Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?
Ja det kan hen, jag betvivlar att FK skulle godkänna sjukskrivningen heller.
Om din arbetsgivare nekar kan du be att få ta ut semester ist, det tycker jag är en rimlig kompromiss
Ja det kan hen, jag betvivlar att FK skulle godkänna sjukskrivningen heller.
Om din arbetsgivare nekar kan du be att få ta ut semester ist, det tycker jag är en rimlig kompromiss
Fast arbetsgivaren bestämmer inte det. Det är doktorn som sjukskriver.
Det mesta brukar gå att lösa om man försöker ha en öppen dialog, som arbetsgivare måste man ha förståelse för att livet kan komma emellan ibland och tex bevilja ledighet med kort varsel.
Samtidigt behöver arbetstagare förstå att det är ett stort ansvar att sköta ett företags ekonomi, om jag misslyckas förlorar människor sina jobb!
Kan det bli så att jag jag tvingas jobba ändå om min min chef vägrar betala ut sjuklön till mig?
1. Din chef kan inte tvinga dig att jobba om du ringer och säger att du är sjuk och kan inte jobba. Sjuk =saknar arbetsförmåga. Krisreaktion kan orsaka detta.
2. Första skukdagen är karensdag. Du får ingen lön alls.
3. From dag 2 ska du få 80% av lönen från din arbetsgivare. Det finns ingen chans att hennes kan neka dig detta. Stämmer du honom får du rätt.
4. From kalenderdag 7 måste du visa sjukintyg för att arbetsgivaren ska fortsätta med sjuklön.
5. From kalenderdag 14 får du 0 kr från arbetsgivaren och istället sjukpenning från försäkringskassan
Va? Behöver inte arbetsgivaren inte betala sjuklön om denne inte vill?
Det har jag aldrig hört talats om.... varför finns det en sån bestämmelse?
Det finns det inte. Dom är skyldiga att betala ut sjuklön. Dock kan dom kräva sjukintyg från dag 1 (vilket oftast gör om någon är ofta sjuk).
Det låter rimligt att man inte ska vara tvingad att dela med sig av tex känsliga personliga uppgifter med sin arbetsgivare.
I de fall när det råder oklarheter är FK en bra (någorlunda) opartisk mellanhand för både arbetsgivare och anställda