tjejenA skrev 2015-09-26 20:44:42 följande:
Aha Okej..Känns bra och veta att det inte behövs många...Låter som att det är mycket man behöver ta ledigt från jobbet när du skrev att man får gå på flera ultraljud. Hade ju varit så skönt om dom hade haft sena tider så man slapp ta ledigt. Hur många besök går man på egentligen? Har försökt tänka positivt denna veckan och har tänkt att jag kanske ändå ska berätta för chefen, men är så rädd för vet inte hur jag skulle ta upp det med hen, hur jag skulle säga och vad och om jag kanske får sån panik att jag börjar gråta för jag tycker det här är väldigt känsligt ämne. Ändå försöker jag att inte tänka att det är så farligt, men många här säger...försöka ta lite lätt på det, men just när man har längtat efter barn länge, så blir det tufft känslomässigt.
Bra med lugnande medel...hehe. Känns också skönt att många här säger att det inte är så obehagligt, så det lugnar mig väldigt.
Ajdå...lät inte skönt det där med nål i testiklarna, mste ha gjort ont. Coolt att det funkar att göra så ändå fast man är steriliserad :) Men va konstigt att första gången var så mycket dyrare...Vi funderar på hur vi ska göra om vi ska till en privat eller vänta längre tid, jag har ju ingen lust att vänta, men frågan är vad som är värt och kommer man orka vänta. Vi läste om landstinget och det stod någonting om att man inte skulle få vara under eller överviktig för att få det betalt. Jag är lite överviktigt och min sambo lite underviktig. Då förstår jag att ni inte ville vänta med att få gratis, hade ju tagit lite tid.
Föresten så ringde min sambo och sa att vi ville ha remiss, frågan är då om det blir spikat att vi ska betala, eller hur det funkar. Får fråga dom vid första besöket isf. Tack för svaren :)
Jag förstår att det fortfarande är kaos för dig just nu. För mig har det varit annorlunda i och med att jag vetat hela tiden att min man är steriliserad. Fast det var jobbigt innan jag vågade nämna för honom att jag ville ha barn :)
Jag minns inte exakt hur många besök vi gjorde. Först informationsmöte. Sedan telefonsamtal när min mens hade kommit och det var dags att börja medicinera med sprutor. Efter några dagar var det ett ultraljud, och beroende på hur det såg ut så bestämde de om ett till några dagar senare. Kan tänka mig att det handlar om kanske 2-4 gånger man behöver komma dit under 1-2 veckors tid. Sedan kommer man för äggplock (det som tar längst tid och du behöver vara ledig hela dagen) och insättning av embryot. Ultraljud och embryoinsättning kan man fixa på en lunchrast om man har nära till jobbet.
Om du verkligen inte vill berätta på jobbet kanske du kan ta semester ett par veckor i samband med detta, men det är ju lite trist att slösa semesterdagar om man inte måste. Allteftersom tiden går kommer det säkert kännas mindre dramatiskt för dig med just ivf. Det är som sagt något helt normalt nu för tiden (och egentligen helt fantastiskt). Mina barn är priviligierade att få ha kommit till på detta sätt, när de egentligen inte skulle ha kunnat finnas överhuvudtaget. De är specifikt utvalda, och de bästa barn man kan få :)
Vill du berätta för chefen så kan du ju be om ett privat samtal, sedan säga att du vill prata om att du kommer behöva vara borta några gånger de närmsta veckorna (behöver ju inte berätta förrän det närmar sig). Ni håller på att skaffa barn, men behöver göra det via ivf och då krävs en del läkarbesök. Chefen borde inte tycka detta är märkligt, men det vet ju du bäst.
Nålen i testiklarna var inget problem som tur var :) Det gjordes med lokalbedövning och kändes knappt alls. Toppen!
Första gången var dyrare eftersom vi gjorde hela proceduren med hormonsprutor och äggplock samt att de satte in spermierna i äggen under mikroskop. Andra gången tinade de bara ett redan färdigt embryo, så de var mycket mindre jobb för dem (och oss).
Att ni fått remiss betyder inte att ni behöver betala. Det innebär bara att de får kännedom om er och att de skall kalla er till besök. Det är nog bra att ringa till kliniken dit remissen skickas för att höra att den kommit fram, samt få veta hur långa väntetiderna är. Fråga även om vikten då (din sambos vikt borde inte spela roll, det är nog mest din som är viktig för hur stor chans ni har att lyckas). Är det så att du behöver gå ner några kilo i vikt så kanske det är bra med några månaders väntetid. Annars kan ni ju höra med något privat ställe och se om övervikt spelar roll även för dem.
Du kommer lära dig massor av nytt och snart vara expert på ivf :) Det som är extra kul är att man faktist kan veta när man blir gravid, redan i vecka 0. Skulle embryot inte ta sig har man ändå varit gravid ett par veckor (eftersom man räknar från sista mensens första dag). Tar sig embryot vet man ju exakt datum (och tid) som man blev gravid.