Inlägg från: ettplusettlikamednoll |Visa alla inlägg
  • ettplusettlikamednoll

Gravid efter IVF hösten 15

Jasmin Karlsson skrev 2015-12-17 08:37:10 följande:

V 18. Symtomen varierar. Illamåendet är borta men magen är lite knasig ibland, får ibland magkramper, är uppblåst på kvällen och har ofta halsbränna på kvällen. Har testat graviscon mot halsbrännan och den hjälpte en hel del.
    Ibland känner jag en strålande känsla i rumpan/bäckenet, gissar att det är foglossning. Gör inte direkt ont.
    Har enstaka hickningar! Är det nån annan som har det? Kommer bara en hickning helt plötsligt.
    Jag tror att jag kan känna rörelser! Men är inte helt säker...
    Läser om tvillinggraviditeter och på nätet står det att "det är viktigt att bli sjukskriven från v 20-25". Jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva bli sjukskriven inom 5 veckor! Klart mycket kan hända, men jag mår bättre än jag nånsin gjort hittills under graviditeten, känner mig piggare. Sjukskrivning måste väl ändå bero på hur man mår?!
    Längtar till RUL den 28/12!

Går in i vecka 18 i morgon (17+0) Och får också enstaka hickningar ibland. Har märkt att det alltid är när min magsäck anser sig vara för tom. Så är jag det minsta hungrig så kommer en hick :)

Är inte gravid med tvillingar så kan inte säga så mycket om det men "erbjuds" sjukskrivning under dom veckorna ska skulle jag utan att tveka ta det. Sjukskrivningar är ju inget som kastas ut hej vilt. Så tveka inte på att vara hemma och ta hand om dig under den tiden om sjukvården anser det vara bäst. Jobbet är ju aldrig det viktigaste. 

Har RUL samma dag som dig :) Vill bara att dagarna ska gå så vi kan se att det är OK och förhoppningsvis våga slappna av lite. Vi såg bebisen på KUB-test och då verkade allt bra. Men det är ju längesen nu. 
  • ettplusettlikamednoll
    utandig skrev 2015-12-26 20:49:09 följande:
    Tack snälla rara. :) . vi testade med sista digital vi hade på 5+0 . ville få ro. på självaste julafton slog den över till 3+ . vi har ultraljud den 4 e också för att se att de e normal grav å förhoppningsvis hjärta. GOD JUL och GOTT NYTT
    Underbart! Stort grattis!
  • ettplusettlikamednoll

Ni  får gärna hålla alla tummar och tår ni har för mig och min man som ska på RUL i morgon!
    Vi har redan sett en till synes frisk bebis på KUB-test i vecka 12+ men nu vill vi se en frisk och kry bebis imorgon också i vecka 18+3

• ettplusettlikamednoll
    Jasmin Karlsson skrev 2015-12-28 19:33:50 följande:

Var på RUL idag. Fick se två friska bebisar som sprattlade, hade alla fingrar och tår osv. Det är två flickor! Sötchock! Jag har ju redan en son så det är drömmen att få två flickor! Kan nästan inte tro att det är sant... Jag ska bli trebarnsmamma!

Grattis!!

Har också varit på RUL idag. En frisk och pigg bebis som såg ut att vara en tjej :)

Känns så skönt att veta att hon vekar må prima där inne! Nu  ska jag och min man bara slappna av och njuta av resten av graviditeten! Ingen mer onödig oro!
  • ettplusettlikamednoll
    Gweny skrev 2016-01-08 09:01:42 följande:

Jag har läst att vid IVF är chansen större för pojke och vid ICSI mer vanligt med tjej.

Det har jag aldrig hört innan :) Men delar med mig för statistikens skull att vi gjorde ICSI och ultraljudet visade tjej :)
  • ettplusettlikamednoll
    Sälma Riit skrev 2016-01-08 22:18:48 följande:
    Nu var ju kanske inte övervikten för pojkar enorm heller ;)
    Googlade lite och förstår  att skillnaden är minimal :) Men det förstod man ju redan, att det liksom inte utesluter det ena eller andra könet...
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-01-26 16:37:11 följande:

Åh, jag är lite orolig nu men jag vet inte om det är helt onödigt. Jag har inte känt så mycket som jag brukar de senaste tre dagarna. Förut höll han på och bökade runt mycket i magen och jag har ju känt och sett utanpå magen. Men nu är det jättelugnt. Är det normalt eller? Har alltid känt då jag lagt mig för att vila/sova, tv-tittande i soffan eller så. Nästan inget då jag ör uppe och rör mig.

Vill inte behöva åka in och kika heller, är sån som person som liksom aldrig åker till sjukhuset hur sjuk jag än är osv, fast nu handlar det ju samtidigt inte om MIG. Men jag vet inte hur vanligt det här är. Har läst någonstans att efter vissa veckor så SKA man känna varenda dag osv, men under vilka veckor gäller det? Gick in i vecka 22 idag.

Hade kunnat vara jag som skrev det där. Innan RUL för flera veckor sedan, kände jag rörelser oftare än nu. Är nu i vecka 22+4 Känner bara någon enstaka gång här och där.  Kanske någon svag puff på kvällen. 

Ringde orolig till min BM för en vecka sedan. Hon förklarade det bara med att det kan bero på hur bebisen ligger och om den sparkar inåt så känner man inte så mycket osv.. Men om jag var orolig så skulle jag åka in och kolla det. Men hon tyckte inte att det lät oroande, så länge man känner någon liten puff någon gång under dagen/kvällen... 

Men men...  jag oroar mig ändå :(  Men jag tror att vi kan känna oss ganska lugna, egentligen.

• ettplusettlikamednoll

Jag måste bara sticka in här mitt i diskussionen om föräldrapenning att vi alla ska njuta av vilken jäkla lyx det är för just oss att vi ens får möjligheten att vara bli föräldrar och därmed kunna vara föräldralediga! För jag tror att det är många av oss där det aldrig var en självklarhet om vi ens någonsin skulle kunna bli föräldrar...

Så även om vi tycker att det suger med dessa påtvingade 90 dagar (jag gillar det inte) Så får vi inte glömma bort hur bra vi nu faktiskt har det som mot alla odds ska få barn. Och att detta med föräldrapenningen verkligen bara är ett lyx"problem" i sammanhanget..

Tänk vilken tur vi haft!

• ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-02-08 16:11:43 följande:

Vi har fastnat lite hör hemma. Vi VILL börja handla och köpa grejer åt lillen, men det är som en spärr som säger ifrån.

Sen vet vi liksom inte var vi ska börja!? Vagnen måste beställas snart vet vi. Men sen då, var börjar man?

Hur mycket kläder behöver man i början?

VAD behöver vi? (Helkroppsbodys? Kortärmat? Osv) vi är beräknade till 6/6.

Vilka storlekar är bra att ha? Vi väntar en pojke.

:)

Vi har redan köpt massor! Släpp spärren! Det är ju skitkul att handla. 

Det vi köpt hittills är:
    (Kläder i storlek 56)
    Typ sju par byxor och lika många bodys, någon långärmad tjockare tröja, två tunna mössor, strumpor, tre-fyra pyjamas och lite sånt, kommer nog inte köpa så mycket mer i den storleken. Sedan har vi också köpt lite grejer i storlek 62.

Amningskudde. 
    Badbalja
    Tvättlappar i frotté
    Lite leksaker.
    Två filtar
    Några nallar
    Ett babygym 
    Och lite saker till barnrummet som vi håller på att renovera och inreda. 

Och så har vi  beställt en barnvagn och babyskydd  som vi nog hämtar ut ca en månad innan BF :)

Vi ska  också köpa, spjälsäng, hygiengrejer, babysitter, bärsele mm..

Det finns ju jättemycket bra listor på internet på saker man behöver och inte behöver, googla på lite sånt :) 

• ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-02-23 21:54:24 följande:

Är det någon som har erfarenhet av en Bedside crib spjälsäng? Dom är smalare och med hjul. Troll tror jag märket är?

Jag undrar lite hur den är för då jag läser recensionerna så är det några som skriver att den är lite ranglig, att man inte kan få den tätt mot sängen t.ex.

Jag/vi vill ha en spjälsäng som går att ha nära sängen så att ena sidan tas bort. Det går inte på ikea sängarna vad vi sett, för då kan man ju bara ha sängen i läget längst ner? Har en hög kontinentalsäng och vill ha honom i samma höjd som oss. Jag vill inte ha honom i sängen så det känns som en bra idé med öppen spjälsäng, men vet som sagt inte vilken säng som kan tänkas fungera bra utan att det blir så mycket nivåskillnader på vår och hans säng.

Vi kollade först på en sån liten sidosäng men känner att det är onödigt att köpa en säng som bebisen bara kan sova i några månader. Så vi kommer att köpa ikeas spjälsäng med löstagbar sida och sedan palla upp med det antal madrasser i för att få den höjd som behövs :)  

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15