Inlägg från: Voodoodoll |Visa alla inlägg
  • Voodoodoll

Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!

BMI BARN
    BMI uträkning för barn görs inte på samma sätt som för en vuxen. En annan BMI tabell används då för att räkna ut ett mer passande index. Här kan du göra ett test för ungdomar mellan 2 och 20 år. IsoBMI används oftast när det handlar om BMI test för barn.
    Ålder:
    Kön:
    Vikt (kg):
    Längd (cm):

Ålder: 5 år
    Kön: Pojke
    Vikt (kg): 19 kg
    Längd (cm): 110 cm
    BMI: 15.7
    Undervikt ... 13.83
    Normalt 13.84 16.83
    Övervikt 16.84 17.93
    Fetma 17.94 ...

• Voodoodoll

Oj. Försökte copypastea men det blev inte så fint. Din somm ligger på "normalt" BMI, men jag tycker inte att det är det som är problemet här. Problemet är ju pojkarna som kallade din son tjock, vilket jag inte tycker är ok varesig han är tjock eller inte. Bra att förskolan agerade, och hoppas det gick in.

• Voodoodoll
    Hemmablind skrev 2015-09-22 09:43:31 följande:
    Oj, vad avancerat! Tack!

Fast, om jag nu har förstått detta rätt, så har min son ett BMI på 15.7, vilket borde vara inom normalspannet. Eller?
    Ja, det är inom normalspannet :)
  • Voodoodoll
    Hemmablind skrev 2015-09-22 09:48:09 följande:
    Då är jag inte helt blind då. Jag hade förmodligen avfärdat det hela helt och hållet, om det inte vore för bilden på flickan i tidningen för några veckor sedan. Hon som blev kallad överviktig. Jag kunde inte se att heller hon var tjock. Men tydligen så var hon det(!?).

Jaha, men okej, va skönt! Då ÄR inte min son tjock då. Då släpper ju en enorm sten från mina axlar.

Fast jag funderar ändå på varför så pass många barn på förskolan kallat honom tjock?
    Hon såg ut som ett barn med "normal-vikt" för mig också.

Är det många barn som gör det, och det händer upprepat menar du? Då får nog förskolan ta ett rejält tag i detta, även ta upp det med barnens föräldrar, där de ju ska läras om värderingar och värdet i att behandla andra bra.

Stackars din son, är han ledsen och vad säger du till honom? Dagens ideal är helt sjuka. Flertalet yngre flickor sägs banta och utseendefixeringen kryper längre och längre ned i åldrarna. Usch!
Svar på tråden Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!