• Lutetzia

Gravid efter IVF hösten 15

Hej alla! Hoppar in här i tråden. Plussade i tisdags på ruvardag 11. Ganska tydligt streck då men ännu tydligare i dag när jag testade igen. :) Har räknat BF till 27 juni och borde därför vara i v4+3 (om man räknar ÄP som 2+0).

Det är vårt första IVF-försök så det känns jättekul om det fungerar direkt. Har tidigare gått igenom en period på ca 5 år med egna försök och två missfall under den perioden. Det gör mig förstås lite extra orolig, men är i grunden ändå positiv. Vill så gärna tro att detta är vår tur! 

• Lutetzia

Tack för välkomnandet!

Hur tidigt fick ni era första gravidsymtom? Har nästan inte känt av något än. Bara lätt molvärk då och då. Bröstvårtorna är också lätt ömma. Jag är i v 4+4.

• Lutetzia

I dag är min riktiga testdag och jag hann bara doppa stickan så framträdde två starka streck. :) Kontaktade min BM och har fått tid för UL den 18/11. Då kommer jag vara i v 8+1 om allt går väl.

• Lutetzia

Har gått upp nästan 2 kilo i vätska sen jag plussat för några dagar sedan. Är så öm i kroppen. Funderar lite på om det kan vara överstimulering..? Men har inte alls ont i magen.

• Lutetzia

Har haft några rätt jobbiga dagar då kroppen varit extremt svullen, lade på mig 2 kg på några dagar. Benen kändes blytunga och det var sjukt jobbigt att förflytta sig. Var dessutom väldigt öm i kroppen och fick massor av små blåmärken. Pratade med min klinik och det kunde röra sig om vanliga graviditetssymtom eller en lätt överstimulering. Nu verkar det i alla fall gå åt rätt håll, eftersom svullnaden har lagt sig lite. Någon som upplevt något liknande?

• Lutetzia

mom2013: Hur vet du vad din hcg är?

Lulak1: Grattis! Vad härligt att höra!

Mitt humör har verkligen inte varit bra den föregående veckan. Bröt nästan ihop på jobbet när det blev stressig en dag (och jag brukar verkligen inte beröras speciellt utav stress utan gillar annars ett högt tempo). Oroar mig väldigt mycket för MA, då jag gick igenom det i våras. Har inte haft så många symtom heller. Försöker att intala mig själv att det kommer säkert att gå bra, men då marginalerna inte varit på vår sida tidigare är det lätt att tappa hoppet. Till min tröst så mår jag illa och har molvärk i magen i dag. Längtar så till ultraljudet, förhoppningsvis kan det stilla min oro lite. Vet dock inte när det blir, eftersom vi måste avboka vår ursprungliga tid. Den enda dag jag absolut måste vara på jobbet på hela månaden, så typiskt.

• Lutetzia
    frucgsvensson skrev 2015-11-11 20:16:34 följande:

Är det någon mer än mig som tänker på framtiden..som förstföderska så känner iallafall jag mig otroligt nervös inför vad som eventuellt komma skall. Jag har ingen aning om hur man tar hand om ett barn! Hur relationen till min man kommer bli osv. Mycket sånna tankar går runt i min skalle ju längre gången jag blir..

Nej känner inte riktigt igen mig. Eftersom det har gått så pass lång tid (ca 5 år) sen vi bestämde oss för att försöka bli föräldrar känner jag att jag hunnit tänka så otroligt mycket på min roll som blivande förälder. Man har sett vad andra i sin omgivning gjort och snappat upp sånt man tycker är bra och mindre bra. Självklart kommer allting inte att bli som man tänkt sig, och även om man har en plan kanske saker och ting kan ändras på vägen. Men att bli mamma längtar jag så enormt mycket efter. Precis som andra skrivit ovan så är det graviditeten som är det som oroar mig mest. 
  • Lutetzia
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-15 11:14:46 följande:

V. 14 idag! Håller med, vill snabbspola! Vill må helt bra (tung mage och svårt att sova och sånt är inget mot illamående!), vill känna sparkar och vill se gravid ut! Magen putar rejält men med kläder på syns det inte riktigt. Vill liksom att andra ska se att jag är gravid, är ju så glad och stolt över det! Vill börja inhandla grejer, nu känns det pinsamt att gå och titta på barnvagn när man inte ser gravid ut ens. Och vill vänta med babykläder tills jag vet vilka kön bebisarna är.

Det är ändå en bra bit på vägen. Tänk, om bara 6 veckor så är du halvvägs och då kommer magen definitivt att börja synas. Väntar du tvillingar? 
  • Lutetzia
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-15 17:37:42 följande:
    Jag vet, ca 30% har ju gått! Är ändå skönt att ha kommit förbi vecka 12! Nästa milstolpe blir vid RUL.
    Ja, jag väntar tvillingar! Två embryon sattes in vid FET och båda klarade sig! :) det gör allt lite extra spännande och speciellt!
    Åh vad roligt - stort grattis!

Jag är bara i v 7+5 och det är nervösa veckor nu. Jag vill så gärna att allt ska gå vägen men har svårt att tro det. Hade från början VUL bokat i nästa vecka, men var tvungen att byta tid. Så kommer inte att göra ultraljud förrän den 24/11. Då kommer jag vara i v 9+0. Vill så gärna se en liten pigg ärta där inne.
  • Lutetzia
    mom2012 skrev 2015-11-19 15:56:05 följande:

Jag har pratat med min läkare och hittills gjort 3 vul. De vägrar uttala sig ännu . Läkaren skjuter bara upp det en vecka till och säger att en ny undersökning behövs. Jag vill bara veta om det lever eller ej. Men nu väntar en ny vecka i ångest till nästa vul.

Det låter ju hemskt jobbigt! Har hen kallat in andra för bedömning? När jag fick en ma i våras gjorde först en läkare undersökning och sedan även en överläkare. Annars kanske du har möjlighet att söka vård någon annanstans? Måste ju vara otroligt påfrestande att inte få veta, oavsett vilket svaret blir.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15