Inlägg från: ninasord |Visa alla inlägg
  • ninasord

Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!

Jag blev blivit kallad tjockis sedan som barn, det var jag också. Matvanorna hemma var inte dom bästa och det gav mig problem i skolan, orkade inte göra vad jag var där för att göra. För mycket fett och framför allt socker.

Det mobbades i klassrum, på skolgård och skvallrades duktigt vart jag än gick hela grundskolan. Klädsel och smink utöver det=katastrof. Jag fick se ut hur som helst bara jag hade duschat, ätit och klätt på mig. Mor hade inte tid med annat än att jobba, säger hon. Far var alkoholist.

Hon hjälpte mig inte med någonting som en normal mamma ofta lär sina döttrar, att vara fin bete sig osv. men kritiserade gärna, vilket hon gör än i dag. Hon tom. vägde min mat hemma hos mig nu när jag är vuxen för att hon tyckte att jag blivit för stor. Hon gapar om att jag riskerar att få diabetes typII samtidigt som alltid har med sig fikabröd hem till mig när hon kommer på besök. Aja... mycket som är fel, men för att återgå till ämnet.

Det är förälderns ansvar att se efter barnets hälsa, invärtes som utvärtes.

• ninasord
    Hemmablind skrev 2015-09-22 09:41:29 följande:
    Jag försöker ju som sagt, och jag tycker att jag har full koll, men tydligen inte.

Jag vet också att det är föräldrarnas ansvar, därför behöver ju jag som förälder råd kring hur jag ska göra.
    Ja, jag kan inte se att du skulle strunta i ditt barns hälsa och jag hade bara kunnat önska att min egen mor hade hjälpt mig då det hade behövts, bett själv om råd och hjälp då hon hade bara en sak till svar:"Vad kan jag göra åt det?" till skillnad från dig.

Kan det vara så att det finns sjukliga ideala bland någonting dessa barn tar del av dagligen?

Är din pojke ledsen?
    Vad säger du till honom om att han blir mobbad?
  • ninasord
    Hemmablind skrev 2015-09-22 09:51:01 följande:
    Han sa att han hade blivit ledsen där och då och han var ju ledsen när han berättade det för mig (några dagar efter att det hänt).

Jag har sagt till honom att han är jättefin i kroppen och inte alls för mycket åt något håll.
    Var mobbingen en tillfällighet eller är den systematisk?
  • ninasord
    Voodoodoll skrev 2015-09-22 09:53:53 följande:
    Flertalet yngre flickor sägs banta och utseendefixeringen kryper längre och längre ned i åldrarna. Usch!
    Det är helt sjukt.
    Jag har bara en sak att säga till dom som faller offer för skönhetstävlingar, att den kommer inifrån. Att vara söt eller vacker och därmed populär är inte målet i livet, det finns så mycket mer i livet att uppleva framför allt.
  • ninasord
    Hemmablind skrev 2015-09-22 09:56:54 följande:
    Fast i det här faller var det bland annat:

"Du är för tjock, du får inte plats i bilen" (en elbil de har på förskolan). "Du är för tung, du får inte sitta bak på cykeln". Sedan var det under samlingen då en fröken visade en bild på sin hund (alla hade med en bild på ett favoritdjur). Hunden är en sån där liten och kompakt sak. Då hävde ett av barnen ur sig "haha, vilken tjockis!", vänder sig till min son och säger: "du är lika tjock som den tjocka hunden!", varpå alla barnen hade skrattat och min son börjat gråta och sprungit därifrån.
    En singel incident är inte mycket att oroa sig för, men om det fortsätter så behöver du kanske tala med någon i skolan om saken.
Svar på tråden Mitt barn blir kallad "tjockis" på förskolan!