• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

Hoppsan2016 skrev 2016-01-18 15:31:36 följande:
    Visst är det skönt att komma iväg nu. Mår också bättre nu, illamående är nästan borta nu.
    Njut av det! Själv har jag gett upp. Får rikta in mig på att må bra när ungen är ute. Ja! Så underbart att åka iväg nu! Vi har ju en fyraåring också och det ska bli så kul för honom också som älskar att bada.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-18 21:58:28 följande:

Har ni några förslag på pojknamn? Vi har kikat igenom flera sidor på nätet med namn, men inget som riktigt sätter sig! Bomba med allt ni har!! :)

Vår son heter Hugo, vanligt men otroligt fint ;) Nu har vi inte bestämt oss om det blir en pojke till, men kanske Ville. Emil försöker jag lansera med viss framgång. Hade det inte varit för att maken tvärvägrar så hade Gillis varit med i matchen. Det heter visserligen min morbror men jag gillar det mer och mer.
  • Sälma Riit
    hatten skrev 2016-01-20 12:57:04 följande:

Var på ul i dag och allt såg bra ut, åh så glad man blir! :) Det blir många tjejer här i tråden för vi väntar också en tjej! Eller han sa att i v 20 kan man inte säga helt säkert om det är en tjej, men med 98% säkerhet menade han. Så visst vågar man köpa lite tjejkläder nu!?? :)

De mesta är väl ändå barnkläder ;)
  • Sälma Riit
    hatten skrev 2016-01-20 15:58:02 följande:
    Du har helt rätt i det. Jag skulle ändå inte klä min pojke i en klänning. Färger spelar ingen roll. Hur andra gör bryr jag mig inte om.

Jag menade mest om det är vanligt att man ser "fel"?
    Jag klädde inte heller min son i klänning, men nu tjatar han om en så då ska han givetvis få en! Folk har alltid sett fel och det rör mig inte i ryggen. Min erfarenhet är att det på bebisfronten finns hyfsat mycket könsneutrala kläder, men det blir värre när de blir äldre. För oss har det varit viktigt att inte låsa oss vid en färg och försökt köpa från hela färgskalan. Det blir svårare och svårare med rosa och lila eftersom det oftast kommer med volanger och spets. Så trist!
  • Sälma Riit
    hatten skrev 2016-01-20 19:04:17 följande:
    Jag hade säkert också köpt en klänning åt en son om jag haft en som velat ha klänning. Jag tänker inte styra vad mitt barn har på sig då hen vill börja bestämma själv... men fortfarande så skulle jag inte klä min pojkbebis i klänning, men jag bryr mig inte om min vän t.ex. gör det. Tänk vad roligt att vi alla får bestämma själva.

Men jag ÄR faktiskt sån att vet jag att jag ska få en tjej så kommer jag att köpa några riktigt rosa, tjejiga klädesplagg (ja, jag vet att rosa inte bara är en färg för tjejer) bara för att jag tycker så mycket om rosa. 
    Sen så kommer jag givetvis inte att klä min tjej i endast rosa.... 
    Jag vet att många som precis som jag klär våra barn "könsneutralt" helt undviker rosa på flickor och det tycker jag är otroligt synd, för det är ju en så vacker färg! Jag slåss med för att alla ska kunna ha rosa och som tur är vill min sin fortfarande ha det. 

När det är fest har min sin alltid haft skjorta eller något annat fint för pojkar, men sedan i somras har han fått nattlinne (på egen begäran). Är barnet i magen en pojke kommer han nog att få nattlinnen från födseln eftersom det är lite rätt årstid för det. Jag har inget emot klänning på pojkar men vill inte att mina barn ska bli politiska manifestationer så vi undvek det på sonen.
  • Sälma Riit

Jag har också moderkakan i framvägg, men jag känner rörelser hela dagarna! Inte så att det är regelrätta sparkar, men liten rör på sig mycket. Är i v 23.

• Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-21 21:48:58 följande:
    Jag håller med. Jag hoppas att det kommer fungera men är ändå beredd på att det kanske inte kommer kunna gå. Har en kompis som inte kunde amma och hon blev heeeelt förkrossad pga att det ju SKULLE vara så. Hon kände sig dålig som mamma att inte kunna ge sitt barn mat!

Hon hade ingen bra barnmorska eller någon på BVC heller som stöttade henne i det hela.
    Sånt där gör mig så förbannad! Ska inte barnmorskorna stötta en i ens val? Har hört så många historier om barnmorskor som sagt att alla kan amma bara de vill. Som om det var mammans fel att det inte går! Jag ammade sonen men hade stora problem i början. Jag blev hjälp an en amningsnapp som är djävulens påfund om man frågar vissa bm. Jag vet flera som ammat första barnet men inte kunnat andra gången så jag har rustat mig med argument om det skulle bli så att jag får slita orimligt mycket.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-22 11:18:18 följande:
    Gweny skrev 2016-01-21 22:56:27 följande:

Frucg>> ja här är det mest full fart på kvällarna med!

Angående amning så är det synd med den pressen s många känner! Slitsamt och barnet får inte i sig tillräckligt. Nä funkar det inte så blir det flaska.

Dock gått bra innan.

En vän till mig hade bestämt sig innan att inte amma pga privata skäl och det blev ju hysteri från dem. Men tänk...hennes barn växte upp ändå!

Ja, det är hemskt. Det enda hon fick var broschyrer om amning och lite tips och trix, inget stöd alls i att kanske strunta i amning och gå över till flaska efter flera veckor med strul. Jag kommer såklart ge det en chans, me n jag kommer inte låta det gå så långt! Nu vet jag ju hur det varit för andra, och kan kanske stå på mig (får se då man väl är där..)
    Det är verkligen inte lätt att stå emot, men bra att du är förberedd! Jag kommer inte heller att låta det går hur långt som helst. Som sagt var det kämpigt för mig i början förra gången, men inte så kämpigt att jag funderade på att ge upp. Men blir det värre är det ju inte värt det.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-24 22:04:50 följande:

Hur har ni det med sexlivet nuförtiden? Jag har NOLL lust nu. Innan graviditeten hade jag stor lust, kunde ha sex varenda dag nästan, så omställningen är stor! Jag vill, men jag tycker inte att resten av kroppen vill om ni förstår. Dessutom så har jag fått som sammandragningar efter orgasm och det är ju lite avskräckande tycker jag. De gör inte ont, men det är obehagligt.hur gör ni? Vad förväntar sig era killar? Har DOM någon lust?

För mig är det så sjukt att jag är supersugen jämt, men vill inte ha sex med någon annan pga illamåendet. Min man är förstående men det är ju frustrerande att jag känner att jag inte vill dela med mig av lusten. Tanke på hångel får mig att tro att jag kommer att kräkas tex.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-26 16:37:11 följande:

Åh, jag är lite orolig nu men jag vet inte om det är helt onödigt. Jag har inte känt så mycket som jag brukar de senaste tre dagarna. Förut höll han på och bökade runt mycket i magen och jag har ju känt och sett utanpå magen. Men nu är det jättelugnt. Är det normalt eller? Har alltid känt då jag lagt mig för att vila/sova, tv-tittande i soffan eller så. Nästan inget då jag ör uppe och rör mig.

Vill inte behöva åka in och kika heller, är sån som person som liksom aldrig åker till sjukhuset hur sjuk jag än är osv, fast nu handlar det ju samtidigt inte om MIG. Men jag vet inte hur vanligt det här är. Har läst någonstans att efter vissa veckor så SKA man känna varenda dag osv, men under vilka veckor gäller det? Gick in i vecka 22 idag.

Det är efter vecka 26, så ta det lugnt! Min liten rumlar också runt en hel del men ibland är det helt lugnt. Det är normalt :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15