Inlägg från: ninasord |Visa alla inlägg
  • ninasord

psykopati - en diagnos eller en personlighetsstörning. Eller både och?

Personlighetsstörning skulle jag säga.
    Ja vad är det man säger numera, sociopat?

Personer som passar perfekt för militära uppdrag och ändamål. Flört Därmed inte sagt att alla militära är psykopater, en del är det andra inte.

Ps jag är inte vare sig psykopat eller militär.
    Fred

• ninasord
    Birgitta02 skrev 2015-09-15 20:22:15 följande:
    Jag känner som att diagnoser är ett sätt att sätta en sjukdomsterm på det hela. Dvs det är något fel i neurologin som kan medicineras. ADHD, Asperger etc kan medicineras för att mildra - och då är det en diagnos på ett sjukdomstillstånd. Bokstavskombinationer och sånt är diagnoser. Men psykopati (sociopati) kan inte medicineras, är inget sjukdomstillstånd och därmed inte någon diagnos. Det är en personlighetsstörning. Tycker jag. Men eftersom jag varken är allvetande eller "vet" att det är så, så ställde jag frågan och ville veta hur ni här ute kanske resonerar.

Man kan vidga tråden: är en personighetsstörning en diagnos?
    Jag håller i stort sett med i dina resonemang, men jag skulle vilja tillägga att man kan ha dubbla diagnoser. Att en person visar antisociala drag sedan barndomen kan inte jämföras med vad som kan framträda i andra sammanhang. Jag påstår som den ickeläkare jag är att det är medfött, som alla andra personlighetsstörningar.

Svar på tråden psykopati - en diagnos eller en personlighetsstörning. Eller både och?