Påven Johanna skrev 2015-09-15 13:27:52 följande:
Ja, man måste väl ha det väldigt klent ställt med förståndsgåvorna för att inte begripa innebörden av ditt inlägg.
För min del så tycker jag att det är högst överdrivet att tala om att man trycker ner, är nedvärderande och så vidare när man påpekar ett språkligt fel. I fallen med användandet av bebis i obestämd form tror jag dessutom att det handlar väldigt mycket mindre om att folk inte vet vad de borde skriva och väldigt mycket mer om att de tycker att det är gulligt att skriva fel. Det förefaller förresten vara samma människor som har bebis som senare har en prinsessa (stavat med c).
Några av dem har säkert dyslexi, men även människor med dyslexi kan förstås lära sig något. En del vill emellertid inte och det är i mitt tycke förvånande. Varför skulle man inte vilja lära sig att till exempel ordet speciellt stavas just så i stället för att propsa på att fortsätta skriva det som specijällt?
Vad mera är förstås att människor generellt tas på mindre allvar om de inte kan uttrycka sig korrekt. Detta gäller inte i alla sammanhang men i många.
Men du har helt rätt i att det mesta går att förstå och att det ofta är viktigare att besvara en frågeställning än det är att påpeka något skriftligt fel, men emellanåt tycker jag verkligen inte att det ena utesluter det andra. Och som du ser så ligger dessutom tråden under rubriken "Irritation" - och den rubriken talar väl för sig själv kan jag tycka.
Slutligen så drev jag inte med en person (trådstartaren i den tråd du avser i ditt inlägg), jag drev med alla som använder den obestämda formen av bebis felaktigt. Så det är rätt så många nedtryckta genom ett och samma inlägg, men de kanske kan bilda stödgrupp med dig som cirkelledare om de nu tog saken så hårt som du förefaller frukta.
Själv känner jag mig minst lika besudlad av att ha behövt utstå den obestämda formen i så många år. Men inga sympatier för mig, antar jag?
Nej, de sympatierna verkar du inte behöva.
Jag har inte ifrågasatt att man diskuterar språkbruk. Det tycker jag är viktigt. Jag har har ifrågasatt hur och när man påpekar enskilda personers språkbruk. Det kanske hade varit mer relevant att påpeka ditt nedvärderande sätt att göra det i tråden som både du och flera här vet att jag syftar på, men jag har sett dig och andra göra det i fler trådar så det borde inte komma som en överraskning att andra debattörer kan se det som arrogant. Även om du anser att du inte i denna tråd drev med den TS vi pratar om specifikt, så gjorde du det i flera inlägg i hennes tråd så ditt försvar är klent. No tråd is an island.
Nu valde jag alltså att ifrågasätta ditt beteende i din tråd här istället för att inte sabba den tjejens tråd med mer OT. Denna tråd är ju, om man läst båda, en tydlig reaktion på TS språkbruk i den, även om du kan ha irriterat dig i fler sammanhang.
Ser du skillnad på att diskutera språkbruk och ordval i en därför avsedd tråd, och att förringa en trådstartares sakfråga för att påpeka dennes språkanvändning istället? (Applicerar inte det på denna tråd då du avslöjat att syftet var språkbruk trots din, i dina och uppenbarligen några andras ögon, "kluriga" och "roliga" trådstart).
Jag kan ju omöjligen veta på vilken nivå dina förståndsgåvor ligger när du t.ex. skriver "Varför skulle man inte vilja lära sig att till exempel ordet speciellt stavas just så i stället för att propsa på att fortsätta skriva det som specijällt?". Din oförmåga (äkta eller fejkad?) att förstå att alla inte vill lära sig stava eller skriva bättre just när de tagit upp ett helt annat ämne i en trådstart gör mig osäker...
Se det gärna som en överreaktion från min sida och föreslå cirkelledarskap etc. Jag är inte känslig. Det vore kanske nyttigare för dig och din personliga utveckling att inte bara gå i försvar och försöka förlöjliga andra, men det är förstås ditt val.
Nu lämnar jag denna tråd. Alla frågor jag ställt kan ses som retoriska, så du slipper svara något smart och dräpande. Skulle föreslå att du reflekterar seriöst över dem istället, men något säger mig att du inte är den typen. Hoppas jag har fel.