Påven Johanna skrev 2015-09-14 18:37:44 följande:
För att visa hur konstigt det skulle se ut om otyget att skriva bebis i obestämd form skulle sprida sig till användandet av andra ord.
Kim Possible skrev 2015-09-14 21:02:14 följande:
Först tänkte jag wtf, har hon rökt på?! Det var liksom inte din vanliga stil att skriva, och dessutom helt obegripligt. Sen trillade polletten ner...
Grodis15 skrev 2015-09-14 21:04:26 följande:
Haha fattade oxå, sjukt kul TS!
Ja, syftet var uppenbart om man läst en annan tråd där TS nyss valde att debattera helt OT genom att klaga på den trådststartarens språk. Det är förstås helt upp till er att tycka det är roligt att TS eller andra debatterörer väljer att lägga sådan energi på att peka ut språkliga egenheter hos skribenter. Tyvärr anser jag att så länge man förstår varandra, så är det ett nedvärderande beteende som bara tar fokus från ett sakinnehållet. Är en person som uttrycker sig annorlunda mindre värd att bli förstådd och bli tagen på allvar utan språklig tillrättavisning?
Självklart kan man fråga igen (eller lämna tråden) om språket är så kryptiskt att man inte förstår, men inte ens när Påven i denna trådstart skapar en överdriven parodi helt utan bestämd form på alla epitet blir det obegripligt. Denna ansträngning gör du trots att den du driver med bara använt sig av relativt vanliga "bebis" i obestämd form. (Ett språkligt fenomen som givetvis kan diskuteras, men utan att gå OT i en tråd om tf föräldrapenning).
Jag kan erkänna att jag också har svårt för användandet av "bebis" som något slags tilltalsnamn utan versal, men att fördöma andra för huruvida de väljer att anonymisera sin bebis i bestämd eller obestämd form i en tråd om något helt annat känns bara som fånigt översitteri.
Varför lägger jag möda på att bry mig och säga ifrån? För att jag alldeles för ofta ser det här arroganta beteendet från rätt många på FL. För att jag tycker det är viktigare att markera mot folk som trycker ner andra än folk som har språkliga brister. För att jag tycker det är tragiskt att se dem som nedvärderar bli uppmuntrade av andra.
Gör mitt inlägg någon skillnad? Knappast, men om någon skäms lite, kommer till en gnutta insikt eller får inspiration till att säga ifrån mot andra nedvärderande kommentarer så är det en välkommen bonus.