• Hemmablind

Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!

Hej!

Jag har en pojke på snart fem år. Han berättade för några dagar sedan att några barn på förskolan kallat honom "tjockis", samt uttryckt andra viktrelaterade glåpord.

Jag tycker själv inte att min son är tjock. Men jag kanske är hemmablind? Jag har, som så många andra, läst om flickan som av BVC blev kallad tjock, trots att hon såg smal ut. Jag funderar på om min son kanske är tjock, men att jag inte kan se det?

Han är 110 cm lång och väger 19 kg. Vi var på vägning och mätning på BVC för bara några veckor sedan och hon sa inget alls om att han skulle vara tjock. Men det kanske är olika på olika BVC?

Vad väger era barn och hur långa är de? Är 19 kg till 110 cm för mycket?

Min son äter bra. Han äter inget sött alls förutom på kalas, vilket blir ungefär fyra gånger om året. I övrigt äter han lagom storlekar på portioner, får i sig av hela kostcirkeln, osv. Han rör på sig och är ute och springer och leker varje dag.

Jag kan inte se att jag gör något fel. Men uppenbarligen så gör jag kanske det, med tanke på att fler barn på förskolan kallat honom tjock. :(

Hur ska jag göra? Hur gör ni? Vad har ni för råd?

• Svar på tråden Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!
  • Ramborg

Jag tycker du ska prata med personalen på förskolan. Oavsett hur din pojke ser ut är det inte ok att vara elak!

Har förskolan ingen plan för hur barnen lär sig vara en bra kompis? Det här skulle aldrig accepteras på vår förskola, om personalen får reda på det.

42.
  • Hemmablind
    Ramborg skrev 2015-09-22 08:55:22 följande:

Jag tycker du ska prata med personalen på förskolan. Oavsett hur din pojke ser ut är det inte ok att vara elak!

Har förskolan ingen plan för hur barnen lär sig vara en bra kompis? Det här skulle aldrig accepteras på vår förskola, om personalen får reda på det.

De har pratat om det med hela gruppen. Så inte enbart med de som varit elaka. Personligen tror jag att det biter mer, om barnen som varit elaka, får en tillsägelse öga mot öga - att de känner sig lite "utpekade". Men på denna förskola så tar de upp alla problem de stöter på, i grupp och inte enbart med de berörda.
  • Hemmablind
    Ramborg skrev 2015-09-22 08:55:22 följande:

Jag har dock valt att lägga tråden i "kost och matvanor" och inte i "mobbing", just för att jag vill att tråden ska bidra till att jag får råd kring hur jag ska göra för att se att min son är tjock, samt hur jag hjälper honom att få normalvikt.
  • Hemmablind

Är det förresten någon som vet vilket BMI en femåring ska ha? Är det någon som vet hur man räknar ut BMI?

• Hemmablind

Är det ingen som kan hjälpa mig att räkna på detta, eller iaf säga vad era barn väger och hur långa de är?

• ninasord

Jag blev blivit kallad tjockis sedan som barn, det var jag också. Matvanorna hemma var inte dom bästa och det gav mig problem i skolan, orkade inte göra vad jag var där för att göra. För mycket fett och framför allt socker.

Det mobbades i klassrum, på skolgård och skvallrades duktigt vart jag än gick hela grundskolan. Klädsel och smink utöver det=katastrof. Jag fick se ut hur som helst bara jag hade duschat, ätit och klätt på mig. Mor hade inte tid med annat än att jobba, säger hon. Far var alkoholist.

Hon hjälpte mig inte med någonting som en normal mamma ofta lär sina döttrar, att vara fin bete sig osv. men kritiserade gärna, vilket hon gör än i dag. Hon tom. vägde min mat hemma hos mig nu när jag är vuxen för att hon tyckte att jag blivit för stor. Hon gapar om att jag riskerar att få diabetes typII samtidigt som alltid har med sig fikabröd hem till mig när hon kommer på besök. Aja... mycket som är fel, men för att återgå till ämnet.

Det är förälderns ansvar att se efter barnets hälsa, invärtes som utvärtes.

• Voodoodoll

BMI BARN
    BMI uträkning för barn görs inte på samma sätt som för en vuxen. En annan BMI tabell används då för att räkna ut ett mer passande index. Här kan du göra ett test för ungdomar mellan 2 och 20 år. IsoBMI används oftast när det handlar om BMI test för barn.
    Ålder:
    Kön:
    Vikt (kg):
    Längd (cm):

Ålder: 5 år
    Kön: Pojke
    Vikt (kg): 19 kg
    Längd (cm): 110 cm
    BMI: 15.7
    Undervikt ... 13.83
    Normalt 13.84 16.83
    Övervikt 16.84 17.93
    Fetma 17.94 ...

• Hemmablind
    ninasord skrev 2015-09-22 09:34:28 följande:

Jag blev blivit kallad tjockis sedan som barn, det var jag också. Matvanorna hemma var inte dom bästa och det gav mig problem i skolan, orkade inte göra vad jag var där för att göra. För mycket fett och framför allt socker.

Det mobbades i klassrum, på skolgård och skvallrades duktigt vart jag än gick hela grundskolan. Klädsel och smink utöver det=katastrof. Jag fick se ut hur som helst bara jag hade duschat, ätit och klätt på mig. Mor hade inte tid med annat än att jobba, säger hon. Far var alkoholist.

Hon hjälpte mig inte med någonting som en normal mamma ofta lär sina döttrar, att vara fin bete sig osv. men kritiserade gärna, vilket hon gör än i dag. Hon tom. vägde min mat hemma hos mig nu när jag är vuxen för att hon tyckte att jag blivit för stor. Hon gapar om att jag riskerar att få diabetes typII samtidigt som alltid har med sig fikabröd hem till mig när hon kommer på besök. Aja... mycket som är fel, men för att återgå till ämnet.

Det är förälderns ansvar att se efter barnets hälsa, invärtes som utvärtes.

Jag försöker ju som sagt, och jag tycker att jag har full koll, men tydligen inte.

Jag vet också att det är föräldrarnas ansvar, därför behöver ju jag som förälder råd kring hur jag ska göra.
  • Voodoodoll

Oj. Försökte copypastea men det blev inte så fint. Din somm ligger på "normalt" BMI, men jag tycker inte att det är det som är problemet här. Problemet är ju pojkarna som kallade din son tjock, vilket jag inte tycker är ok varesig han är tjock eller inte. Bra att förskolan agerade, och hoppas det gick in.

• Hemmablind
    Voodoodoll skrev 2015-09-22 09:38:47 följande:

BMI BARN

BMI uträkning för barn görs inte på samma sätt som för en vuxen. En annan BMI tabell används då för att räkna ut ett mer passande index. Här kan du göra ett test för ungdomar mellan 2 och 20 år. IsoBMI används oftast när det handlar om BMI test för barn.

Ålder:

Kön:

Vikt (kg):

Längd (cm):

Ålder: 5 år

Kön: Pojke

Vikt (kg): 19 kg

Längd (cm): 110 cm

BMI: 15.7

Undervikt ... 13.83

Normalt 13.84 16.83

Övervikt 16.84 17.93

Fetma 17.94 ...

Oj, vad avancerat! Tack!

Fast, om jag nu har förstått detta rätt, så har min son ett BMI på 15.7, vilket borde vara inom normalspannet. Eller?
Svar på tråden Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!