• Lutetzia

Gravid efter IVF hösten 15

hatten skrev 2016-02-11 11:06:02 följande:

Ser ni är några till som har hypothyreos. Vad har ni haft för tsh och t4 då ni gjort IVF? Och vad har ni nu och hur ofta ska ni ta blodprov under graviditet?

Hade TSH 2,39 vid IVF, sedan 1,38 vid inskrivning och 1,93 vid återkontroll i v 19. T4 har inte kollats.

Fick höjt Levaxin från 75->100 mikrogram efter senaste kontrollen. Jag kommer att få lämna fler blodprov under hela graviditeten, ungefär 1 gång i månaden.
  • Lutetzia

Vi ska göra ett till ul i v 32 men har inget med tillväxt eller ivf att göra, utan beror på att min moderkaka i nuläget är föreliggande. 

• Lutetzia

Hallå, hur går det för alla?

Jag är i v 25 och har åkt på en riktigt superförkylning och ligger hemma däckad. Bebisen i magen sparkar allt mer för var dag som går och nu kan min man också känna sparkarna (det tog ett tag). Magen har växt en del och jag har fått VÄLDIGT bra aptit, lite för bra tror jag. Från att ha stått rätt still på vågen ligger jag nu på 4 kg plus. Inget jag hetsar upp mig över men ska försöka att ta det lite försiktigt med onyttigheter i alla fall. Har också hunnit varit på föreläsningar på MVC om förlossning och tiden efter bebisen kommit.

ALLT känns så overkligt på något sätt, när man har väntat och längtat så länge. Snart fem år sen vi pratade om att börja försöka få barn och nu händer det äntligen, vår lilla bebis kommer om mindre än fyra månader.

• Lutetzia
    Jasmin Karlsson skrev 2016-03-09 12:04:59 följande:

Var visst väldigt längesen jag skrev här.
    Jag är i v 30 nu. Förra veckan var jag på tillväxtultraljud för kontroll hur tvillingarna växte. Det visade sig att den ena tvillingen dött. Och det hade hänt ca i v 20. Blev väldigt chockad och ledsen! Det börjar kännas bättre nu, men jag sörjer fortfarande... Den andra bebisen var perfekt storlek, och den sparkar och har sig hela dagarna! Nu är jag sjukskriven, är mest hemma och vilar. Börjar se ljuset i tunneln litegrann och har vågat mig på att förbereda lite för bebisen som ska komma. Men är orolig att nåt ska hända henne också...

Åh nej, beklagar verkligen! Vilken hemsk chock det måste ha varit för er. Skönt att höra att den andra bebisen mår bra i alla fall. <3
  • Lutetzia

Vi har varit på MVC och lyssnat på hjärtat för första gången. Så underbart! Mätte också livmodern för första gången och hamnade mitt på kurvan, så det känns bra. Mindre bra är det med foglossningen. Har så pass ont att jag inte ens klarar av mitt kontorsjobb och vet inte riktigt hur det ska gå. Är hemma och vilar upp mig och håller tummarna att det ska bli bättre. Har varit lite upp och ned men nu kan jag knappt gå över huvud taget.

• Lutetzia

Min BM säger att IVF inte skiljer sig något från en normal graviditet och därför behöver man inte göra fler ultraljud. Dock hade ju jag också föreliggande moderkaka på RUL och ska därför tillbaka på UL i början av maj. Jag har inte riktigt tagit ställning till hur jag reagerar om det blir planerat kejsarsnitt, en del av mig blir nog lite lättad eftersom det känns mer kontrollerat, om ni förstår vad jag menar? Samtidigt finns ju en del nackdelar, i och med att det blir en stor operation med risk för infektioner osv. Men av all info jag hört om planerade kejsarsnitt så känner jag mig ändå väldigt trygg om det skulle bli så.                                                    

• Lutetzia

Jag har varit på ultraljud nu för att se hur moderkakan låg. Den var ju föreliggande på RUL. Nu hade den i alla fall flyttat sig och var placerad i framvägg till höger. jag kommer kunna föda normalt. Jag har inte riktigt kunnat förbereda mig tidigare, så nu bokar jag in oss på profylax och beställer böcker om förlossningar.

Har också börjat samla ordentligt med vätska. Så jobbigt i värmen, fötter och händer bultar när jag är ute och går men jag vill ju ändå röra på mig... Har inte testat stödstrumpor än men ska gå och köpa i morgon. 

• Lutetzia

Hoppsan: Grattis! Hoppas att amningen kommer igång. Ser fram emot att höra mer om din upplevelse.

Jasmin: Stort grattis! Härligt att höra att allt har gått bra med din dotter!

Jag som bara är i v 34 längtar verkligen massor efter bebisgos nu. :)

• Lutetzia

Har haft en hel del sammandragningar och känt ett starkare tryck nedåt i dag och ilningar vid blygdbenet. Kan det vara så att bebisen är fixerad och det är trycket som jag känner? Hur är/var det för er?

• Lutetzia
    Gweny skrev 2016-05-13 06:35:37 följande:
    Kan vara att den "borrar" sig ner, men kan fortfarande vara rörlig.
    Ja kanske! Kändes faktiskt lite så. :)

Känner mig också så uppsvälld men min barnmorska säger att det inte är så mycket eftersom jag inte gått upp mer än ett kilo den senaste månaden... Men skorna är för små och har svårt att böja fingrarna. Händerna stör mig mycket eftersom jag jobbar på kontor och använder dator hela dagarna. 
  • Lutetzia
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 14:18:57 följande:

Imorse 8:48 föddes vår lilla flicka och hon ska - såklart - heta Selma :) Jag skriver mer när jag har hämtat mig för det blev lite dramatiskt för min del på slutet. Selma mår dock fint!

Grattis! Så vackert namn, det är ett av våra favoriter om mini i magen visar sig vara en tjej. 
  • Lutetzia

Åh, jag ligger lite efter er. Har 35 dagar kvar till BF, men det känns inte som speciellt lång tid just nu. Har ju väntat så länge på den här bebisen att drygt en månad känns overkligt nära! Även om den gärna hellre får komma i v 38 än v 42... :)

• Lutetzia

Jag är kvar. :) 28 dagar tills BF. Hur långt kvar har ni andra som fortfarande väntar på era bebisar?

Grattis Gweny & frucgsvensson!!!

• Lutetzia
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-31 09:16:30 följande:

Havanna är med i DN idag. Vi tycker att det är viktigt att det skrivs om hur det funkar i verkligheten

mobil.dn.se/sthlm/nar-havanna-skulle-fodas-fanns-inga-platser-i-lanet/

Tycker det är helt sjukt att det ska behöva vara så här. Oroar mig nästan mer för att inte få plats på BB Sthlm (mitt förstahandsval) eller skickas långt bort, än själva förlossningen i sig!
  • Lutetzia
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-06-06 09:36:18 följande:

Tänkte bara sticka in och meddela att vår underbara dotter är född och blir hela sex dagar gammal idag!

Hon är helt fantastiskt. Allt är så känslofyllt och intensivt nu :)

Stort grattis!!
  • Lutetzia
    Junilängtan skrev 2016-06-12 09:30:31 följande:

Tänkte bara hoppa in och meddela att det blir bebbe här snart, igångsättning antingen idag eller imorgon! Vattnet gick igår, åkte in till förlossningen allt såg fint ut, kommer hem, lägger mig, går och kissar. Ser att fostervattnet är grönbrunt - in till förlossningen igen och blir kvar för observation. Bebis har bajsat i fostervattnet :(

Så ni får gärna hålla någon tumme för att han inte tar skada av det!

Lycka till! Har flera vänner som varit med om missfärgat fostervatten och där har allt gått bra, bara att de haft lite extra koll på bebis efteråt.
  • Lutetzia

Har varit rätt nedkopplad den senaste tiden, men för ca 1 månad sen kom vårt lilla mirakel till världen. En pojke som föddes nästan två veckor efter BF. Fick föda på mitt förstahandsval BB Sthlm och tycker att det var fantastiskt bra och skulle välja det igen om möjligt. Från att jag var öppen 4 cm tog det 20 timmar innan bebisen behagade titta ut. Kämpigt - men skulle göra det tio gånger om. ;)

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15