• Alexi

11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...

De flesta barn slutar med 30-minuterspassen när de börjar sova en gång om dagen.

Och förskolan löser sig alltid!

• Alexi

Men sluta bekymra dig om förskolan, det kommer att lösa sig där och då, det gör det för alla!

• Alexi

Barn anpassar sig, barn växer osv. Familjeliv är fullt av trådar om barn som har massa egenheter för sig gällande mat, sömn mmoch föräldrarna förstår inte alls hur det ska gå på förskolan och det visar sig alltig gå alldeles utmärkt.

Det är ju också flera månader kvar till förskolan. Ta det lugnt, han hinner utvecklas massor på den tiden. Kör på det som funkar NU och strunta i sen.

• Alexi

Vad händer om han somnar i vagnen när ni är på promenad, vaknar han efter 30 min då också?

Min dotter ställde om från 30minuterspass till tvåtimmarspass runt 14 månader, utan någon större förändring i övrigt.

• Alexi

Men då kan du ju träna med honom i vagnen, att lär honom sova över skarven. Det är ju så många andra kommer förbi den där 30-minutersgrejen.

• Alexi

Och vår dotter bara började sova stabilt ett långt pass när min man tog över föräldraledigheten vid 14 månader, ingen uppenbar förändring i övrigt.

• Alexi

Googla på det, så ser du ju att så många barn sover just 30 min. Och slutar med det så småningom.

Vår dotter slutade nog rätt plötsligt. Kanske maken hittade en bra rutin med lunch och sen sova, dvs lägga sig senare på dagen. Eller så började hon sova ute varje dag. Eller jag vet inte. Men plötsligt gick det i alla fall.

Sova över skatven handlar ju om att de går upp i lättsömn och då vaknar. Därför testar många att gunga vagn, buffa osv för att hålla dem kvar i sömn.

Svar på tråden 11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...