• Anonym (ledsen)

Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?

I förrgår fick jag beskedet att en klasskamrat sen gymnasiet hastigt har gått bort i en olycka.

Jag mår så pass dåligt över detta att jag känner att jag inte klarar av alls att koncentrera mig på mitt arbete som personlig assistent.

Kan min chef neka mig sjukskrivning?

Ledsen/

• Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?
  • Anonym (Betty)

Säg att du har migrän, är förkyld eller har vrickat foten så är det inga problem.

• Anonym (inte chefen)

Va ni nära kompisar? Kompisar nu? Chefen kan inte neka (bestämmer inte över sjukskrivningar), doktorn kan. Men du kan vara hemma i 7 dagar innan sjukintyg behövs.

Beklagar.

• Selfish Geene

Ja det kan hen, jag betvivlar att FK skulle godkänna sjukskrivningen heller.

Om din arbetsgivare nekar kan du be att få ta ut semester ist, det tycker jag är en rimlig kompromiss

• Anonym (inte chefen)
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 15:51:13 följande:

Ja det kan hen, jag betvivlar att FK skulle godkänna sjukskrivningen heller.

Om din arbetsgivare nekar kan du be att få ta ut semester ist, det tycker jag är en rimlig kompromiss

Fast arbetsgivaren bestämmer inte det. Det är doktorn som sjukskriver.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Betty) skrev 2015-09-15 15:49:20 följande:

Säg att du har migrän, är förkyld eller har vrickat foten så är det inga problem.

Det som är att min chef redan vet om detta då min chef stod precis intill mig när jag  telefon fick besked om detta.

• Anonym (Betty)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-09-15 15:53:09 följande:
    Det som är att min chef redan vet om detta då min chef stod precis intill mig när jag  telefon fick besked om detta.
    Fast om du får huvudvärk kan det förknippas med alla känslor och din chef kräver nog inte att du ska jobba då.
    Stanna hemma och säg att du har ont i huvudet, det känns säkert bättre om ett par dagar.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (inte chefen) skrev 2015-09-15 15:51:06 följande:

Va ni nära kompisar? Kompisar nu? Chefen kan inte neka (bestämmer inte över sjukskrivningar), doktorn kan. Men du kan vara hemma i 7 dagar innan sjukintyg behövs.

Beklagar.

Under gymnasietiden var vi nära kompisar men efter studenten gled vi ifrån varandra mer och mer.

• Selfish Geene
    Anonym (inte chefen) skrev 2015-09-15 15:52:25 följande:

Fast arbetsgivaren bestämmer inte det. Det är doktorn som sjukskriver.

Arbetsgivaren behöver ändå inte bevilja sjuklön.

När en konflikt uppstår ska arbetstagaren kontakta försäkringskassan som gör en utredning, om FK anser att sjukskrivningen är motiverad betalar de ut sjuklönen och kräver arbetsgivaren i efterhand.

Eller så går FK på arbetsgivarens linje och avslår ansökan och då får arbetstagaren ingen sjuklön
  • Anonym (ledsen)
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 15:59:47 följande:
    Arbetsgivaren behöver ändå inte bevilja sjuklön.

När en konflikt uppstår ska arbetstagaren kontakta försäkringskassan som gör en utredning, om FK anser att sjukskrivningen är motiverad betalar de ut sjuklönen och kräver arbetsgivaren i efterhand.

Eller så går FK på arbetsgivarens linje och avslår ansökan och då får arbetstagaren ingen sjuklön
    Kan det bli så att jag jag tvingas jobba ändå om min min chef vägrar betala ut sjuklön till mig?
  • Anonym (kompis)

Men har ni umgåtts öht på senare år eller varför mår du så dåligt?

Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?