Inlägg från: ettplusettlikamednoll |Visa alla inlägg
  • ettplusettlikamednoll

Gravid efter IVF hösten 15

ÖnskaTroHoppas skrev 2015-10-02 10:12:51 följande:

Lättnad - so far, so good! UL idag (v 8+2) och allt såg bra ut, hjärtat slog så fint! Tänk om det blir ett syskon till slut...

Lycka till till övriga som snart ska på UL! Trevlig helg!

Vad underbart!! Sa dom något till dig om hur stor chansen är för födsel nu när ni sett hjärtat slå?

Vi ska på ultraljud runt den 14 oktober.  Sitter som på nålar tills dess.
    Har redan varit på inskrivningssamtal hos barnmorskan.. Kändes sjukt tidigt.. men :)
  • ettplusettlikamednoll
    Frutopia skrev 2015-10-03 08:05:18 följande:
    Oh wow, vi fick specifikt ett inskrivningsmöte efter klinikens vul, gick det bra? Vad tar man upp?
    :) Jag var i vecka 5+4 på inskrivningen så det kändes verkligen fånigt tidigt. 

Jag upplevde det mest som ett korsförhör om alkoholvanor. Kändes som om halva tiden gick åt till alkoholrelaterade frågor.. Jag dricker i stort sett aldrig alkohol så det var ju lugnt för min del.
    Besöket tog ca en timme och hon skrev också upp längd, vikt, eventuella mediciner, pratade om att vi ska komma på info om KUB-test och pratade om hur viktigt det är med bäckenbottensövningar. Vi fick också en bok som heter typ "vänta barn" och lite andra info-papper. Hon nämnde också att det är viktigt att försöka bibehålla den kondition man har nu och se till att använda kroppen under graviditeten. 

Vad gäller KUB testet så, visst vi kan väl gå på informationen och det kan väl hända att vi gör själva testet då det verkar enkelt gjort med bara ultraljud och blodprov. Men om barnet har down syndrom eller inte saknar egentlig betydelse för just oss i just vår situation. Så om det skulle vara stor risk för downs så kan vi ju helt enkelt ställa in oss på det då. :)
    Dömer ingen som tänker annorlunda dock. 
  • ettplusettlikamednoll
    Gweny skrev 2015-10-03 08:16:47 följande:

Det är så psykiskt påfrestande! Så fort jag inte känner något symtom blir jag nojig. Har lite mensvärk nu på morgonen... Uch , svårt vara positiv.

Vi känner samma sak! Det är så lätt att glömma att man inte "bara" ruvar...
    Men vi beter oss typ som om det skulle vara en övervägande risk att det här inte går vägen.. Men det är ju snarare en övervägande chans att allt går bra! 

Men den här perioden är fasen inte enkel att ta sig igenom! :(

• ettplusettlikamednoll
    Gweny skrev 2015-10-05 12:48:55 följande:

Jag får tyvärr lämna er nu.Fått tidigt mf och sorgen är total.

Ska ha samtal med vår IVF-läkare nästa vecka, se hur allt blir.

Lycka till på er väg!

Så himla ledsamt... 

Önskar er all lycka och framgång med er fortsatta resa..
  • ettplusettlikamednoll
    Lulak1 skrev 2015-10-07 17:20:27 följande:

Hej

Hoppas det är ok att vara här :) . 
    Jag är gravid i vecka 9 (8+1) efter våra första IVF . Vi har varit på VUL i måndag och allt ser ut bra. Vi såg hjärta blinkande, imorgon ska vi på inskrivning på mvc och sen hoppas allt ska gå bra hela vägen.  

Lycka till till alla !

Hej!
    Underbart att allt såg fint ut! Stort grattis.

Vi ska på vårat tidiga ultraljud om en vecka, är då i  7+6 :)

Någon som vet nåt om chanserna att få se ett levande liv på det här tidiga ultraljudet? Alltså hur vanligt är det med ett ickelevande foster?
    Jag frågade om det när jag ringde för att boka tiden men fick bara svaret att det var omöjligt att svara på och att det inte finns några siffror på det. Men det kan jag tyvärr inte tro en sekund på.
    Självklart vet dom hur många som kommer in som det ser normalt ut för och för hur många det blir ett dåligt besked... :(

• ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-10-11 10:51:14 följande:

Jag undrar om jag ens är gravid.. Vilken vecka är ni i, ni som mår så dåligt? Jag vill givetvis inte må som ni gör, men jag vill ju känna att jag faktiskt är gravid!! På ett eller annat sätt.

Jag mår inte heller dåligt. Är i Vecka 7+2 :)

Har väl små knappt märkbara "strömmar" av illamående som kan komma 1-3 gånger om dagen. Men hade jag inte vetat om att jag är gravid så hade jag inte märkt av det. 

Önskar också att jag kunde få kräkas så att det blir mer konkret...

Det jag känner av är en svag växtvärk (får lov att tolka det som det..) Och att jag är tröttare än vanligt. Sover gärna middag och somnar tidigt på kvällarna..Mina bröst är också fylligare och lite ömma, precis som innan mens :)
    Upplever också att jag är hungrig hela tiden..
    Men allt det här känns ju så luddigt... Att kräkas känns som att det är mer på riktigt..
  • ettplusettlikamednoll

Vi har vårt första ultraljud senare i veckan som kommer.. Lite funderingar börjar dyka upp.. 

Undrar varför man får göra ett tidigt ultraljud just vid IVF är det främst för att stilla oss och eventuell partners oro eller finns det någon medicinsk orsak?

Funderar också på om ultraljudet är något att liksom oroa sig för?
    Vi har så svårt att se fram emot det eftersom vi ju inte vet hur stora chanserna är att få se något levande...? Går det bra för dom allra flesta eller vad ska man egentligen förvänta sig? Handlar det liksom om 50/50 eller är det snarare 90% av alla foster som lever??

Suck.. Kan verkligen inte slappna av..

• ettplusettlikamednoll
    TwinkyIVF skrev 2015-10-11 17:03:04 följande:
    Samma här :) vecka 5!

Har också haft ont i magen några dagar nu och ja att gå på toaletten har typ varit omöjligt!

Hur känns det i dina äggstockar? Jag är lite oroad för jag har väldiga känningar i mina ibland också! Antingen högra eller vänstra sidan.
    Hoppsan2016 skrev 2015-10-11 17:06:48 följande:
    Jag har oxå lite ont och konstig känsla i mina äggstockar och är i vecka 5 (4+4 idag). Kanske hör till v 5?
    Det stack och "högg" lite smått i mina äggstockar också då och då runt den tiden nu är i nu..
    Kan göra det nu också men mer sällan. Nu känner iallafall jag bara av själva växtvärken som känns som en svag mensvärk eller träningsvärk i livmodern och det området :)

• ettplusettlikamednoll
    missmissis skrev 2015-10-11 17:33:08 följande:
    Hej. Tror att det är för att kolla så att den lever och sitter rätt. Har själv haft utomkveds så det är skönt att se att den sitter i livmodern. Så här står det på Fertilitetscentrums hemsida:

Om testet är positivt  följs det upp med ett ultraljud på kliniken efter ytterligare ett par veckor för att se att det är en normal graviditet. 

Sen kanske lite för statistiken med.? Med tanke på att alla kämpat för att komma hit tycker jag det är skönt med tidigt vul. Vid en spontan grav. kanske man knappt vet om att man är gravid i början men vi har väntat sedan insättning. I och med vulet blir man ju utskriven också och de har inget ansvar längre utan det övergår till Mvc.
    Okej... Det låter ju i den texten som om det skulle vara en stor risk att saker och ting inte står rätt till.. 
    Jag frågade ju på min klinik hur stor risken är att det inte finns något levande och hon svarade bara att det var omöjligt att säga och att det inte finns några siffror på det, men det tror jag ju som jag skrev tidigare inte en sekund på..
    Känner mig inte ett dugg lugnad av det. Hade hellre hört att fostret lever på 70% men att resterande 30% får negativa besked eller hur det nu ligger till... Så man vet vad man ska ställa sig in på :(

Vill bara att tiden ska gå så att vi kan få göra det här ultraljudet!

Var det någon mer som har sitt tidiga VUL i den här veckan? :)
  • ettplusettlikamednoll

Grattis Jasmin!! Vad härligt att se!

Vi ska på vårt tidiga vul i morgon!  Kommer inte sova mycket inatt... Önskar man kunde spola fram tiden lite så vi vet om det finns något levande..

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15