• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

Junilängtan skrev 2016-02-07 11:36:13 följande:
    Jag kan ändå tycka att jag fått nog med input och åsikter från vitt skilda personer inom feminismspektrat i och med min utbildning till förskollärare samt i yrkesvalet - som faktiskt är totalt genomsyrad av feminism.

Och nej, det är ingen politik jag lockas av, även om jag håller med kring vissa ståndpunkter. Jag tror att de flesta normalt funtade individer hatar våldtäkter, kvinnomisshandel osv. Oavsett politisk ståndpunkt. Jag anser att mycket av våldsbrotten och den vidriga kvinnosynen beror på annat än någon såkallad patriarkal maktstruktur. Vi får helt enkelt vara ense om att vara oense :)

Jag brinner lätt igång på politiska samtalsämnen och ber om ursäkt för trådkapningen, kanske ska ta och återgå till vad tråden faktiskt handlar om.

Hur går det för alla? :)
    Jo, jag går också igång på det! Går också igång på när folk påstår att feminismen gått för långt. Det är ju såklart helt ok att ha en annan ståndpunkt och att inte vara feminist, men att säga att det gått för långt är lite att spotta på allt jag jobbar för. Och jag jobbar inte för att brännmärka mansnamn eller att göra alla människor könsneutrala. Jag hatar inte heller män. Bara så att jag får det till protokollet :)

I övrigt trodde jag att kräkningarna hade gått över, men spydde precis. Återstår att se om jag smittats av kräksjukan som gick på hotellet på Grand Canaria eller om gravidillamåendet is back. Jag återkommer i frågan :)
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-02-07 21:55:14 följande:
    Fast så upplever nog alla det, att det spottas och fräses hit och dit, känns som kutym inom politik.

Låter inte särskilt härligt med kräkningar, vet dock inte om det kanske är bättre med kräksjukan då eller att illamåendet är tillbaka. Hoppas resan var bra i övrigt! :)
    Det var den! Men efter en natt på toa vet jag att det är kräken. Mindes inte att det kändes såhär överjävligt hemskt! Men den ska ju gå över sägs det :)
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-07 22:34:39 följande:

Jag har haft så svårt att hitta kläder nu i den här nya kroppen. Jag vill ha det bekvämt, att man ska se magen (!!) och att det är snyggt.

Jag hittade nu en sida på nätet där jag beställde två par jeans och en tunn kofta som jag hoppas blir bra.

Billigt var det iallafall, tips! ---> bonprix.se

Där köpte jag förra gången. Nu satsade jag på lite amningskläder på boob, dyrare men funkar sen också. Och zalando har billiga gravkläder!
  • Sälma Riit

För er som inte känner något kan jag dela med mig av mitt elände. En livlig krabat som sparkar och boxas när man har kräksjukan var visst ingen kul kombo ;)

• Sälma Riit
    odie skrev 2016-02-08 08:54:25 följande:

Nu har vi äntligen börjat känna lilltjejen! I Lördags fick till och med maken sig en liten puff när han kände på magen! Är idag i v. 19+3, mår superbra efter många jobbiga veckor.

Skönt att må bra! Jag hoppas på några sådana veckor också. Mådde bra innan kräksjukan och om bara den för eländiga smaken i munnen kunde ge med dig hade livet varit toppen!
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-08 11:31:16 följande:
    Vad tyckte du om kläderna då? Hur var de i storlekarna? (från bonprix)
    Ok. Dålig kvalitet men du ska ju inte ha det så länge.
  • Sälma Riit
    odie skrev 2016-02-08 09:30:47 följande:
    Usch förstår det, är inte kul att vara kräksjuk och kan tänka mig att det är ännu värre nu när man är gravid! Krya på dig!
    Tack! Nej inget vidare med kräken och sparkarna i magen. Men det går ju över sägs det :)
  • Sälma Riit

Tänk på att det både går och är roligt att köpa kläder när barnet är ute! Bra att ha innan: vagn, säng, näste, babygym, sitter, lakan, ett gäng body i strl 56, en liten vagnkudde att ha i sängen (den vanliga är alldeles för stor!), bärsele, filtar. Jag tänkte köpa några sommarpyjamasar också eftersom vi bara har den varmare varianten efter sonen.

• Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-08 18:24:16 följande:
    Okej, nu måste jag fråga om det här med kudde. SKA dom verkligen ha kudde i början? Har läst att det kan ha kvävningsrisker och att de inte behöver någon heller? Jag hade tänkt att fixa ett Babynest (eller köpa) och tänkte ha honom i den i början.
    Vi fick rådet om en liten vagnkudde, alltså inte en vanlig babykudde som man kan köpa på typ Hemtex. Men sover de i näste behövs ju ingen kudde!
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-08 19:40:26 följande:
    Ja, jag har hittat en lista nu som jag tycker verkar bra. Men det är fortfarande det här med vilka sorts kläder det behövs, får köpa lite av varje helt enkelt :) det är ju svårt att veta vad det blir för väder i juni.

Ja, måste nog släppa spärren annars blir det en dyr summa i slutändan :)
    Ett tips är att vara köpa en lite tjockare tröja i liten storlek. Vi hade många till sonen som föddes i ett varmt september och fick kämpa för att använda alla. Tänk på att det går att ha täcke eller filt i vagnen så de måste inte vara påpälsade om vädret är dåligt!

Det är lite dumt att köpa kläder redan nu har jag märkt eftersom affärerna mest har vinterkläder, långärmade body osv. Men vi köpte några små T-shirtar på Kanarieöarna :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15