• SmultronSöt

Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?

Selfish Geene skrev 2015-09-15 17:00:20 följande:
    Det stämmer inte, sedan 2008 kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från dag 1 (men även om det finns ett sjukintyg behöver arbetsgivaren inte bevilja sjuklön)

Du skulle smälla av om du hade hört lika många skäl till sjukskrivning som jag har gjort (en gång var det en ung tjej som blev så knäckt av tanken på att hon blev tvungen att skiljas från den cypriotiska prins hon träffat på Aiya Napa att hon inte kunde gå till jobbet, läkaren hon träffade på vc sjukskrev henne utan problem. FK var dock lite mer svårflörtade)
    Anonym (nepp) skrev 2015-09-15 19:01:47 följande:

Nej din chef kan inte neka dig sjukskrivning eller sjuklön. Nu antar jag att ni har samma kollektivavtal som vi (jobbar också som pers.assistent) - Du behöver inte ens uppge varför du är hemma. Det räcker att du säga att du är sjuk, möjligen att du mår psykiskt dåligt, varför du mår dåligt behöver du inte uppge! Inte fören 8:e dagen och det krävs läkarintyg, då måste du ju förklara för läkaren och både chef och försäkringskassan kommer ju se läkarintyget.

Nu kanske jag är helt ute ock cyklar - men jag har för mig att man inte behöver visa första sidan i sjukintyget (information om orsak) för sin arbetsgivare.

Däremot måste man sända hela sjukintyget till försäkringskassan som har rätt att ta del av hela ärendet. 

Tror att det endast är i de fall då arbetsgivaren har skyldighet att hjälpa till med rehabiliterande åtgärder för den anställda som denne har rätt till hela ärendet, men även här är det ju upp till den anställde om den vill det, är den anställde inte intresserad av lättnad eller rehabilitering i tjänsten så behöver den ju inte ta upp det. Bollen verkar alltså ligga hos den anställde i samtliga fall.
Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?