Inlägg från: Anonym (Okej eller inte?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

IMHO skrev 2015-09-14 14:27:15 följande:

Härligt! Längtar verkligen efter bästa känslan. Ja, det är första barnet och mycket förväntan i luften nu. Vi känner oss redo och sambon hade ledigt förra veckan för att vi skulle hinna ordna det sista. Nu jobbar han fram till förlossningen och sedan tre veckor ledigt. Han har sparat mycket semester för att vara mycket hemma med oss precis efter förlossningen och sedan runt jul. Därför har det varit lätt att unna honom de saker han velat göra nu i kickoff-tider.

Upplever det som att du också har en kärleksfull man och att ni har ömsesidig stöttning av varandra också, nu när dina känslor i just denna situation verkar lagt sig. Du verkar ju i grunden unna honom att ha det kul och skönt även om du reagerade på timingen denna gång. Ni kommer säkert kunna samarbeta bra i relationen både med varandra och barnet.

Å vad bra att han tar extra semester i samband med födsel. Känner verkligen att dessa 2 veckor tillsammans hela familjen går för fort. Känner att jag hade velat ha mer tid såhär i början. Visst hade vi kunnat ta av hans vanliga fl-dagar men tänkte inte innan att det skulle behövas. Igår började jag gråta för att de första veckorna snart var över. Haha sjukt men det är så mycket känslor i början och allt med förlossning och första tiden har varit så starkt och fint. Något man aldrig kommer uppleva igen. Kan tom känna nostalgi inför första BVC besöket efter förlossningen. Allt är/var så mysigt och underbart! Man får också en helt annan koppling som par. "Det här är vårt barn" liksom. Så stort.
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 15:10:53 följande:
    Aha, vi verkar ha och göra med en "på min tid då var det minsann andra bullar". Taskigt av dig att håna Ts på det viset du gör, självklart vill hon inte ha en betjänt. Och om det nu är så ljuvligt att sitta i timmar och titta på sitt barn kan man ju undra varför hennes karl hellre vill golfa?
    Tack för support! Nä självklart är det inte en betjänt jag vill ha och jag förstår inte alls hur det har tolkats så.

______

Min sambo är fantastisk och han gör hälften av hushållsarbetet hemma vilket vi båda anser vara en självklarhet. Man delar lika.
    Just efter en förlossning tycker jag dock att man kan vänta sig att mannen gör ännu mer än hälften. Ni som inte förstår logiken i det anser jag inte har förstått situationen helt.

Mycket tid för Amning och tid för återhämtning är ofta en nödvändighet efter en förlossning. Mamman är dessutom ofta den som får erfara flest sömnlösa nätter eftersom barnet måste äta även på natten. Att man då skulle kalla det för att jag vill ha en betjänt bara för att jag förväntar mig att sambon ska hjälpa till att underlätta förstår jag inte riktigt. Konstig inställning.

Och det är förresten inte därför jag ville ha min sambo hemma. Jag kan såklart laga min egen lunch etc när jag är ensam hemma.
    Det handlade för mig mest om det känslomässiga. Att lära sig om livet som en liten familj och att knyta and och anpassa sig till den nya situationen. Och jag tycker de få (två) veckorna man får är ganska lite och vill därför ta tillvara på dessa.

Vi har passat på att ha en lugn dag med sov och amningsrace. Jättemysigt, såklart. Jag får ju spendera dagen med det finaste jag har. Men ännu mysigare hade det såklart varit med båda sina hjärtan. 
    Påven Johanna skrev 2015-09-14 15:36:57 följande:
    Ingen. Men du gör det hela tiden i tråden. 
    Och varför stör det dig? Det är en anonym tråd på ett öppet forum och istället för att säga bebisens namn så är det väl enklare att använda just bebis, bebisen babyn, barnet etc. Sen vilken böjning eller form jag väljer att använda kan väl knappast vara av relevans för dig?
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 15:28:15 följande:
    Nej "vi" har inte med en sån att göra. Jag hånar inte Ts för att jag har en annan åsikt och inte anser att det är värre för nyblivna mammor idag jämfört med hur det var för 30 år sedan.

Varför skaffar man alls barn om det bara är ett besvär, man kan inte tänka sig att vara ensam och ta eget ansvar, och om man är trött på att titta på barnet, och ge barnet omsorg, redan efter 11 dagar? Det är en uppriktig fråga och inget hån.

Varför är det fel att han vill spela golf med sina kollegor? Han verkar arbeta i en bransch där det är viktigt att knyta kontakter.

Jag hoppas för barnets, Ts och pappans skull att de kommer att dela föräldraledigheten 50/50 så att han också får den där ljuvliga tiden med barnet och att de lär sig fördela arbetet hemma och nöjen borta, med bådas arbetsliv.
    Men orka. Vem har sagt att jag redan är trött på det? Det har aldrig handlat om det så förstår inte alls hur du har tolkat det så. Jag är varken trött på bebisen eller att sköta om den.. Jag vill att vi ska vara tillsammans familjen helt enkelt. Punkt.

Jag har sagt upprepade gånger att jag hade velat ta dessa dagar att vara tillsammans som familj. Det finns en anledning till att man får två veckor i samban med födseln och det är ju inte för att passa på att ägna sig åt sina fritidssysslor.

Sen kan man tycka att det inte är en stor grej, men just idag tyckte jag det. JAg har varken skriki
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:53:25 följande:
    Men orka. Vem har sagt att jag redan är trött på det? Det har aldrig handlat om det så förstår inte alls hur du har tolkat det så. Jag är varken trött på bebisen eller att sköta om den.. Jag vill att vi ska vara tillsammans familjen helt enkelt. Punkt.

Jag har sagt upprepade gånger att jag hade velat ta dessa dagar att vara tillsammans som familj. Det finns en anledning till att man får två veckor i samban med födseln och det är ju inte för att passa på att ägna sig åt sina fritidssysslor.

Sen kan man tycka att det inte är en stor grej, men just idag tyckte jag det. JAg har varken skriki
    Jag har varken skrikigt eller visat mig ledsen på sambon. jag sa lugnt och sansat vad jag tyckte och sen drog han. Sen släpper jag det.

Anonym (L) skrev 2015-09-14 16:00:54 följande:
    Fast om vi ska vara riktigt petiga tillbringar du ju inte aktiv tid med bebisen och din sambo när du sitter här i tråden och uppdaterar för fu

Varför ska du ha rätt till egen tid,och inte din sambo?
    va? sambon är ju borta på golf. det är ju det hela tråden handlar om.
    Anonym (L) skrev 2015-09-14 16:00:54 följande:
    Fast om vi ska vara riktigt petiga tillbringar du ju inte aktiv tid med bebisen och din sambo när du sitter här i tråden och uppdaterar för fullt.

Varför ska du ha rätt till egen tid,och inte din sambo?
    Om du kallar familjeliv egentid så har vi olika uppfattning om vad egentid är. För mig är det inget annat än tidsfördriv. Men man väljer ju själv vad man lägger sin egentid på..
    taquine skrev 2015-09-14 16:06:26 följande:

För att man inte håller med? Läst tråden nu och ser inte någon som varit otrevlig . Däremot läst om otroligt osjälvständiga , osäkra samt gjorda av porslin-tjejer som kanske skulle väntat med barn några år till.. 

Det är ju knappast raketforskning att ta hand om en bebis , och nu skulle TS karl vara borta 8 ynka timmar inte åka på festarresa till Ibiza i 2 veckor. 

Är det första  curlinggenerationen som får sina ungar nu?

Till sist en fråga till , hur tror ni ensamstående mammor klarar sig?

Men suck. Ännu en som helt tappade vad hela poängen handlar om. Vilka är ni som gång efter annan väljer att misstolka något så otroligt. Gör ni det med vilja för att provocera?
    Anonym (L) skrev 2015-09-14 16:15:10 följande:

Och din sambo väljer också själv vad han lägger sin egen tid på?

Även om du nu råkar kalla FL för tidsfördriv och inte för egen tid.

Men vad är det du menar? Sambon åkte iväg. Valde att spela golf.

Jag är hemma själv med vårt nyfödda barn. Jag passar på att läsa/skriva på fl medans bebisen sover. Jag kan liksom inte välja och vraka på saker att hitta på. Har du ens läst tråden? det är inte direkt så att familjeliv är mitt förstahandsval på saker att ägna mig åt när jag har tid för mig själv. Jag sitter med en sovande bebis i famnen. Hur kan du tolka det som egentid? Även om jag gärna är med mitt barn och gärna sitter och bara stirrar på underverket då och då så kan man nog inte kalla det egentid.

Förstår faktiskt inte alls hur du tänker.
    Kjell2 skrev 2015-09-14 16:24:11 följande:

Det rör sig om drygt 3% av tiden under de första tio dagarna. Om det gör hon glad och på så sätt, en bättre pappa, kan det vara väl investerad tid.

Är det däremot ett mönster, att han lägger mycket tid på annat än familjen, tv, läsning,spel, träning, sortera frimärken, hade det varit anledning att protestera.

Du har rätt. Nej han har varit nästan uteslutande med oss förutom några gymbesök vilket bara känns positivt.
    Anonym (L) skrev 2015-09-14 16:25:19 följande:

Då missuppfattatade jag dig då!!

Jag trodde att din sambo redan hade varit iväg och spelat golf.

Men hur som helst kan du inte begära av honom att han ska behöva sitta inne hela dagarna.

Jag förstår. nej ingen har begärt att han ska sitta inne hela dagarna.
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-09-14 16:50:40 följande:

Haha, maken åkte med bilen till service en timma efter att dottern kommit ut. Sen låg bebisen och jag på NEO i två veckopr, han hälsade knappt på. Därefter hade han "pappadagar" varvat med att åka och jobba. 

Det tog mååååånga månader innan maken blev "förälskad" i vår dotter. Men nu är hon över året och han älskar henne över allt på jorden så det ordnade sig väl till slut kan man säga (utom att jag fortfarande känner mig grymt sviken över att han inte ville tillbringa någon tid med mig och sitt första nyfödda barn utan tog ut sin sommarsemester medan jag och bebisen låg på NEO - och smsade mig då och då att han hade det såååå skönt i poolen/skulle träna/käkade hamburgare osv). 

Men oj, måste varit så kämpigt för dig och du måste känt dig så ensam som inte fick dela första tiden med honom. Bra att han kommit ikapp! Men första tiden med bebisen måste påverkat ert förhållande väldigt negativt? Att åka på semester medans barn och mor är på BB känns ju helskevt.

Nej

Anonym (....) skrev 2015-09-14 17:24:56 följande:

Bebisen är 11 dagar och du skriver redan om egentid. Jag skrev och gratulerade och önskade er lycka till och nu när jag läser detta så känner jag att ni nog verkligen kommer att behöva all lycka på vägen. Gör inte föräldraskapet till en tävling. Ge varandra utrymme att få ha roligt på egen hand. Var sak har sin tid och just nu kan du inte vara så långt borta från ert barn eftersom att du ammar. Njut av livet med nya familjen.

Nej så var det inte alls. Någon påstod att jag tog mig egentid genom att hänga på familjeliv. Jag har inget behov av det än. Jag njuter till fullo. Förklarade bara att familjeliv inte klassas som egentid för mig utan tidsfördriv medans bebisen sover.

Egentid fick jag i stor dos för att räcka länge under mina 2 veckor hemma innan bf.

Sambon däremot är i stort behov av det och har alltid varit. Hoppas bara han förstår att det blir mindre av det nu när han har barn. Han ska nog anpassa sig han med.

Folk har förvrängt saker i denna tråd till den grad att den inte längre handlar om det jag från början skrev om.
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 17:18:15 följande:

Det låter så på dig. Det är tydligt att du vill det men din sambo ville spela golf idag.

Men allt handlar väl inte om dig? Pappan har också rätt till att ha en åsikt och vilja. Man har 60 dagar från barnets födsel att ta ut pappadagarna. Långt ifrån alla tar alla 10 dagar direkt. Jag har sett olika varianter i olika familjer under åren sen dagarna infördes. Så det hänger inte ihop med att mamman just har fött barn och inte anses klara av att ta hand om sig själv och barnet. De är till för att pappan ska få lära känna sitt nya barn, kunna hjälpa till med större barn i familjen och för att kunna närvara vid förlossningen. 

Jag får hoppas att ni båda kommer att få ha egna fritidsintressen även sedan ni nu har blivit föräldrar. Det är viktigt för måendet.

Du skrev i trådstarten att du "är så arg" så jag tolkade din tråd som att du verkligen var det. Ingen har väl sagt att du har skrikigt?

Lycka till med allt och ett stort grattis till bebisen.

Citera gärna ett inlägg där jag antyder att jag skulle vara trött på mitt barn. Det är det finaste jag vet och jag njuter av varje stund. Men hade gärna haft sambon med så mycket som möjligt nu när han ändå valt att ta ut sina pappadagar.
    Anonym (L) skrev 2015-09-14 17:42:41 följande:

Fast vad menar du att han ska göra hemma hemma medan du sitter på FL med barnet sovandes i famnen?

Det kan komma dagar då du själv känner att du vill lämna hemmet för lite egen tid.

Då blir det ju han som får vara hemma med bebisen.

Men vad får dig att tro att jag sitter på fl hela dagarna när vi är hemma tillsammans? Det är väl självklart att jag inte gör! Nu skriver jag här för att jag skapade tråden. Jag ägnar inte mitt liv åt att sitta på familjeliv hela dagarna.

Nu lämnar jag detta. Jag blir otroligt frustrerad av alla som väljer att tolka allt som de själva vill. Vilka jobbiga människor det finns där ute. Detta är en av de få trådar jag startat och nu förstår jag varför jag inte gör det oftare. Tråden har ju helt förlorat sin substans. Jag förväntade mig både mothugg och medhåll och tyckte båda var intressanta att läsa men lessnar totalt när folk inte kan hålla sig till fakta utan gärna förvränger och tolkar som de själva vill.

Sen finns det ni som valt att läsa det jag skrivit och kommit med vettiga råd och kommentarer. Tack för det!

Jag är varken trött på bebis eller bebislivet. Allt jag ville var att dela så mycket tid som möjligt med hela familjen nu när vi hade chansen. Sambon valde ändå att åka och jag har spenderat dagen hemma med babyn. Mellan varven svarat i denna tråd. Och nej, självfallet sitter jag inte på familjeliv hela tiden när familjen är samlad som någon påstod. snacka om att inte kunna skilja på saker och analysera hej vilt.

Precis som alla vettiga människor så anpassar jag det jag ägnar min tid åt till situationen. Lugn dag hemma själv tillåter mer tid på nätet. En bebis behöver inte övervakas konstant utan kan ligga bredvid i nestet och sova tryggt. När hen är vaken och vill gosa eller amma så får det såklart ta över.

Så tack för mig.

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?