Cyanea skrev 2015-09-22 19:52:16 följande:
Min man har samma problem. Han har dock både få och dåliga spermier. Vi har gjort IVF på Sahlgrenska. Vår IVF-läkare förklarade att de inte ens trodde på att äggen skulle bli befruktade om de så la dem och spermier i samma skål. Hon sa att våra chanser på egen hand var extremt låga (fast mirakel händer, tillade hon ;) ). Vi fick också göra ICSI. Vi fick ut ett helt gäng ägg varav 7st blev finfina embryon. På fjärde insättningen (tredje FET) blev jag gravid och väntar nu en liten dotter i Januari.
Våra försök bekostades helt av landstinget, så det antar jag att ni också kommer kunna få. Medicinerna kostar lite tills man gått upp i högkostnadsskyddet, men i övrigt är det ingen direkt kostnad mer än det psykiska. Det är tufft att genomgå IVF, men ingenting är värre än ofrivillig barnlöshet i min mening.
Min erfarenhet av IVF är mycket god. Vi har träffat väldigt bra personal, vi har blivit fantastiskt bemötta och omhändertagna och det har gått bra. Barnlösheten har tärt extremt på mig, men det var skönt att börja kunna försöka bli med barn på riktigt för första gången.
Fråga gärna om det är något speciellt du undrar över. Jag ser inte alls varför ni inte skulle kunna bli med barn med hjälp av IVF, och jag tror inte att ni behöver bekosta det på egen hand. Jag önskar er verkligen lycka till!!
Som sagt så kan jag inga förkortningar :P Känns som att det kommer ta lång tid innan man lärt sig allt. Åhh...grattis!! Va härligt att det lyckats :) Så ni behövde alltså inte betala något alls. Låter ju kanon. Ska man göra något speciellt, typ ansöka om att få det gratis eller sker det automatiskt? Vad är det för mediciner vi pratar om? Ja, det sätter sig verkligen i psyket...försöker och va positiv, men det går upp och ner. Värst är väl när man går och lägger sig och allting snurrar i huvudet och känns hopplöst...och frågan man ställer sig själv, hur lång tid kommer det ta tills man mår bra igen. Vet ju såklart att jag inte är ensam, blev glad att så många har svarat på tråden :) Gjorde det mycket ont med era försök? Förstår inte det där med fjärde insättning fast ändå tredje FET vad det nu står för...hehe. Är man tvungen till att ta mycket ledigt från jobbet, hur gjorde du? Var du borta bara nån timma varje försök eller hela dagar? Tack för lyckoönskingar :)