Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?

I förrgår fick jag beskedet att en klasskamrat sen gymnasiet hastigt har gått bort i en olycka.

Jag mår så pass dåligt över detta att jag känner att jag inte klarar av alls att koncentrera mig på mitt arbete som personlig assistent.

Kan min chef neka mig sjukskrivning?

Ledsen/

• Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Betty) skrev 2015-09-15 15:49:20 följande:

Säg att du har migrän, är förkyld eller har vrickat foten så är det inga problem.

Det som är att min chef redan vet om detta då min chef stod precis intill mig när jag  telefon fick besked om detta.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (inte chefen) skrev 2015-09-15 15:51:06 följande:

Va ni nära kompisar? Kompisar nu? Chefen kan inte neka (bestämmer inte över sjukskrivningar), doktorn kan. Men du kan vara hemma i 7 dagar innan sjukintyg behövs.

Beklagar.

Under gymnasietiden var vi nära kompisar men efter studenten gled vi ifrån varandra mer och mer.

• Anonym (ledsen)
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 15:59:47 följande:
    Arbetsgivaren behöver ändå inte bevilja sjuklön.

När en konflikt uppstår ska arbetstagaren kontakta försäkringskassan som gör en utredning, om FK anser att sjukskrivningen är motiverad betalar de ut sjuklönen och kräver arbetsgivaren i efterhand.

Eller så går FK på arbetsgivarens linje och avslår ansökan och då får arbetstagaren ingen sjuklön
    Kan det bli så att jag jag tvingas jobba ändå om min min chef vägrar betala ut sjuklön till mig?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (suck) skrev 2015-09-15 16:19:03 följande:
    Men ge dig! Det är ju skönt att få jobba och skingra tankarna... så nära stod nu ju inte varandra,
    Och du känner mig så att du kan avgöra att jag klarar av att arbeta på grund av det inträffande?

Att jag tar så pass illa vid mig av dödsfallet var just för att h*n och jag träffades nyligen efter ett antal år och det kändes direkt för mig som det var igår som h*n och jag träffades.

Jag ser dig ofta här i forumet med att "be folk att skärpa sig"
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (nej) skrev 2015-09-15 16:37:57 följande:
    Fast seriöst ni har glidit ifrån varandra massor. Hade du mått så dåligt hade du inte behövt fråga om råd att gå hem, det hade du inte orkat. Riktig sorg behöver man liksom inte fråga andra om om dte är okej att stanna hemma.
    Vi hade glidit ifrån varandra en del.
    Inte massor.

• Anonym (ledsen)
    AnnaSthlm skrev 2015-09-15 16:41:44 följande:

1. Din chef kan inte tvinga dig att jobba om du ringer och säger att du är sjuk och kan inte jobba. Sjuk =saknar arbetsförmåga. Krisreaktion kan orsaka detta.

2. Första skukdagen är karensdag. Du får ingen lön alls.

3. From dag 2 ska du få 80% av lönen från din arbetsgivare. Det finns ingen chans att hennes kan neka dig detta. Stämmer du honom får du rätt.

4. From kalenderdag 7 måste du visa sjukintyg för att arbetsgivaren ska fortsätta med sjuklön.

5. From kalenderdag 14 får du 0 kr från arbetsgivaren och istället sjukpenning från försäkringskassan

Tack!
  • Anonym (ledsen)
    TeresB skrev 2015-09-17 11:59:13 följande:

Det är ju något som uppkommer senare isf. Som sagt, känns det omöjligt att arbeta så sjukskriv dig. Ange att du har huvudvärk, inte sovit etc.

Har du en bra kontakt med din arbetsgivare?

Det värsta är väl att du ev missar några dagars betalt. Det bör man ha en buffert för.

Ja,jag har en bra kontakt med min arbetsgivare.

Jag har nu pratat med henne om detta och hon förstod mig bra.

Jag har fått sjukskriva mig fram till nästa torsdag.
Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?