Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Hur prioritera mellan familj och svårt sjuk anhörig?

Det som först och främst krävs, är att du accepterar att du är människa. Du kan inte göra mer än ditt bästa, och du räcker inte alltid till alla.
    Vad jag skulle ha gjort i det läget, om pengarna inte var högprioriterat, var att tillfälligt gå ned i tid. Dela upp dagarna, så mamma fick 2 dagar i veckan, familjen 3 och jobbet 2 (eller annan lämplig uppdelning). Om varje dag är vikt för en speciell del av tillvaron, så kanske samvetet håller sig lugnt.

Det är svårt att acceptera sina begränsningar. När min bror låg döende 100 mil bort, så sade samvetet åt mig att släppa allt och åka dit. I praktiken kunde jag dock inte lämna barnen ensamma hemma, och mina föräldrar kunde inte heller rycka in. Hur jag än vände mig, så måste jag överlåta åt min äldste bror att vaka vid dödsbädden, medan jag tog hand om min familj och mina sörjande föräldrar. Det är ett beslut som jag så här 10 år efteråt faktiskt kan leva med.

Hemskt ledsen för din skull. En mamma är alltid en mamma, och hon ska liksom alltid finnas där ...

Svar på tråden Hur prioritera mellan familj och svårt sjuk anhörig?