Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

psykopati - en diagnos eller en personlighetsstörning. Eller både och?

Jag hamnade i en diskussion idag ang psykopati. Är psykopati en diagnos eller en personlighetsstörning. Eller både och? Själv anser jag inte det är en diagnos utan just en personlighetsstörning. Men hur tänker ni?

Jag lade detta i känsliga rummet av två skäl: dels att man kan vara anonym i diskussionen, dels att jag inte hittade nåt lämpligt ställe att lägga det på.

• Svar på tråden psykopati - en diagnos eller en personlighetsstörning. Eller både och?
  • Birgitta02
    Anonym (mast) skrev 2015-09-15 20:15:52 följande:
    Termen anses föråldrad, men man kan prata om sociopati vilket - så vitt jag vet - är samma sak eller ungefär samma sak. Sociopati är en personlighetsstörning som man kan diagnostiseras med.

Vad menar du förresten med att du inte anser att det är en diagnos? Det är ju ingen åsiktsfråga. 
    Jag känner som att diagnoser är ett sätt att sätta en sjukdomsterm på det hela. Dvs det är något fel i neurologin som kan medicineras. ADHD, Asperger etc kan medicineras för att mildra - och då är det en diagnos på ett sjukdomstillstånd. Bokstavskombinationer och sånt är diagnoser. Men psykopati (sociopati) kan inte medicineras, är inget sjukdomstillstånd och därmed inte någon diagnos. Det är en personlighetsstörning. Tycker jag. Men eftersom jag varken är allvetande eller "vet" att det är så, så ställde jag frågan och ville veta hur ni här ute kanske resonerar.

Man kan vidga tråden: är en personighetsstörning en diagnos?
  • Birgitta02
    Anonym (mast) skrev 2015-09-15 20:31:53 följande:

En diagnos är ungefär en sammanfattning av ett tillstånd och inte nödvändigtvis en sjukdom som medicineras. Antingen fastställs något som en diagnos eller så gör det inte det, det är liksom inte något för dig och mig att sitta här och resonera kring. Finns något som diagnos så finns det som diagnos, helt enkelt.  

Asperger kan f.ö. inte medicineras (även om man kan medicinera vissa symptom), och är inte heller en sjukdom, utan ett syndrom som man kan diagnostiseras med om man uppfyller diagnoskriterierna. 

Ok, ber om ursäkt att jag ens ställde frågan. Och eftersom det "inte är något för dig eller mig att sitta här och resonera" så dödar jag tråden. Visste inte ens att det fanns förbjudna ämnen. Fine.
Svar på tråden psykopati - en diagnos eller en personlighetsstörning. Eller både och?