner inte igen att jag fått ont av den sprutan. Vad för ont-känsla var det du fick (om du förstår vad jag menar:))
  • Humsebumsen
    Kvinna84a skrev 2015-11-06 22:51:54 följande:
    Nä det verkar vara mer vanligt än jag visste/trodde. Jag tror att det kan vara olika för olika killar, jag har förstått det som att det kan gå i perioder för vissa också. Min sambo ska göra en utredning på "eget" håll också för att se vad som är orsaken.

Det gick bra på vul tror jag. Ska göra äggplock på måndag :)

Hade som kraftig mens smärta av sprutan men något lindrigare igår.

Vart är ni i processen?
    :)

Jaha, kan man göra utredning på orsaken. Hade varit intressant. Tror dock min man inte är intresserad. Han vill liksom inte gräva i det utan det som är, är.

Hade oxå ganska ont till och ifrån precis som ägglossnings-ont så jag blev lite orolig och fick ringa kliniken. Men det var lugnt...puh:)

Har satt i ett jättefint ägg i fredags så nu ruvar jag. Skall ta grav test 19 så ett tag kvar. De säger man skall leva som vanligt och äta som man är gravid och det gör jag;)
  • Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-11-07 20:53:47 följande:

[quote=75960880][quote-nick]Humsebumsen skrev 2015-11-04 20:34:03 följande:[/quote-nick]GRATTIS:) Kan förstå att du är lite tveksam. Men har du plussat så har du, kul:)

Var på äggplock igår. Tio ägg fick de ut. Idag när de ringde hade fem blivit befruktade. Ägginsättning prel på söndag. Kan bli fredag oxå beroende på hur äggen utvecklas...

Ganska öm idag, men värre igår. Var tvungen att jobba idag annars hade jag nog varit hemma:/[/qu

Tack :) ja så är det nog. Var på mvc igår och fick göra ett test för min sambo sa till dom att det kan inte stämma för det ska inte gå. Och det blev två sträck direkt innan tiden ens hade gått ut..och hon sa "asså du är jätte gravid..grattis!". Då började man nog fatta mer, men ändå inte. Inte ens efter att man fick med en massa information.

Va många dom fick ut ändå...och fem är ju bra. Måste gjort ont. Det var det jag var mest rädd för. Segt och jobba när man har ont. När blev det insättning? Fick du massa smärtstillande och så?

Härligt:) Man blir jätte-lycklig att höra:)

Ja, det var bra. Men fick väldigt ont på slutet. Men, det är ju för en god sak;)

Hade insättning i fredags. Det är inget smärtsamt alls så jobbade innan och åkte och handlade efter;)
  • Humsebumsen
    Kvinna84a skrev 2015-11-09 06:03:38 följande:
    Jag är nyfiken på om det finns något att göra åt spermieproduktionen :) Han har mått ganska dåligt av det här så han vill nog veta han också.

Å grattis till fina ägget. Vi är på väg nu för äggplock och hoppas att vi får ut fler denna gång.

Att leva som vanligt är nog viktigt, man blir ju lite små knäpp av allt hehe!
    Tack:)

Hur gick det på äggplock? Hur känner du dig nu efteråt?
  • Humsebumsen
    tjejenA skrev 2015-11-09 16:48:31 följande:
    Ja det är ju för en god sak...synd bara att männen inte kan ta hälften av smärtan. Va skönt att det inte gjorde ont. När får du reda på om det har tagit sig? :)
    Ja precis;)

Skall ta grav test 19/11 så om drygt en vecka *hoppas*. Försöker ställa in mig så jag inte blir alltför besviken om det blir negativt...men det är svårt:/
Svar på tråden Min sambo har få spermier