Seven Costanza skrev 2015-09-16 18:44:38 följande:
Klockrent inlägg. Jag har inte läst just den tråd ni refererar till men har stört mig på detta språkbruk en längre tid. Dock stör det mig kanske ännu lite mer att Sverige har blivit så oerhört PK att det anses fult att tycka att det är viktigt att kunna utrycka sig korrekt. Om man inte vill uppfattas som en OND människa som tycker att man är förmer än andra, måste man tydligen anse att "det viktiga är att folk förstååår", alldeles oavsett hur illa vederbörande skriver, och försöker man påpeka felet i den tråd där man faktiskt uppmärksammar fenomenet så gapas det genast om OT. Att man kanske, i folkbildningens tjänst, med sitt inlägg hade hoppats nå fram till ytterligare någon lingvistiskt utmanad som kunde lära sig någonting, i stället för att ta det i PM, förefaller helt oönskat.
Tydligen vill gemene man helt enkelt inte längre behärska svenskt skriftspråk så väl som möjligt, med tanke på hur folk slår bakut så fort man påpekar något om som rör språkbruk. Förbluffande utveckling under bara de senaste tjugo åren, anser versale man .
Det är väl ingen som sagt att man är en "OND människa" för att man tycker det är viktigt med ett korrekt språk? IMHO (vars inlägg jag antar att du syftar på) uttryckte sig helt korrekt själv (till skillnad från ditt förlöjligande "det viktiga är att folk förstååår" - om man nu är språkligt intresserad borde man väl kunna göra sin poäng utan att persiflera) så jag antar att denne själv är språkligt intresserad.
Poängen IMHO framförde var att man kan tycka vad man vill om en persons språk, men kan man inte hålla sig ifrån att raljera OT gör man nog bäst i att diskutera ämnet i en egen tråd, som Påven Johanna gjort här, under kategorin irritation eller språk, till exempel. Alternativt kan man göra som jag gjorde (bl.a. på grund av samma irritation); att bara lämna tråden eftersom jag inte hade något att tillföra.
Sedan tror jag knappast TS i den andra tråden använder sig av bebis i obestämd form för att hon är lingvistiskt utmanad och inte vet att ordet "bebisen" finns, utan för att hon till skillnad från TS i den här tråden faktiskt TYCKER det är gulligt. Vad du eller jag eller Påven Johanna tycker om det har absolut ingen betydelse.